„Au început să apară tot mai multe cazuri în care băncile le sugerează clienților cu care au dosare în instanțe să vină la Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB), pentru că aici termină mult mai repede și mai ieftin soluționarea unui astfel de caz. Chiar ieri a fost un caz în care se discuta Darea în Plată, caz luat din instanță și ajuns la noi. Nu vă pot spune un număr exact de astfel de cazuri, dar știu sigur că sunt cu zecile”, a declarat, pentru Libertatea, Alexandru Păunescu, membru în Colegiul de Coordonare al CSALB.
Un caz discutat la CSALB se va soluționa în maximum 90 de zile, dar au fost cazuri care s-au terminat și în mai puțin de o săptămână, spun experții în conciliere. Aceasta în condițiile în care un proces poate dura ani întregi.
„Ba mai mult, această procedură de conciliere nu poate fi inițiată decât de consummator, în niciun caz de bancă. Așa că este lesne de înțeles că nici băncile nu vor să piardă timp cu procese și instanțe, din acest motiv îi roagă pe clienții cu care sunt în litigiu să inițieze procedurile prin noi”, a mai spus Păunescu.
Cazuri soluționate de CSALB
Oficialii Centrului spun că au avut foarte multe cazuri în care atât banca, dar și clientul au fost extrem de mulțumiți de soluționarea cazului. Spre exemplu, un client a avut un credit ipotecar în euro, iar după ce a depus dosarul la Centru, i-a fost ales aleatoriu un avocat care să se ocupe de caz, avocat pe care îl poate refuza dacă are suspiciuni legate de el și poate alege altul. După discuții cu banca, s-a ajuns la eliminarea comisionului de risc de 90 de euro, i-au fost restituiți și 3.000 de euro, iar rata lunară i-a scăzut de la 350 de euro la 260 de euro.
Un alt caz a fost la un credit de nevoi personale cu ipotecă în euro, în care clientului i-a fost eliminat comisionul de administrare în valoare de 20 de euro pe lună, i-a fost redus soldul cu 900 de euro, iar dobânda s-a diminuat de la 6,7% la 5,85%. Acest lucru s-a tradus prin scăderea ratei cu 35 de euro pe lună, până la 270 de euro.
Soluționarea litigiului se poate face prin telefon sau pe mail
„Soluționarea se poate face prin telefon sau pe mail, fără să fie nevoie să veniți până la sediu pentru a vă vedea cu reprezentantul băncii. Este de ajuns să ne dați un telefon, să ne spuneți care sunt datele și dosarul se va analiza, dacă cerințele sunt unele conforme”, a mai spun Alexandru Păunescu.
Potrivit conciliatorului Dragoș Gheorghe, băncile pot refuza un client dacă acesta merge direct acolo. „Veți ajunge în sucursală în fața ofițerului de credite, care nu știe decât atribuțiile lui și atât. El nu are puterea de a lua o decizie. Vă poate înregistra cererea și o poate da mai departe la centru. Dar acolo vin din toată țara și sunt mii de astfel de cereri. Așa, dacă ajungeți la noi, noi avem o interfață umană, știm cum să punem problema și discutăm direct la centru”, a declarat conciliatorul, pentru Libertatea.
Clientul trebuie să știe că el nu are de suportat niciun fel de costuri în această procedură și poate chiar refuza soluționarea dacă nu-i convine decizia la care s-a ajuns.
Pe de altă parte, conciliatorul Camelia Popa spune că nu toți cei care ajung la ei au cereri rezonabile. „Am avut clienți care ne-au cerut eliminarea unui comision, pe care ei nici măcar nu-l aveau în contract”, a declarat, pentru Libertatea, Camelia Popa.
Paul Anghel, director general al Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorului, spune că, numai în 2017, instituția a avut peste 15.000 de sesizări, iar mai bine de jumătate dintre acestea au fost soluționate.
Situația soluționărilor în ultimii 2 ani
În 2017, Centrul a gestionat 1.165 de solicitări scrise, cu 148% mai multe față de 2016. Anul trecut a existat o deschidere mai mare a băncilor către soluţionarea diferendelor, prin intermediul Centrului și cu ajutorul conciliatorilor. Numărul cererilor transformate în dosare, adică acceptate de bănci sau IFN-uri pentru a fi rezolvate la CSALB, a crescut la 214 dosare, de aproape 5 ori mai mult comparativ cu anul 2016.
Cele mai frecvente cereri conforme venite din partea consumatorilor vizează reduceri de comisioane, rescadențarea creditelor sau diminuarea ratei lunare. Conciliatorii CSALB au oferit soluţii acceptate de ambele părţi ȋn 115 dosare ȋn 2017, de aproape cinci ori mai multe decât în anul 2016, când s-au finalizat cu hotărâre doar 24 de dosare. Și în privința încheierilor, adică a dosarelor în care părțile nu ajung la o soluție de compromis convenabilă, s-au făcut progrese.
În 2016, aproape jumătate dintre dosare s-au finalizat cu încheiere, respectiv 20 de dosare 46 gestionate de CSALB). Anul trecut au fost 24 de dosare finalizate cu încheiere, din totalul de 141 de dosare soluționate.
Citește și: