Deși Libertatea a cerut date exacte legate de gratuitatea oferită din 1 februarie 2017, când a intrat în vigoare decizia, reprezentanții Ministerului Transporturilor au dat informații doar pentru perioada aprilie – decembrie.

Cum în România sunt mai puțin de jumătate de milion de studenți, asta înseamnă că fiecare dintre aceștia a circulat, în medie, de două ori pe lună.

Reprezentanții Ministerului Transporturilor au precizat că, pentru perioada aprilie – decembrie 2017, suma decontată pentru biletele studenților a fost de 169.212.735,80 de lei. Deși statul are lipsă de fonduri pentru acoperirea cheltuielilor mult mai stringente, a oferit un cadou de aproape 40 de milioane de euro pentru a acoperi călătoriile studenților.

Prin această decizie, Guvernul nu a făcut decât să suprasolicite trenurile pe anumite rute în perioadele de trafic maxim, creând un imens disconfort călătorilor, situații despre care Libertatea a scris în nenumărate rânduri.

CFR anunța, la începutul programului de gratuitate, că toate călătoriile gratuite acordate studenților presupun costuri pentru companiile feroviare.

„Aceste costuri sunt asumate de Statul Român și sunt decontate de la Bugetul de stat prin Ministerul Transporturilor. Monitorizarea numărului de călătorii este obligatorie atât pentru evitarea unor situații neplăcute (ex supraaglomerare sau dublare locuri) pentru pasageri (nu doar pentru studenți!) prin dimensionarea corectă a capacităților de transport, în funcție de fluxuri, cât și pentru acoperirea costurilor prin compensarea necesară”, potrivit unei informări a CFR Călători.

Bilete de 45 de milioane de euro numai la CFR Călători

Pe parcursul anului 2017 s-au înregistrat 54,35 de milioane de călătorii, în creștere cu 1,46 milioane față de 2016.

„Dintre acestea, 6,4 milioane călătorii au fost realizate de către studenți. Valoarea călătoriilor gratuite efectuate de studenți în perioada februarie – decembrie 2017 este de aproximativ 194 milioane lei, sumă achitată integral la acest moment. În funcție de perioada din an, dar și în weekenduri și de sărbători, vacanțe, sunt foarte solicitate rutele către litoral sau destinații montane, dar și rute precum București – Iași, București – Pitești – Craiova, Cluj – Suceava/Iași, București – Brăila/Galați, București – Brașov/Sibiu/Cluj Napoca”, au declarat pentru Liberatea, oficialii CFR Călători.

Transportatorii rutieri, nemulțumiți de gratuitățile pe calea ferată

La aproape jumătate de an după ce gratuitățile oferite de Guvernul Grindeanu își făceau efectul, cei de la Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR) acuzau că măsura este nelegală.

„Considerăm că această gratuitate este nelegală și se aplică discriminatoriu, doar transportului pe calea ferată, atât pentru CFR Călători, cât și pentru operatorii privați, excluzând, însă, transportul rutier sau naval, deși sunt zone din țară în care studenții nu ar putea ajunge cu trenul. Considerăm, așadar, că strategia lansată la începutul acestui an are scop politic, targetul fiind susținerea anumitor categorii de transportatori și obținerea de avantaje bănești din banii publici”, afirmau reprezentnții COTAR.

Transportatorii rutieri îi acuzau atunci de fraudă pe cei care sunt implicați în acest proiect.

„Având în vedere faptul că gratuitatea acordată celor 450.000 de studenți se face fără a se putea ține o evidență reală a biletelor cumpărate, fără număr, este clar că se pot emite tichete de călătorie pentru această categorie, tot fără număr și fără a se putea verifica vreodată dacă operațiunea este fictivă ori reală, în lipsa încasărilor, oricât de mici, în casierie, pentru fiecare bilet”, mai spuneau reprezentanții COTAR.


Citește și:

VIDEO/Şerban Pavlu, mărturisire de suflet de ziua maestrului: „Pentru mine, Victor Rebengiuc este a doua şcoală”

 
 

Urmărește-ne pe Google News