Prima este cea a early booking-urilor și a culturii turismului la români. Goana după chilipiruri a turiștilor români îi coste de obicei nu numai ope acetia bani, ci și pe restul turoperatorilor. „Turiștii ar trebui să știe cu nu există oferte viabile atunci când discounturile sunt de 40-50%, cu atât mai mult cu cât ei își cumpără vacanța asta pentru anul viitor”, a declarat pentru Libertatea, Dan Anghelescu proprietarul agenției de turism La Piovra Turista.
Pe de altă parte, reprezentanții altor agenții de turism spun că dacă turiștii vor să meargă pe astfel de chilipiruri cu riscurile de rigoare să își asume și riscurile. „Nu mi se pare normal ca eu care am agenție și am pachete cu preș mai mare decât cei care dau falimentr să plătesc pentru aducerea lor acasă. Ok, este factorul uman și social, dar nu vreau ca ANAT-ul să plătească din banii pe care eu îi cotizez pentru a repara prostile altora”, ne-au declarat surse din turism.
Recent, Asociația Națională a Agențiilor de Turism se lăuda că a găsit soluții pentru ca 86 de clienți ai Omnia Turism aflați în Egipt și Thailanda în momentul decesului proprietarului George Negru să își continue vacanța până la finalul acesteia.
Pentru grupul de 47 de turiști aflați în Thailanda, ANAT a suportat costurile transferului, pe doua curse ale Silk AIR Phuket-Singapore (MI749 și MI751), în dimineața zilei de 23 octombrie, neplătit de Omnia Turism înainte de începerea programului turistic. De la Singapore turiștii se vor întoarce în România, la finalul vacanței.
„Situația creată în piață de Omnia Turism a arătat cât de necesară este apariția reglementărilor referitoare la garantarea pachetelor turistice care să prevină cazurile de păgubire a turiștilor și a agențiilor de turism partenere, cu efecte negative asupra activității operatorilor cu un comportament corect în piață. ANAT își reafirmă dorința ca Ministerul Turismului să finalizeze cât mai repede normele metodologice ale actului normativ privind garantarea pachetelor turistice, aprobat la finalul lunii august, norme care ar fi trebuit să apară pe 16 octombrie. De ani de zile ANAT solicită insistent apariția unui mecanism eficient de garantare și a avansat autorităților propuneri în acest sens. Cerem, din nou, ca legislația să fie actualizată cât mai curând”, precizează dr. Alin Burcea, președinte ANAT.
Asigurarea nu pe pachet, ci pe cifra de afaceri
În conferința de presă a ministrului Turismului, acesta spunea că una dintre soluții pentru piață ar fi asigurarea pe pachetul de vacanță. Dar acest lucru nu este văzut cu ochi buni de specialiștii. „În momentul în care faci o astfel de mișcare vei pune presiune pe agențiile de turism care și așa sunt supuse concurenței neloiale făcute de platformele online cu control din afară. Le vom deschide acestora calea către a ne falimenta, deși și ele vin cu aceleași riscuri ca și agențiile”, ne-a declarat consultantul în turism, Traian Bădulescu.
În schimb, potrivit reprezentanților din turism o soluțșie ar fi asigurarea pe cifra de afaceri. „Este mai echitabilă o poliță pe cifra de afaceri. Cum eu care am afaceri de 100.000 de euro, să zicem, să plătesc o poliță de asigurare ca și Omnia care avea o cifra de afaceri de 7 milioane de euro?”, a mai spus Dan Anghelescu
Ministerul Turismului face orice numai turism nu
Jucătorii din piața de turism sunt supărați că au impresia că ministerul Turismului s-a implicat prea mult în cazul Omnia, poate chiar mai mult de cât îi sunt atribuțiile. Potrivit acestora, ministrul ar trebui să se preocupe de să fie centre de informare în toate orașele, să avem o impozitare cât mai corecta a afacerilor din turism, dar și facilități pentru anumite categorii de lucrători.
Faptul că acesta a dat informații despre valoare pagubelor și banii din contul unei firme, dar și că ministrul s-a implicat personal în „anchetă” și apoi a ieșit în public cu informațiile a creat o stare de iritare în turism.