Şuţ de Bucureşti
Timpurile s-au schimbat, la fel şi modul de acţiune al şuţilor. Dacă înainte preferau munca în echipe de patru-cinci indivizi, acum sunt organizaţi în “celule” mici, iar cele mai durabile echipe sunt acelea formate în sânul familiei. Mamăfiu, tată-fiu, iubit-iubită, tandemuri care au împânzit autobuzele, tramvaiele şi troleibuzele din Capitală.
Lucian, un bărbat în vârstă de 50 de ani, şi fiul lui Lucian jr. (17 ani), îşi făceau veacul în sectorul 2, în special în autobuzul 104 şi troleibuzul 66. Aveau echipă, aveau valoare pentru că până să cadă în plasa poliţiştilor au tot trăit din furatul portofelelor.
Seniorul a fost săltat primul de băieţii în civil ai Brigăzii de Poliţie pentru Transport Public şi azvârlit într-o puşcărie. Juniorul a mai rezistat ceva timp, dar până la urmă, i-a fost găsit şi lui un loc călduţ înr-un centru de reeducare, după ce i-au fost probate cinci fapte din multele pe care le-a săvârşit.
Nu mai au încredere în parteneri
Dar cuplul Lucianilor nu este singurul tandem format în familie. Poliţiştii au prins o altă pereche originală, sudată pe legături de sânge între mamă şi cel căruia i-a dat viaţă. Femeia (45 de ani) era “tiră” (n.r. – spate) pentru fiul ei Adrian, în vârstă de 24 de ani, care controla nestingherit buzunarele bucureştenilor care circulau cu autobuzul 139 şi cu tramvaiul 32. Dacă victima realiza că a fost jefuită, Ileana M. era prima care sărea în “ajutorul” ei.
“Vai, ce v-a furat? Cum arăta? Să sunăm la 112!”, era tactica abordată de femeie pentru a-i da timp fiului să-şi asigure retragerea cu portofelul furat. O perioadă, lucrurile au mers bine pentru mamă şi pentru odrasla ei, alături de care s-a dedat la furturi în autobuze. Până la urmă, poliţiştii care îi urmăresc au destrămat tandemul şi i-au dat pe mâna justiţiei.
Aşa cum au făcut şi cu Floriana P., şi cu iubitul ei Marius, care băgaseră spaima în călătorii liniei tramvaiului 32.
“Hoţii au micşorat echipele din cauza lipsei de încredere dintre membri. De teamă să nu se toarne între ei când sunt prinşi, lucrează doar în familie, în tandem. Mai rar între prieteni vechi, de încredere. Aşa, unul este asigurarea celuilat. Mama sau tatăl îşi apără fiul, iubita ţine cu iubitul… Am prins multe asemenea echipe care furau în mijloacele de transport în comun. Drogaţii lucrează singuri, dar sunt izolaţi de hoţii de meserie care bântuie prin tot Bucureştiul. Pentru că nu mai au zone preferate, ci lucrează unde le merge…”, a adăugat comisar şef Croitoru, ai cărui oameni trebuie să “vâneze” infractori care au la dispoziţie numai puţin de 1.400 de maşini, tramvaie şi troleibuze.
Au fugit din ţările nordice pentru că nu sunt bani cash
Mulţi dintre hoţii care şi-au încercat norocul în ţările din nordul continentului european s‑au întors acasă, unul câte unul, cu coadantre picioare.
Raidurile prin mijloacele de transport în comun din Norvegia, Suedia sau Danemarca nu s-au lăsat cu prăzi pe măsură, pentru că nordicii nu prea umblă cu bani la ei, ci cu carduri. Furtul unui card de salariu implică decodarea lui printr-o reţea de interlopi, ceea ce complică foarte mult lucrurile pentru hoţul de buzunare obişnuit să simtă banii în mână.
Recomandări ale Brigăzii de Poliţie pentru Transport Public
Poliţiştii care stau pe “coada” hoţilor au ca aliat şi câteva campanii de prevenire pe care le-au făcut de-a lungul anilor.
Au împărţit fluturaşi şi au efectuat razii împreună cu jandarmii. În acest context, pentru a nu cădea victime hoţilor în mijloacele de transport ale RATB, ofiţerii Brigăzii de Poliţie pentru Transport Public lansează câteva sfaturi:
- evitaţi folosirea telefonului mobil şi a echipamentelor audio-video;
- nu purtaţi ostentativ bijuterii de valoare;
- nu ţineţi portofelul cu bani şi acte în buzunarul de la spate al pantalonilor sau în compartimentele exterioare ale genţilor şi ale rucsacurilor;
- purtaţi rucsacul/geanta în faţă, protejat/ă cu mâna.
Autobuzul 634, tramvaiul 1 şi troleibuzul 66, «raiul» hoţilor de buzunare
În statisticile poliţiştilor, maşina preferată de hoţii de buzunare este autobuzul 104, unde în anul 2014 s-au comis 56 de furturi, cele mai multe în zona Piaţa Unirii – Alba Iulia.
În top îi urmează linia 634 cu 50 de infracţiuni dovedite şi autobuzele 336 şi 335, în care hoţii au lovit de 45 de ori şi, respectiv, de 35 de ori. În cazul tramvaielor, lider este linia 1 (Şura Mare – Ştefan cel Mare – Iancului), în care bandiţii şi-au făcut simţită prezenţa de 43 de ori, iar în cazul troleibuzelor, linia 66 s-a detaşat cu 49 de atacuri la portofelele călătorilor.
Tramvaiele 16 şi 36, care traversează zona Tei Toboc, a fost cândva raiul tâlharilor, dar acţiunile poliţiei i-au mai speriat puţin pe hoţi, care s-au reprofilat pe furturi de telefoane mobile.
În schimb, metroul, considerat a fi cel mai sigur loc public din Bucureşti, nu este pe harta hoţilor. Îi sperie spaţiul închis, care nu le oferă prea multe ieşiri, poliţiştii, paznicii din trenuri şi camerele video. În 2014, din cei 96 de hoţi de buzunare reţinuţi, 58 au ajuns în spatele gratiilor, iar în 2013, din 69 de indivizi, 45 au fost arestaţi.