Nu este prima oară când tehnologia și industria auto își dau mâna în România. Grupul german Continental, unul dintre cei mai mari furnizori de componente și piese auto din lume, caută încă din luna septembrie să angajeze ingineri la Timișoara, aceștia urmând să lucreze la sistemele Radar de pe mașinile autonome.
Watson pentru securitate cibernetică
Inteligența artificială este un domeniu de frontieră, dar IBM nu este străină de aceasta, din moment ce a creat supercomputerul Watson. Acesta a creat senzație în anul 2011, când a învins cei mai buni reprezentanți ai umanității în cadrul unui joc de tipul ”Știi și câștigi” (”Jeopardy” – n.r.), în timpul unei emisiuni televizate.
IBM are deja un parteneriat cu BMW, care dorește să adauge capacitățile cognitive ale Watson pe autoturismele sale, în vreme ce un alt parteneriat este cu grupul american General Motors.
Concomitent, Watson este disponibil și pentru soluții de securitate. De altfel, IBM este și una dintre cele mai mari companii de securitate cibernetică din lume, deși acest lucru este mai puțin cunoscut.
IBM Security are venituri anuale de două miliarde de dolari și peste 8.000 de angajați. Compania are peste 17.500 de clienți la nivel global, un număr de 3.500 de brevete de invenție și monitorizează zilnic 35 de miliarde de evenimente de securitate informatică.
Internetul lucrurilor înseamnă peste 20 de miliarde de obiecte conectate
De altfel, un studiu al IBM Security arată că în 2020 vor fi conectate la internet peste 20,8 miliarde de obiecte, fiind vorba de așa-numitul ”internet al lucrurilor”, când vor avea conexiune la web tot felul de gadgeturi inteligente, de la smartphone-uri și laptopuri până la camere web, televizoare, frigidere sau echipamente industriale. Studiul IBM Security arată că peste 5 miliarde de seturi de date vor fi furate, iar pagubele vor contabiliza peste 8.000 de miliarde de dolari.
Autoturismele inteligente sunt viitorul
Autoturismele vor fi unele dintre aceste obiecte conectate la internet, pe măsură ce producătorii auto și giganții IT vor introduce sisteme inteligente de conducere autonomă.
Deja Google lucrează la un astfel de sistem, dar și Apple, Samsung și Uber testează tehnologii similare.
Din domeniul auto, producătorul de mașini electrice Tesla oferă deja clienților funcție de pilot automat, în vreme ce General Motors și Volvo au programe de dezvoltare a soluțiilor autonome.
Când hackerii preiau controlul mașinilor
Problema este că, cu cât devin mai digitalizate și complexe, și autoturismele încep să fie afectate de problemele de securitate cibernetică.
În 2015, mai mulți cercetători din domeniul securității cibernetice au făcut o demonstrație prin care puteau porni de la distanță motorul unui Jeep Cherokee. Ba chiar puteau comanda și alte sisteme. Problema a dus la rechemarea în service a 1,4 milioane de vehicule realizate de către grupul Fiat Chrysler.
De asemenea, în toamna anului trecut, o serie de experți din China au hackerit o mașină Tesla Model S, reușind să comande de la distanță frânele și să deschidă portbagajul. Compania a reparat gaura de securitate ulterior, printr-un update.
În luna aprilie a acestui an, cercetătorii companiei de securitate cibernetică Rapid7 Inc au descoperit o serie de vulnerabilități în aplicațiile Hyundai. Acestea permiteau hackerilor să pornească mașinile de la distanță și să le fure.
General Motors a fost nevoită să repare, tot în 2015, un bug similar în sistemul său de bord OnStar de la autoturismele pe care le produce. Și acesta permitea hackerilor să ”spargă” mașinile.
BlackBerry vizează același sector
De aici și nevoia de securitate pentru automobile. IBM Security nu este singura companie care vizează acest sector. BlackBerry lucrează împreună cu Aston Martin și Land Rover pentru dezvoltarea unui antivirus pentru mașini, iar acesta va scana automobilele de la distanță pentru a detecta orice posibil malware, potrivit Reuters.
Citeşte şi: