eMag investește în inteligența artificială
Oficialul spune că eMag deja investește în inteligența artificială pentru că economisește timp.
”Inteligența artificială va aduce valoare din ce în ce mai mare oamenilor. De ce? Pentru că îi va ajuta să salveze timp. Spre exemplu, noi am implementat algoritmi care au la bază inteligența artificială în search (funcția de căutare din site – n.r.). În momentul în care cineva caută un lucru, chiar dacă scrie greșit, va găsi rezultatele corecte. Pentru că algoritmul a învățat. Alții care au scris greșit, au scris pe urmă corect, au găsit pe urmă produsele și algoritmul a asociat pe urmă automat. A ținut minte și a învățat.
La fel, îmbunătățim în depozit. Îmbunătățim rutele de picking (ridicare a produselor – n.r.). Adică așezăm produsele în depozit astfel încât productivitatea oamenilor să crească. Deci folosim algoritmi ca să vedem ce se comandă împreună. Când se comandă scutece, se comandă și șervețele. Atunci așezăm foarte aproape scutecele de șervețele, astfel încât foarte repede omul să ia din locații apropiate și scutecele, și șervețele. Creștem productivitatea oamenilor, putem să le dăm salarii mai mari și nu surprinde fiecare creștere din asta a salariilor (minime) anuală. Și, în același timp, putem să facem un profit din care să livrăm un serviciu mai bun clienților”, a afirmat antreprenorul.
”În România nu există șomaj”
Iulian Stanciu afirmă că ”lucrurile se reduc până la urmă la cost”.
”Noi, cel puțin, așa ne-am uitat în depozite. Care este costul unei operațiuni dacă o facem cu oameni și care este costul unei operațiuni dacă o facem automatizată? Cred că zona asta de roboți și inteligență artificială, se vorbește foarte mult că ea va lua locul oamenilor. Cred că mai e mult până acolo. Vedem, până una-alta, că nu există șomaj sau e foarte mic în România. Nu există forță de muncă.
Noi, la depozit, avem o mie de angajați și îi aducem de la 100 de kilometri distanță. Asigurăm noi rute și așa mai departe. Cred că România exportă, în momentul de față, destul de mult forță de muncă brută. Avem o calificare, un procent de oameni foarte bine calificați destul de mic raportat la alte state. Avem probleme în zona de oameni care au facultate sau mai mult decât atât din total populație, față de țări vestice care ajung și la peste 70% din total populație să aibă studii superioare. Iar asta se vede în distribuția forței de muncă pe diverse operațiuni”, mai spune omul de afaceri.
Trebuie investit masiv în educație
”Locurile cu posibile probleme mari în viitor vor fi cele din munca necalificată. Vorbeam de cost: în momentul în care salariul net în depozit va ajunge undeva pe la o mie de euro, va deveni mai rentabil să automatizezi lucrul respectiv. Având în vedere demografia, provocările astea, oamenii se vor califica. Vor veni companiile și vor investi în traininguri, pentru a duce oamenii pe un nivel superior, astfel încât oamenii să controleze roboții respectivi, mașinăriile respective.
Până va veni robotul multifuncțional care va face de toate și va alerga prin depozit, și va găsi el tot ce trebuie, mai durează vreo 50 de ani. N-ar trebui să ne speriem de chestii care nu există și să mergem cu drobul de sare. În schimb, ce ar trebui să facem, ar trebui să investim în educație”, a conchis Iulian Stanciu.
Bătălia pentru viitor
eMag nu este deloc prima companie care să investească în automatizare și inteligența artificială.
Amazon folosește deja zeci de mii de roboți în depozitele sale și deține și asistentul virtual Alexa, care concurează de la egal la egal cu Google Assistant.
Amazon testează și drone pentru transportul aerian de pachete. De asemenea, JD.com, al doilea retailer online al Chinei, testează drone capabile să care o tonă de marfă.
LG a prezentat, la rândul său, un robot casnic la ediția din acest an a Consumer Electronics Show, Sony a lansat un cățeluș robotic, ba chiar au apărut roboții care fac striptease.
Însă eMag este prima companie românească ce anunță public că se pregătește pentru un viitor dominat de roboți și algoritmi.
Stanciu a mai spus că, în 2017, românii au cumpărat online produse în valoare de 2,8 miliarde de euro și a detaliat modul în care se derulează promoțiile și se stabilesc prețurile la acestea.
Citește și:
ANALIZĂ / Alba-neagra cu Declarația 600. Vrei, nu vrei, statul tot îți ia banii. Haosul continuă în sistemul fiscal