Creșterile vin în contextul în care pandemia, războiul din Ucraina și criza energetică au dus la o inflație-record, reflectată în prețuri mai mari la alimente.
România, campioană la scumpiri
România se află de patru luni consecutiv pe primul loc în Uniunea Europeană la inflație, cu o inflație de 5,9% în aprilie, mai mult decât dublu față de media europeană de 2,6%, conform Eurostat.
Adaosul comercial la prețurile alimentelor de bază este plafonat în țara noastră de anul trecut, dar acest lucru nu a oprit scumpirile.
Prețurile alimentelor au crescut cu 2,07% în luna aprilie față de aprilie anul trecut, și înregistrau un avans de 19,84% în aprilie 2023 față de aceeași lună din 2022, conform datelor Institutului Național de Statistică (INS).
Lăcomia din galantar
Creșterile vin în contextul dezbaterilor privind fenomenul „greedflation”, când companiile scumpesc produsele mai mult decât cresc costurile.
Libertatea a scris recent și despre triplarea profiturilor producătorilor de alimente din România între anii 2019 și 2022 și dublarea profiturilor pentru lanțurile de farmacii.
Concomitent, premierul Marcel Ciolacu a catalogat drept o înșelăciune la adresa consumatorilor practica anumitor producători de a reduce gramajul produselor și a cerut Consiliului Concurenței o investigație privind detergenții, după ce aceștia s-au scumpit cu 25%.
Lidl și-a dublat profitul, Auchan l-a triplat
Datele arată că retailerul german Lidl și-a crescut de mai mult de două ori atât vânzările, cât și profitul, în vreme ce Auchan și-a crescut câștigul net cu 208%, iar Penny cu 307%.
Rezultate foarte bune au venit și de la unități ale grupului francez Carrefour: Columbus International, fosta Billa, consemnează un avans de 442% al profitului net, iar Artima – care operează magazinele Carrefour Express – a trecut de la un minus de 37,5 milioane de lei la un plus de 53,5 milioane de lei.
Lidl este liderul pieței, cu venituri de 22,3 miliarde de lei în 2023 față de 9,86 de miliarde în urmă cu cinci ani. Profitul său net a urcat de la 491,4 milioane de lei la 1,078 de miliarde de lei.
Kaufland se menține pe locul al doilea
Pe locul al doilea se află lanțul de hipermarketuri Kaufland, cu venituri de 18,5 miliarde de lei anul trecut, față de 11,9 miliarde în 2019.
Profitul său a rămas relativ constant: de la 847,6 milioane de lei a urcat la 864,8 milioane.
Atât Lidl, cât și Kaufland fac parte din grupul german Schwarz.
Profi, tot pe pierdere
Podiumul este ocupat de lanțul de supermarketuri Profi. Acesta a raportat o creștere cu 82,2% a veniturilor, de la 7,5 miliarde de lei în urmă cu cinci ani la 13,7 miliarde de lei anul trecut.
Compania a raportat însă și o pierdere mai mare, de la 35,6 milioane a ajuns la un minus de 213 milioane de lei. Profi raportează pierderi financiare de mai mulți ani.
Compania va fi preluată de către grupul olandezo-belgian Ahold-Delhaize, care deține în România rețeaua Mega Image.
Aceasta din urmă a raportat o creștere cu 48,5% a veniturilor, de la 6,6 miliarde în anul 2019 la 9,9 miliarde în 2023. Profitul său a scăzut între timp cu 19,8%, de la 272,6 milioane de lei la 218,6 milioane.
Mega Image se afla pe locul al șaselea anul trecut, dar odată fuziunea realizată, noua entitate va fi direct în primele trei.
Carrefour are cinci companii
Carrefour România se află pe locul al cincilea în clasament, cu venituri de 11,5 miliarde de lei în 2023, în urcare cu 38,48% față de cele 8,3 miliarde raportate în 2019. Profitul a urcat la rândul său cu 26,53%, de la 196,8 milioane de lei la 249 de milioane.
Grupul francez are cinci entități în top. Pe lângă compania care deține lanțul omonim de hipermarketuri, în România, acesta mai deține și Artima, Romania Hypermarche, Columbus International și Supeco Investment.
Romania Hypermarche este fosta rețea Cora din țara noastră, pe care Carrefour a preluat-o.
Adunate, veniturile celor patru firme se ridică la 17,73 de miliarde de lei, iar câștigul net – la 263 de milioane de lei.
Penny, creștere de patru ori a profitului
În top 10 se mai află Rewe România, care operează lanțul de supermarketuri Penny.
Profitul acestuia a crescut de patru ori, de la 55 de milioane de lei la 224 de milioane de lei, iar veniturile s-au dublat, de la 3,97 miliarde de lei în 2019 la 8,35 de miliarde.
Acesta este deținut de grupul german Rewe.
Imediat în spatele său se află grupul francez Auchan, care operează hipermarketurile omonime și magazinele alimentare MyAuchan din cadrul benzinăriilor Petrom.
Acesta a consemnat o creștere cu 31% a veniturilor, de la 5,5 miliarde de lei la 7,2 miliarde, în timp ce profitul a crescut de peste trei ori, de la 28,1 milioane de lei la 86,7 milioane.
Lagardere, în top 15
De asemenea, în primii 15 retaileri din România se află și grupul francez Lagardere.
Acesta deține o varietate de branduri, atât din domeniul distribuției de ziare și reviste, precum chioșcurile Inmedio, cât și magazinele Hub Convenience, Relay și Discover.
De asemenea, deține și cafenelele So! Coffee, restaurantele 1 Minute și pizzeriile Pizza Stazione.
Afacerile sale au urcat cu 48,37% între 2019 și 2023, de la 781 de milioane de lei la 1,15 miliarde. Profiturile au scăzut cu 9,8%, de la 32,8 milioane la 29,5 milioane de lei.
Oltenii, singurii români din clasament
Singurele companii deținute de oameni de afaceri români se află la coada clasamentului, respectiv lanțurile Annabella și Diana Com, care au magazine în Oltenia.
Ambele și-au dublat veniturile: Annabella a crescut de la 322 de milioane de lei la 607 milioane de lei, iar Diana Com – de la 209 milioane la 411 milioane.
Rezultate mai bune decât Supeco
Concomitent, profiturile acestora au urcat cu peste 120%, ambele având acum profituri și marje mai mari decât lanțuri multinaționale precum Supeco, rețea deținută de Carrefour.
Profitul net al Annabella a crescut în cinci ani de la 13,5 milioane de lei la 29,7 milioane, în vreme ce pentru Diana Com, câștigul a urcat de la 6,8 milioane de lei la 15,5 milioane de lei.
Lanțul de magazine Annabella este controlat de familia Dan și Dorina Mutu, iar Diana Com este deținut de omul de afaceri Mitică Craciunescu.
Unicarm
În top 15 ar fi intrat și producătorul de carne Unicarm Supermarket, deținut de antreprenorul Vasile Lucuț. Acesta nu a fost contorizat, deoarece apare în clasamente începând cu 2022.
Conform Ziarului Financiar, acesta deține șase fabrici de carne, producție de panificație, lactate, înghețată și conserve și o rețea de peste 100 de magazine în toată țara.
Unicarm a raportat anul trecut venituri de 811,9 milioane de lei și un profit net de 32,9 milioane.
Mișcări peste Ocean
O mișcare împotriva creșterii prețurilor și profiturilor corporațiilor a apărut recent peste Ocean, în Statele Unite.
Pe social media circulă tabele cu prețurile la meniurile de la McDonalds din 2019 față de cele actuale, în vreme ce internauții acuză creșterea profiturilor gigantului fast-food de la 6 miliarde de dolari în 2019 la 8,46 de miliarde în 2023.
Efectul a fost începerea unui boicot al utilizatorilor, ceea ce mai departe a dus la o scrisoare deschisă din partea președintelui McDonalds, Joe Erlinger.
Acesta a scris că este un fake news informația că prețurile au crescut dublu față de rata inflației, afirmând că exemplul dat este doar dintr-un local aflat într-o zonă foarte bogată. A recunoscut însă că prețurile au crescut cu 40%, conform Daily Mail.
Firma Venituri 2023 Venituri 2019 Profit 2023 Profit 2019
Lidl Discount 22,3 miliarde lei 9,86 miliarde 1,07 miliarde 491 milioane
Kaufland Romania 18,5 miliarde 11,9 miliarde 864 milioane 847 milioane
Profi Rom Food 13,7 miliarde 7,52 miliarde -213 milioane -35,6 milioane
Carrefour Romania 11,5 miliarde 8,3 miliarde 249 milioane 196,8 milioane
Mega Image 9,9 miliarde 6,6 miliarde 218,6 milioane 272,6 milioane
Rewe Romania (Penny) 8,35 miliarde 3,97 miliarde 224,4 milioane 55,1 milioane
Auchan România 7,2 miliarde 5,5 miliarde 86,7 milioane 28,1 milioane
Artima 2,79 miliarde 1,95 miliarde 53,5 milioane -37,5 milioane
Romania Hypermarche (Cora) 1,39 miliarde 1,72 miliarde -67 milioane -1,1 milioane
Columbus Operational 1,24 miliarde 1,27 miliarde 31,8 milioane 5,87 milioane
Lagardere Travel Retail 1,15 miliarde 781 milioane 29,5 milioane 32,8 milioane
Supeco Investment 816,8 milioane 418,1 milioane -3,2 milioane -8,2 milioane
Annabella 607 milioane 322,3 milioane 29,7 milioane 13,5 milioane
Diana Com 411,9 milioane 209,5 milioane 15,5 milioane 6,8 milioane
Foto: Hepta
Alexabra • 15.06.2024, 03:18
Nu publicati,chiar va rog,comm.meu!!! Cand ai cozi de topor ca stat,poporul,papa ***...si scump!
Acest comentariu a fost moderat pentru că nu respectă regulile site-ului.
K476 • 14.06.2024, 20:26
Lipsa de concurenta reala, atat la producatori cat si la comercianti. Asta a fost grija neocomunistilor, de a limita piata sa o tina sub control si iata ce au reusit. Au distrus gospodari si au pompat in fermieri, au distrus pietele si au pompat in supermarket. Poti pompa in Marea Agricultura si in Marele Comert ca într-o Marea Mizica.. muzica simfonica, dar sa nu le dai in cap trubadurilor si formațiilor mai mici de alte genuri, ca viata devine trista asa cum este acum.
Basarab1948 • 14.06.2024, 18:59
Numai cu 40%?!!!Parca vad câte o reportera de la televiziuni vorbind-din mijlocul piaței de marile scumpiri la alimente-filmând niște etichete cu prețuri...de acum câțiva ani-printre precupețele viclene!Dar fara sa intrebe și niște cumparatori autentici,nu activiști!Pai cine sa creada„profiturile”alea-daca și Comisia UE a atenționat România sa ia masuri pentru prevenirea „ascunderii”profiturilor de catre multinaționale catre filiale și sucursale de afara?!