• Noua politică de bagaje a celor doi operatori a ajuns în atenţia oficialilor europeni.

  • Surse din Comisia Europeană au declarat pentru Libertatea că “monitorizăm cazul în Irlanda și în alte state membre”.

  • Cei doi operatori taxează suplimentar bagajele de mână, care până la 1 noiembrie erau gratuite.

  • În baza unui bilet standard, companiile Wizz Air şi Ryanair permit urcarea la bordul aeronavelor doar cu o poşetă sau o servietă.

  • În România, Asociaţia pentru Protecţia Drepturilor Pasagerilor a sesizat la începutul lunii noiembrie Consiliul Concurenţei.

a

de Cătălin Doscaş

Noile taxe pentru bagajele de mână, impuse de cei doi operatori low-cost, încep de la 6-8 euro în cazul Ryanair şi variază între 5 şi 25 euro în cazul Wizz Air.

Tarifele sunt aplicabile şi în cazul celor care au achiziţionat bilete înainte de 1 noiembrie cu o dată ulterioară intrării în vigoare a noii politici privind bagajele de mână.

Libertatea a dezvăluit zilele trecute că acesta este doar unul dintre aspectele pe care le-au inclus în reclamaţia către Consiliului Concurenţei reprezentanţii Asociaţiei pentru Protecţia Drepturilor Pasagerilor din România(A.P.D.P.R.).

În sesizarea depusă pe 1 noimbrie, A.P.D.P.R. a atras atenţia că în privinţa celorlalţi doi operatori importanţi pe piaţa din România, BlueAir şi Tarom, există riscul să aplice la rândul lor o majorare a tariful de bază, care să compenseze diferenţele tarifare.

În prezent, Consiliul Concurenţei analizează plângerea. În funcţie de rezultatul acesteia, autoritatea ar putea să lanseze o investigaţie care să verifice cele două companii low-cost.

*Estimări privind piața românească de transport aerian pasageri pentru anul 2017. (sursa: A.P.D.P.R.)

Situaţia şi reacţiile sunt similare şi în Spania şi Italia.

În peninsula iberică au fost sesizate Autoritatea Aeronautică şi Protecţia Consumatorilor, iar în Italia Autoritatea Antitrust s-a sesizat din oficiu şi a cerut suspendarea noilor tarife impuse de WizzAir şi Ryanair.

Potrivit legislaţiei europene, politica tarifară a operatorilor aerieni este reglementată de articolul 24 din Regulamentul european nr. 1008/2008 privind serviciile aeriene, care lasă autorităţile naţionale să investigheze aspecte legate de dispozițiile companiilor privind prețurile.

Ryanair este înregistrată în Irlanda, prin urmare autoritatea principală este autoritatea irlandeză. Autoritățile celorlalte state membre pot, de asemenea, să investigheze dacă măsurile sunt conforme cu normele Uniunii Europene. Comisia este în contact cu autoritățile competente și monitorizăm cazul în Irlanda și în alte state membre. Este însă prematur să luăm orice poziție”, au declarat pentru Libertatea surse din Comisia Europeană.

Ryanair, cercetată deja de Comisie

De altfel, Comisia Europeană are în lucru o investigaţie începută pe 26 octombrie privind înţelegerile dintre transportatorul aerian Ryanair și aeroportul Frankfurt-Hahn din Germania. Ryanair ar fi primit între 2009 și 2017 ajutor financiar de la aeroportul de stat pentru o şcoală de formare a personalului navigant şi pentru o bază de reparaţii.

De-a lungul timpului, Comisia Europeană a sancţionat cu sume record companii celebre precum Intel, Microsoft şi Facebook. Ultima amendă, de 4,3 milioarde de euro, a primit-o gigantul american Google pentru concurenţă neloială, în luna iulie.


CITEŞTE ŞI

1.600 de euro câştigă, în medie, un angajat Metrorex. Salariații de la metrou amenință că opresc circulația în subteran, pentru salarii mai mari cu 42%

 

Urmărește-ne pe Google News