Pentru prima dată după mulţi ani, preţul benzinei la pompă este mai mic în România decât în Austria: 1,086 euro pe litru la noi şi 1,138 de euro pe litru la ei. Sub noi, în toată Uniunea Europeană, nu sunt decât bulgarii, cu 1,015 euro pe litru şi polonezii, cu 1,032 de euro pe litru.
I-am luat pe austrieci la capitolul carburant ieftin!
Pe austrieci i-am luat şi la motorină: 1,081 de euro la ei pe litru la noi, 1,088 euro la ei. La acest capitol suntem pe locul 6 în UE, în sensul de motorină ieftină.
Acesta este efectul eliminării, de la 1 ianuarie 2017, a supraaccizei de 7 eurocenţi pe litru de carburant.
Pentru anul 2017 preţul va creşte către 60 de dolari barilul. De ce creşte preţul barilului? Trebuie să le plângem de milă, petroliştilor?
Costul real al petrolului este 25 de dolari, dar vânzarea se face la 55,23 dolari
„Preţul barilarilului de ţiţei, este astăzi de 55,23 dolari. Preţul de cost însă, unde sunt incluse extracţia, transportul şi toate taxele, nu depăşeşte 25 de dolari pe baril. Restul este profit. Altefl spus, în acest moment profitul net al petroliştilor este de 30,23 dolari pe baril. La o producţie de aproximativ 100 de milioane de barili pe zi, profitul mondial al petroliştilor se ridică la 3,023 miliarde de dolari pe zi”, ne-a explciat Gheorghe Buliga, fost preşedinte al Agenţiei Naţionale pentru Resurse Minerale.
Profituri de miliarde de dolari pe zi
De unde putem deduce că preţul ţiţeiului este astăzi suficient de mare pentru ca producătorii de petrol să aibă beneficiu. Cu toate acestea, aceştia forţează creşterea preţurilor, chiar dacă consecinţele asupra economeii mondiale sunt nefaste: creşte preţul combustibilului, se scumpesc produsele transportate.
Ca imagine de ansamblu, putem să deducem că profiturile din perioada când preţul ţiţeiului depăşea 100 de dolari barilul, de pildă, erau halucinante: 7,5 miliarde de dolari pe zi!