De această situație confuză a profitat un investitor român, care a depus, la începutul lunii aprilie a acestui an, o solicitare la Oficiul European de Proprietate Intelectuală (EUIPO) prin care cere să fie singurul deținător al mărcii Mobra în toate țările din Uniunea Europeană. 

În prezent, fabrica Tohan din Brașov nu mai are dreptul să folosească marca Mobra până la finalizarea procedurii de la Alicante, Spania, acolo unde se află sediul EUIPO. 

Mobra a fost creată de fabrica Tohan din Brașov – Zărnești (Motocicleta Brașov), iar producția a durat până în anul 1994,  fiind realizate în timp mai multe extensii ale mărcii: Mobra 50, MiniMobra și Mobra Hoinar (prototip integral românesc). Uzina Mecanică Tohan este filială a Companiei Naționale ROMARM.

Cine este investitorul român care solicită marca Mobra

Răzvan Beschea, proprietarul Alf Electrocasnice, firmă cu o cifră de afaceri de 10 milioane de euro în anul 2023, a cerut conform solicitării nr. 019007471/02.04.2024, depusă la Oficiul European de Proprietate Intelectuală – EUIPO,  ca el să fie singurul deținător al mărcii Mobra în toate țările din Uniunea Europeană, deci și în România. Dacă solicitarea va fi aprobată, omul de afaceri român va fi singurul care va putea folosi marca Mobra pentru producția de motociclete, scutere și biciclete. 

ANALIZĂ Când este cel mai bine să facem cumpărături? Ghidul promoțiilor derulate anual de către retaileri din România
Recomandări
ANALIZĂ Când este cel mai bine să facem cumpărături? Ghidul promoțiilor derulate anual de către retaileri din România
EXCLUSIV Statul român, pe cale să piardă Mobra, marca istorică de motorete. Un investitor a cerut la Oficiul Mărcilor să fie unicul deținător al brandului în toată Europa
Răzvan Beschea. Foto: business-review.eu

În prezent statul român, prin fabrica Tohan, se află în situația ingrată de a încerca să păstreze dreptul de folosință asupra mărcii Mobra. Procedura este complexă, fiind nevoie de angajarea unei agenții de proprietate intelectuală care să apere la Alicante și probabil în instanță, dar la Tribunalul European din Luxemburg, interesele fabricii de la Zărnești.

Cât de legală este cererea 

Întrebat despre legitimitatea demersului făcut de investitorul român, Radu Bozocea de la Weizmann Ariana & Partners, agenția de proprietate intelectuală care reprezintă Uzina Tohan la EUIPO, a precizat că este dreptul oricărei persoane să depună o cerere în acest sens, urmând ca oficiul european să analizeze cazul și apoi să decidă în consecință.

„În primul rând, trebuie precizat că depunerea unei cereri este dreptul oricărei persoane fizice sau juridice și nu poate fi refuzată de oficiul european. Cererea a primit într-adevăr un număr de înregistrare, dar abia de acum încolo se vor judeca aspectele de formă și mai ales de fond ale demersului. Uzina Tohan a generat în timpul lung al activității sale numeroase mărci, brevete de invenție, dar și know-how valoros, toate fiind foarte tentante (după cum se dovedește și în această situație) pentru valoarea lor, care încă are potențial de piață. Chiar în urmă cu câteva luni am reușit în primă instanță anularea unei alte cereri depuse de o firmă care dorea să își însușească chiar brandul Tohan. Deci uzina Tohan este vigilentă la astfel de demersuri de o concurență nu foarte loială și foarte probabil că își va apăra drepturile și în acest caz”, a declarat pentru ziarul Libertatea Radu Bozocea.

Prins cu diplomă falsă de studii și dat afară din CNAIR, fostul director regional Bogdan Bratu a cerut în instanță reangajarea și despăgubiri financiare. Cum s-a terminat procesul
Recomandări
Prins cu diplomă falsă de studii și dat afară din CNAIR, fostul director regional Bogdan Bratu a cerut în instanță reangajarea și despăgubiri financiare. Cum s-a terminat procesul

Procedura banală prin care poți pune mâna pe o marcă

Potrivit site-ului oficial al EUIPO, o cerere de înregistrare a unei mărci se poate depune online, completând un formular, taxa fiind de 1.000 de euro. Înainte să aplice, solicitantul – care poate fi orice persoană fizică sau juridică – trebuie să verifice dacă există drepturi existente cu care marca dorită poate intra în conflict (de exemplu, mărci comerciale identice sau similare, indicații geografice etc.).

Verificarea se face simplu chiar de solicitant, tot pe site-ul EUIPO, unde există o secțiune dedicată și un ghid în care sunt explicate pe larg care ar putea fi motivele de refuz. 

Marca solicitată va fi supusă inclusiv examinării motivelor absolute de refuz, adică să nu conțină semne interzise, zvastica, de exemplu, sau să nu fie contrară ordinii publice sau bunelor moravuri.

După procedura de examinare inițială, se primește un răspuns provizoriu din partea EUIPO, de aprobare sau de refuz, care este publicat în Gazeta internațională a mărcilor. Ca în orice alt proces, urmează o perioadă (de două luni) în care oricine poate depune o contestație argumentată la decizia inițială. 

Cazul se reexaminează și se dă un nou verdict. Dacă nici această a doua decizie nu este pe placul părților, litigiul se tranșează la Tribunalul European de la Luxemburg, un proces îndelungat și costisitor. 

Securitatea comunistă și sportivii români la Olimpiada din 1988. Misiunea de a împiedica dezertarea vreunui membru al delegației, un succes
Recomandări
Securitatea comunistă și sportivii români la Olimpiada din 1988. Misiunea de a împiedica dezertarea vreunui membru al delegației, un succes

Decizia finală este dată de instanță.

Tohan are șanse 50% să piardă brandul Mobra

În cazul mărcii Mobra, agenția de proprietate intelectuală care reprezintă Uzina Tohan la EUIPO urmează să facă opoziție – termenul oficial prin care se contestă solicitarea depusă de omul de afaceri.

Radu Bozacea a explicat pentru Libertatea că uzina Tohan ar avea avantajul că este „părintele” motocicletei Mobra, deține know-how-ul și poate dovedi că are o fabrică în care să reia producția. De cealaltă parte, omul de afaceri român poate să atace și să-și argumenteze cererea bazându-se pe lipsa de interes a „părinților” Mobrei față de „copilul” lor, având în vedere că de mai bine de trei decenii, uzina de la Zărnești nu a mai produs nimic sub această denumire, nu a promovat brandul și nici nu l-a înregistrat la oficiul european. 

Bozacea a precizat că, în această situație, solicitantul mărcii Mobra are șanse „50-50” să obțină marca Mobra printr-o decizie a EUIPO. „Procedura s-ar putea să dureze 2-3 ani. Rezolvarea ar fi mai rapidă, doar dacă cel care a depus cererea înțelege că nu e o chestiune morală și renunță la ea”.

Investitorul poate aduce motociclete din China pe care să aplice marca Mobra

Partenerul Uzinei Tohan în litigiul de la Alicante a explicat că, în cazul în care va avea câștig de cauză, investitorul român nu este obligat să producă în România o motocicletă originală, existând posibilitatea legală să importe din China, de exemplu, vehiculul, pe care va putea aplica doar emblema Mobra.

„Poate să cumpere, de exemplu, motociclete din China, le aduce aici (n.r. – în România), le vopsește sau le schimbă ghidonul și aplică marca Mobra și spune că a făcut producție. Este legal? Este! Ce înseamnă producția e foarte greu de definit. Dacă faci producție, ce înseamnă? Dacă pun două piese una în alta, piesele importante, asta înseamnă că am produs ceva sau am asamblat ceva. E dificil și în instanță de dovedit dacă e producție sau e asamblare. Așa, aduc o motocicletă chinezească pe care eu o iau de acolo, să zic cu 100 de euro și o vând aici cu 120 de euro. Dar dacă eu iau motocicleta cu 100 de euro de acolo și scriu pe ea Mobra, o vând aici cu 400 de euro și aia e valoarea mărcii. Este o strategie. Eu iau o marcă notorie, cunoscută, de tradiție, tocmai ca să vând un produs mai scump”, a explicat Radu Bozacea motivul pentru care această marcă este dorită de investitor.

Într-o discuție telefonică cu Răzvan Beschea, investitorul român care a cerut la EUIPO marca Mobra a precizat pentru Libertatea că nu știa că mai este cineva interesat de acest brand. A cerut să trimitem pe e-mail o solicitare scrisă cu privire la un punct de vedere față de intențiile sale legate de acest brand, la care s-a angajat să răspundă „în cel mai scurt timp”, lucru  care nu s-a întâmplat în decurs de 10 zile. 

Ce este EUIPO

Oficiul Uniunii Europene pentru Proprietate Intelectuală (EUIPO) gestionează drepturile asociate mărcilor, desenelor și modelelor industriale înregistrate în UE, Observatorul European al Încălcărilor Drepturilor de Proprietate Intelectuală, precum și baza de date privind operele orfane.

În fiecare an, EUIPO primește și verifică, în medie, peste 150.000 de cereri de înregistrare a unei mărci și 90.000 de cereri de înregistrare a unui model sau desen industrial

EUIPO gestionează, de asemenea, baza de date privind operele orfane, oferind acces online la informații publice despre opere literare, cinematografice și audiovizuale, picturi și fotografii.

Istoricul, pe scurt, al Uzinei Tohan

Uzina Mecanică Tohan Zărnești este o fabrică de armament înființată în anul 1938 ca parte a grupului industrial Malaxa, ca răspuns la necesitățile Armatei Române, în timpul celui de-Al Doilea Război Mondial.

EXCLUSIV Statul român, pe cale să piardă Mobra, marca istorică de motorete. Un investitor a cerut la Oficiul Mărcilor să fie unicul deținător al brandului în toată Europa
Uzina Mecanică Tohan Zărnești. Foto: bizbrasov.ro

Din anul 1948 până în anul 1990, societatea și-a desfășurat activitatea sub denumirea de Uzina 6 Martie Zărnești, iar din anul 1990, societatea s-a numit Uzina Mecanică Tohan Zărnești. 

Pe lângă producția de bază, cea de armament, compania a realizat de-a lungul existenței sale și produse civile, accesorii pentru mașini unelte și construcții metalice sudate. În anul 2001, a fost reorganizată ca societate comercială controlată de Romarm.

În perioada comunistă, pe lângă armament, Tohan fabrica biciclete și motorete, acesta fiind și obiectul de producție oficial. Fabrica producea pe atunci aproape 20.000 de biciclete pe lună, dar și celebrele în epocă motorete Mobra. În prezent, producția de motorete Mobra este oprită.

Foto: Shutterstock

Google News Urmărește-ne pe Google News


Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro

Comentarii (6)

Timtiberiu5   •   20.07.2024, 16:29

Greșeală imensa: sunt MOTORETE NU MOTOCICLETE! cele sub 100 cmc nu sunt motociclete!

parpalache   •   19.07.2024, 19:24

Surpriza este ca inca o mai avem!Cum o fi scapat nepraduita?

BlackOnix   •   19.07.2024, 13:39

M-am hotărât: maine depun cerere la EUIPO să revedendic concernul BMW. Ce pana mea,dacă alții pot ,eu de ce nu: aduc BMW-urile aici le pun 2 abțibilduri, și le vând ca avioane F-16. Asta e: mâine poimâine cineva va dori să revendice Delta Dunării, Valea Prahovei...sau de ce nu.... Ardealul?

Vezi toate comentariile (6)
Comentează

Loghează-te în contul tău pentru a adăuga comentarii și a te alătura dialogului.

Descoperire senzațională în largul Spaniei. ”Aceasta ar putea fi originea legendei Atlantidei”
Știrileprotv.ro
Descoperire senzațională în largul Spaniei. ”Aceasta ar putea fi originea legendei Atlantidei”
A recunoscut! Adevăratul motiv pentru care Mihaela Tatu a divorțat de soț, după 16 ani de căsnicie: ”Nu mi-a părut rău o clipă, avea o stângăcie...”
Viva.ro
A recunoscut! Adevăratul motiv pentru care Mihaela Tatu a divorțat de soț, după 16 ani de căsnicie: ”Nu mi-a părut rău o clipă, avea o stângăcie...”
Toate imaginile din vacanța adulților. Vâlcan, Fodor și Smiley, cu soțiile în Toscana. Rivali la TV, parteneri de afaceri și prieteni de familie
Libertateapentrufemei.ro
Toate imaginile din vacanța adulților. Vâlcan, Fodor și Smiley, cu soțiile în Toscana. Rivali la TV, parteneri de afaceri și prieteni de familie
Mașina românească despre care se spune că a fost copiată de Mercedes. Nu era performantă, dar mulți se lăudau cu ea
FANATIK.RO
Mașina românească despre care se spune că a fost copiată de Mercedes. Nu era performantă, dar mulți se lăudau cu ea
Cum va arăta mâncarea viitorului: „Abia aștept să folosim inteligența artificială în agricultură!” + Diferența dintre legumele obișnuite și cele bio
GSP.RO
Cum va arăta mâncarea viitorului: „Abia aștept să folosim inteligența artificială în agricultură!” + Diferența dintre legumele obișnuite și cele bio
Strada din București care a dispărut. A fost distrusă în ciuda faptului că avea un farmec aparte și era plină de negustori și magazine vestite
FANATIK.RO
Strada din București care a dispărut. A fost distrusă în ciuda faptului că avea un farmec aparte și era plină de negustori și magazine vestite
Anca Lungu, primul interviu după nunta cu milionarul Harry Arampatzis: 'O relație rezistă atâta vreme cât ambii parteneri își doresc în egală măsură să formeze acel cuplu' / Exclusiv
Unica.ro
Anca Lungu, primul interviu după nunta cu milionarul Harry Arampatzis: 'O relație rezistă atâta vreme cât ambii parteneri își doresc în egală măsură să formeze acel cuplu' / Exclusiv
Oamenii au reacţionat, după ce David Popovici a fost văzut în trafic, în maşina primită din partea lui Ion Ţiriac | FOTO
Orangesport.ro
Oamenii au reacţionat, după ce David Popovici a fost văzut în trafic, în maşina primită din partea lui Ion Ţiriac | FOTO
Locuitorii oraşului supranumit "Mykonos de Spania" vor să interzică turismul. Localnicii s-au plâns că oamenii le intrau în case
Observatornews.ro
Locuitorii oraşului supranumit "Mykonos de Spania" vor să interzică turismul. Localnicii s-au plâns că oamenii le intrau în case
Horoscop 18 august 2024. Balanțele au parte de o zi care le invită să îmbrățișeze schimbări profunde ale modului în care privesc viața
HOROSCOP
Horoscop 18 august 2024. Balanțele au parte de o zi care le invită să îmbrățișeze schimbări profunde ale modului în care privesc viața

Știri mondene

Știri România

RECOMANDĂRI