- De câteva zile, în baza unui bilet standard, companiile Wizz Air şi Ryanair permit urcarea la bordul aeronavelor doar cu o poşetă sau o servietă.
- Cei doi operatori taxează suplimentar bagajele de mână, care până la 1 noiembrie erau gratuite.
- Asociaţia pentru Protecţia Drepturile Pasagerilor susţine că Wizz Air şi Ryanair au încercat „să disimuleze majorarea prețurilor prin prezentarea noilor politici drept unele de optimizare a costului total al călătoriei”.
- Reprezentanţii celor două companii susţin că noua politică de bagaje este în beneficiul pasagerilor.
- Decizia Wizz Air şi Ryanair, de a taxa suplimentar bagajele de mână, a fost atacată deja în Italia şi Spania.
- Consiliul Concurenţei din România a fost şi el sesizat.
- Noile taxe pentru bagajele de mână încep de la 6-8 euro în cazul Ryanair şi variază între 5 şi 15 euro în cazul Wizz Air.
De Cătălin Doscaş, Daniel Ionaşcu
Principalii transportatori aerieni din România, după numărul de pasageri, sunt Wizz Air, Blue Air, Ryanair şi Tarom.
În total, în 2017, aceştia au transportat 15,2 milioane de pasageri.
Cifrele vin în contextul în care piaţa din România cunoaşte o efervescenţă fără precedent, iar 60% din traficul de pasageri autohton este controlat de compania maghiară Wizz Air şi compania irlandeză Ryanair. Cei doi operatori au transportat anul trecut aproape nouă milioane de persoane.
Și-au modificat simultan politica privind bagajele de mână, de la 1 noiembrie
Dacă până acum o săptămână, în baza unui bilet standard, pasagerii puteau lua cu ei în cabină un bagaj de mână care putea fi depozitat în spaţiul de deasupra locului, acum, noua politică prevede ca acesta să încapă sub scaun. Iar aici intră o poşetă, o geantă de laptop, o servietă sau un rucsac mic.
Ce este bagaj de mână şi este peste aceste dimensiuni se taxează suplimentar, cu preţuri care încep de la 6-8 euro în cazul Ryanair şi variază între 5 şi 15 euro în cazul Wizz Air.
Cu alte cuvinte, dacă doriţi să depozitaţi bagaj deasupra locului pe care l-aţi plătit, trebuie să achitaţi o extrataxă care nu exista până la 1 noiembrie.
Un joc „ascuns”
Noua politică a bagajelor este aplicată în toate ţările în care cei doi operatori low-cost au curse aeriene.
Din România, Wizz Air zboară către 142 de destinaţii, iar Ryanair către 19 aeroporturi internaţionale. Către România, statistica zborurilor este în oglindă.
Introducerea tarifelor pentru bagajele de mână a făcut deja subiectul unei reclamaţii la Consiliul Concurenţei.
Potrivit Asociaţiei pentru Protecţia Drepturilor Pasagerilor din România (A.P.D.P.R.), dacă o creştere semnificativă a preţurilor biletelor de avion ar fi fost justificată, ea s-ar fi putut face la vedere, prin majorarea tarifelor individuale de către fiecare transportator.
Ziarul Libertatea a intrat în posesia documentului depus la Consiliul Concurenţei.
Sesizare depusă la Consiliul Concurenţei by Catalin Andrei Doscas on Scribd
Alexandra Dumitrescu, secretarul A.P.D.P.R., a declarat că majorarea simultană a tarifelor este suspectă.
„Modul coordonat (…) ridică un semn de întrebare vizavi de motivul real al acestor modificări. Mai mult, aceştia nu şi-au informat pasagerii în mod onest, întrucât foarte multe persoane care şi-au cumpărat bilete de avion anterior datei de 1 noiembrie, cu data de călătorie după această dată, nu au înţeles că noua politică de tarifare îi va afecta, având impresia că vor beneficia de politica de tarifare valabilă la momentul achiziţiei”, a explicat secretarul A.P.D.P.R., Alexandra Dumitrescu.
Reprezentanţii Consiliului Concurenţei au confirmat pentru Libertatea că reclamaţia A.P.D.P.R. a fost repartizată în cadrul instituţiei pentru analiză.
În funcţie de rezultatul acesteia, autoritatea ar putea să lanseze o investigaţie care să verifice cele două companii low-cost.
Ce spun operatorii
Libertatea a luat legătura cu reprezentanţii Wizz Air şi Ryanair. Ambele companii au transmis că noua politică tarifară este în beneficiul clienţilor.
Cât priveşte o eventuală înţelegere între cei doi operatori, reprezentanţii Ryanair au transmis că nu comentează speculaţii, în timp ce reprezentanţii Wizz Air au negat acest lucru, adăugând că „pasagerii noștri vor achita în continuare doar pentru acele servicii pe care le utilizează”.
„Wizz Air consideră că noua politică de bagaje, care se aplică în întreaga rețea cu 142 de destinații în 44 de țări, este transparentă și echitabilă, oferă cea mai variată gamă de opțiuni de bagaje, pentru toți clienții, și permite fiecărui pasageri un bagaj gratuit de cabină. Suntem convinși că oferta versatilă de bagaje se va adresa nevoilor clienților într-o modalitate personalizată și transparentă și va permite păstrarea în cabină a unui bagaj de mână pe parcursul întregii călătorii. Pasagerii noștri vor achita în continuare doar pentru acele servicii pe care le utilizează. Debutul noii politici coincide cu cel al sezonului de iarnă, conform calendarului IATA (n.r. – Asociaţia Internaţională de Transport Aerian)”.
Sesizări la nivel european
Decizia privind introducerea de noi tarife pentru bagajele de mână a generat reacţii şi la nivel european.
În Italia, spre exemplu, Autoritatea Antitrust a solicitat deja operatorilor să suspende noua politică tarifară.
Instituţia din Peninsulă a motivat că „a cere mai mult pentru un element esenţial al contractului de transport aerian, respectiv bagajul de mână, este o reprezentare eronată a preţului real al biletului şi dăunează posibilităţii de a compara preţurile între operatori, ceea ce induce în eroare clienţii.”
Marian Mihail, avocat specializat în drept aviatic, a explicat pentru Libertatea că astfel de politici tarifare trebuie dictate de economia de piaţă.
„În aceste condiţii, schimbările majore, simultane, în preţurile unor operatori sunt suspicioase, astfel încât implicarea organismelor care supravegheaza piaţa, cum este Consiliul Concurentei în România, este de înţeles. Desigur, ca în celelalte situaţii, exist[ o prezumţie de nevinovaţie, astfel încât nu orice transportator controlat sau investigat este automat vinovat”, a spus avocatul.
O situaţie similară celei din România este şi în Spania. Acolo, Asociaţia „FACUA – Consumatori în acțiune” a depus plângeri atât la Agenția de Stat pentru Siguranța Aviației, cât şi la Agenția Spaniolă pentru Consumatori, ca urmare a introducerii noilor politici privind bagajele.
Zilele trecute, la Cluj, o aeronavă Wizz Air a decolat cu 30 de minute întârziere, după ce un pasager a refuzat să achite noua taxă pentru bagajul de mână. Potrivit presei locale, poliția aeroportului a intervenit, iar pasagerul care avea bilet spre Liverpool a fost scos din aeronavă.
CITEŞTE ŞI:
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro