Zăpadă, viscol, ger! Școli închise, drumuri închise, trenuri anulate, coduri peste coduri, nenorocire!…
”Din cauza condițiilor meteo nefavorabile, pentru evitarea unor situații nedorite pentru pasageri, pe rutele Constanța – Mangalia, Constanța – Medgidia – Tulcea Oraș și Ciulnița – Slobozia Veche se reduce numărul trenurilor”, spune CFR.
A fost anunțată închiderea mai multor drumuri naționale și județene din cauza ninsorii. S-au închis școlile în mai multe județe și în București.
Ne uităm pe fereastră, ne uităm la televizor. Vedem că a căzut o palmă de zăpadă… în luna februarie. Adică, a nins un pic într-o lună de iarnă în România.
Ca să fim siguri, sunăm în Covasna. Livia Corbu, 72 de ani, comuna Dobârlău, zona Întorsura Buzăului, polul frigului în România: ”Este puțină zăpadă. Cam bate vântul, altfel nu ar fi frig… ”
Doar la zăpezi mai mari de 30 de centimetri traficul poate fi întrerupt
Studiem imediat site-ul Administrației Naționale de Meteorologie, care are hartă specială cu stratul de zăpadă în toată țara, din 26 februarie. Respectiva harta spune că în zona Bărăganului și mare parte a Dobrogei zăpada depusă are mai puțin de un centimetru! În restul Dobrogei, o parte a Moldovei și Munteniei, „nămeții„ ating 10 centimetri grosime. Doar în sudul Teleormanului, în Vaslui, Botoșani și în general în Subcarpați, stratul de zăpadă ajunge la 25 de centimetri. Iar pe vârful munților, desigur, este zăpadă peste 25 de centimetri, spre bucuria schiorilor.
Facem solicitare la Ministerul Transporturilor pentru a întreba de ce au fost închise drumuri și au fost anulate trenuri în condițiile mai sus menționate.
În așteptarea răspunsului, transmitem o întrebare și către drumari, doar sunt specialiști. Sub protecția anonimatului, reprezentanți ai lor ne indică Normativul privind prevenirea și combaterea înzăpezirii drumurilor publice. Acesta spune: ”Ninsoarea se manifestă în forme variate; de regulă, ninsorile în zona de munte sunt abundente, afectând circulaţia rutieră prin acumularea unui strat gros pe partea carosabilă şi într-o perioadă scurtă de timp; în cazul unor grosimi de 15-30 cm se circulă îngreunat, iar când grosimile sunt mai mari, circulaţia autovehiculelor se poate întrerupe”.
DNA și ”zăpezile de pe Kilimanjaro” din Prahova
Adică, nu se întrerupe circulația oricum, ci conform unui standard, care pe 26 februarie a cam fost încălcat de autorități.
Drumarii susțin că închiderea ilegală a traficului se face din cauza presiunilor politice. Autoritățile locale fac presiune pe administratorii drumurilor să închidă traficul pentru a scăpa de orice posibil incident, gen persoane blocate de zăpadă sau chiar decese. După închiderea drumului se așteaptă oprirea ninsorii, apoi, dacă mai este cazul, se intervine cu utilaje, dacă nu, este lăsat Soarele să facă toată treaba. Nota de plată a deszăpezirii vine în primăvară…
Menționăm că marele scandal al momentului ”DNA din Prahova” are la bază tocmai lucrări de deszăpezire din iarna 2012-2013, care ar fi fost supraevaluate la 1.879.000 de lei. Președintele Consiliului Județean (CJ) de la acea vreme a primit opt ani de închisoare pentru supraevaluare. Ajuns în fața Înaltei Curți de Casație și Justiție, fostul președinte CJ a susținut, cu o săptămână în urmă, că Dumnezeu i-a dat dreptate, în acel an a fost iarnă grea, cu multă zăpadă.
Preşedintele completului de judecată, Iulian Dragomir, i-a replicat: „Știm, e vorba de zăpezile din Kilimanjaro care au venit în Prahova”.
Adăugăm că în România anului 1868, închiderea drumurilor din motive de viscol era interzisă conform legii. Fiecare 3 kilometri de drum public erau adminstrați de câte un cantonier. Acesta întreținea porțiunea de șoseaua de care răspundea și trebuia să asigure traficul, indiferent de anotimp, ziua și noaptea. ”Lucrul cantonierului consistă în a menține și a restabili șoseaua în fiecare zi, astfel ca ea să se afle tot-da-una uscată”.
”CFR a redus numărul de trenuri pentru a evita situații nedorite”
”În contextul temperaturilor foarte scăzute și a avertizărilor meteo de vreme rea, trenurile CFR Călători vor circula conform reglementărilor specifice condițiilor de iarnă. La nivelul sucursalelor București, Galați, Brașov, Constanța și Craiova s-au instituit Comandamente de Iarnă.
Pentru evitarea unor situații nedorite și pentru a permite intervenția operațională a utilajelor și plugurilor de zăpadă, pe anumite rute s-a redus numărul de trenuri (ANEXA: https://goo.gl/9FuJwL), traficul de călători urmând să fie preluat de restul garniturilor din graficele de circulație, acolo unde există această posibilitate (www.cfrcalatori.ro / Mersul Trenurilor).
Menționăm că în funcție de evoluția vremii și a temperaturilor foarte scăzute ce au implicații asupra infrastructurii feroviare și asupra funcționalității materialului rulant, pot să apară și alte modificări în programul de circulație a trenurilor de pasageri”.
CITEȘTE ȘI
Temperaturi de -49 de grade resimțite luni dimineață în România
VIDEO/Japonezul cu inimă de român din Bacău. Este olimpic la istorie și vorbește româna la perfecție