Controlul a vizat perioada ianuarie 2013 – octombrie 2017 și nu are legătură cu cel anuntat săptamană trecuta de Ministerul Transporturilor, care ar viza modul în care a fost gestionat serviciul de salubritate pe Aeroportul Otopeni în ultimii ani.
1 minut de muncă= 533 de lei
Cele 140 de pagini ale documentului scot la iveală, în principal, detalii uluitoare cu privire la managementul resurselor umane din cadrul companiei de stat: pesoane angajate fictiv la Serviciul de Relații Externe care au câștigat bani grei deși nu au fost prezente la locul de muncă. Cel mai grăitor exemplu este cel al Cristinei-Elena N. care, pentru o prezență fizică la serviciu de 50 de minute, a încasat 26.697 lei.
51.255 lei , excursia “profesională”, de persoană
Documentul mai scoate la iveală și un monopol privind serviciile de formare profesională. Între ianuarie 2010 și august 2015, doar prin intermediul unei singure societăți – OK Service Corporation S.R.L. – C.N.A.B a trimis la cursuri de formare profesională 171 de angajați la Madrid, Paris, Nice, Monte Carlo, New York, Las Vegas, Sydney, Caims, Auckland, Wellington, Barcelona, Kuala Lumpur, Singapore, Bangkok, Tokyo şi Lausanne. De aceste servicii, pentru compania a decontat peste 500.000 de lei, au beneficiat și persoane care nu ar fi avut acest drept. Doar în cazul unui training desfăsurat în Australia și Noua Zeelandă compania a decontat cheltuieli în valoare de 51.255 lei per persoană din care doar 5.490 au reprezentat cheltuiri de instruire. Diferența a presupus cheltuieli de cazare, cheltuile neprevăzute sau diurnă și transport. Mai mult, în cazul altor deplasari în interes “de serviciu”, acestea au durat mai mult decât cursurile propriu-zise.
Cu plugul, în buget
Alte verificări ale corpului de control al prim-ministrului au presupus si achizitia unui utilaj de deszăpezire și a serviciilor de scolarizare a personalului aferente. Deși compania a comandat un anumit tip de plug, a primit altceva la un preț peste dublul celui inițial. “Prin vânzări succesive […], preţul utilajului a fost mărit în mod artificial cu aproximativ 105%, de la 1.446.178 lei (fără TVA), preţul cu care a fost achiziţionat de la producător, la 2.975 367,39 lei (fără TVA), preţul pe care l-a plătit beneficiarul final CNAB S.A. pentru utilajul complex de deszăpezire a aeroporturilor achiziţionat in baza contractului nr. BUC/21.12.2012”, se arată în document.
Pistele, pe plan secund
Documentul mai scoate în evidență și o delăsare de neexplicat la nivelul conducerilor Companiei care au trecut cu vederea renovarea pistelor deși acestea se aflau într-o avansată stare de degradare. “Din Nota de informare nr. 614/13.07.2016 întocmită de reprezentanţii CNAB S.A. a rezultat că nu au fost implementate strategii privind modernizarea, reparaţia capitală sau ranforsarea unor elemente de infrastructură, chiar dacă acestea au fost propuse pentru intervenţii majore în ultimii 10 ani, ceea ce a condus la implicarea unor resurse financiare substanţiale în scopul menţinerii unui nivel acceptat privind operarea aeronavelor.” Documenteul mai subliniază că prezenţa degradărilor multiple ale suprafeţei au afectat structura rutieră şi au condus la scăderea nivelului de calitate şi a cerinţelor structurale. Mai mult, toate lucrările de întreţinere şi reparaţii provizorii au fost realizate doar pentru a menține în stare de operare pistele aeroportului.
Raportul Corpului de Control mai subliniază că înalţi funcţionari publici dar și funcţionari publici din cadrul Ministerului Transporturilor au desfăşurat activităţi remunerate în cadrul unor societăţi comerciale care au avut contracte cu C.N.A.B., concomitent cu exercitarea funcţiilor publice. Cu alte cuvinte au fost în incompatibilitate şi conflict de interese, atunci când au fost plătiți din bani publici să “vegheze” din partea statului.
În 2017, pe Aeroportul Otopeni, a fost înregistrat un trafic record. Cele 130.000 de aterizări și decolări, ar putea fi depășite dacă tendința de creștere rămâne aceeași și în 2018. Asta ar însemna cel puțin 10.000 de aterizări și decolări în plus. Totul în contextul în care profitul C.N.A.B. pe 2016 a fost de peste 50 de milioane de euro, la o cifră de afaceri de peste 250 de milioane de euro.
CITEȘTE ȘI
“Poarta” Otopeni 2018. Low-cost canadian, de la București peste Atlantic