Experimentul Libertatea, în care trebuie să folosesc şi să consum, timp de o lună, exclusiv produse româneşti, a ajuns la capitolul cadourilor pentru copii. Trebuie să cumpăr un dar pentru un puşti de 3 ani, aşa că îmi fac mintea roată şi caut locurile din care mă pot aproviziona. Cele câteva magazine specializate sunt doldora de produse străine. În pieţe nu găseşti decât maşinuţe, roboţei şi păpuşi “made in China”.
Mai am două variante: să comand pe internet de la producătorii autohtoni sau să colind supermarketurile. O aleg pe ultima şi pornesc vânătoarea cu speranţe. Mă opresc la raftul de puzzle-uri, simple şi tridimensionale. Rămân uimită: cele mai multe sunt româneşti, produse în Covasna sau chiar în Capitală. Imaginile colorate, poveştile celebre pe care cei mici trebuie să le reconstruiască, toate concurează cu brio jocurile de import.
Nici la preţuri nu stăm foarte rău: puzzle-urile autohtone costă între 15 şi 50 de lei, în funcţie de mărime şi de dificultate. Din stânga îmi surâde “Nu te supăra, frate”, joc ce a luminat copilăria multora, chiar şi înainte de 89. Românesc şi ieftin. Costă doar 24 de lei. La sectorul de jucării din lemn, românii deţin supremaţia. Nu există nici o altă firmă străină care să concureze cu noi.
Cel mai cunoscut joc pentru dezvoltarea inteligenţei e “Meşterul Manole”. Tema şi conceptul – 100% româneşti. Jocul reproduce povestea zidirii Anei de către meşterul Manole şi le cere celor mici să o salveze pe Ana dintre “cărămizile” din lemn fără să dărâme zidul compact. Vânzătoarea mă lămureşte că e la mare căutare chiar şi printre adulţi şi că este printre cele mai populare jocuri de perspicacitate.
Dezamăgirea vine însă la rafturile cu roboţi, cu maşini sau cu maimuţoi din pluş. Aici, nu găsesc nimic românesc, toate vin de la chinezi. Nici la păpuşi frumos finisate nu stăm mai bine. Totul se importă.
«Costurile de producţie sunt mari»
“Jucăriile autohtone sunt foarte bine cotate pe pieţele externe, ocupă chiar loc fruntaş în Uniunea Europeană, dar în România eşti norocos dacă le găseşti. Costurile de producţie sunt mari pentru că ne axăm pe calitate, iar produsul finit iese pe piaţă mai scump comparativ cu marea masă a jucăriilor importate, de o calitate îndoielnică. Cum pentru români preţul contează mai mult decât starea produsului, este lesne de înţeles că piaţa este sufocată de chinezării care regăsesc în români nişte consumatori de bază”, explică Maria Tărnăuceanu, director de cercetare Casstil, firma care se ocupă cu testarea şi cu avizarea jucăriilor de pe piaţa românească.
Spune-ţi părerea despre experimentul nostru!
Dacă vrei să ne spui ce crezi despre experimentul inioeiat de ziarul nostru sau pur şi simplu doreşti să faci comentarii despre produsele autohtone care se găsesc pe piaţă, contactează-ne la produsinromania@libertatea.ro. Aşteptăm la aceeaşi adresă de e-mail şi indicaţii utile despre locurile unde putem găsi astfel de produse, în ţară sau în Bucureşti.