Aproximativ 95% dintre locuitorii din Bellefontaine, La Reynerie și Mirail provin din medii de imigranți, în principal din Africa de Nord și de Vest.
Aici funcționau, până acum patru ani, două școli. Aveau însă cele mai slabe rezultate din Haute Garonne, departamentul care include al patrulea oraș ca mărime al Franței, Toulouse, așa că autoritățile au decis să le închidă și să ducă elevii către școlile din centrul prosper al orașului.
„Incluziunea socială oferă o modalitate mai bună pentru acești copii de a reuși la școală”, spune Georges Meric, președintele consiliului din Haute Garonne. „Într-o republică, este esențială integrarea acestor ghetouri în restul societății franceze și asigurarea faptului că există cetățeni ale căror vieți nu sunt predeterminate social”.
În fiecare dimineață, de luni până vineri, la ora 07:00, se poate vedea o mulțime de copii care iese din umbra blocurilor cu rucsacuri în spate și așteaptă în stațiile de autobuz din diferite puncte de preluare. În total, 17 autobuze adună elevii cu vârste cuprinse între 11 și 15 ani și îi duc la 11 școli diferite din centrul orașului. Călătoria durează între 45 de minute și o oră.
Fiecare autobuz are la bord un asistent social care se ocupă de orice problemă și face legătura între personalul școlii și părinți.
„Esențial, pentru că încurajează integrarea”
Înainte de începerea experimentului, rata abandonului după Brevet, diploma franceză pentru tinerii de 15 ani, era aproape de 50%. Acum este sub 6%, iar notele elevilor din aceste cartiere s-au îmbunătățit cu aproape 15%.
Bernard Vigouroux, directorul școlii unei școli din centrul orașului care a primit în jur de 70 de copii din suburbii, afirmă că acest experiment „a devenit esențial, pentru că încurajează integrarea”. Mulți dintre copiii din mediile mai sărace nu au structuri familiale stabile care să-i încurajeze să reușească, spune el, dar strategia aceasta de a-i muta la alte școli îi ajută pe toți.
„Elevii din ambele comunități învață unii despre alții și despre diferitele medii ale vieții și se ajută reciproc. Lucrează în echipă și totul este foarte pozitiv”, spune directorul.
În plus, spun autoritățile din domeniul educației, unii părinți s-au arătat mai interesați de progresul copiilor lor de când și-au schimbat școala.
Aproximativ 130 de întâlniri părinți-profesori au avut loc înainte de lansarea proiectului de transport cu autobuz, iar școlile care au acceptat copiii au primit stimulente financiare. În total, proiectul a costat 54 de milioane de euro.
Opoziția față de acest proiect nu a venit din partea părinților, a explicat Georges Meric, ci din partea oponenților politici de dreapta.
„Poate că au fost reticenți să vadă copiii săraci din ghetouri venind la școli pentru burghezi. Dar copiii săraci au fost primiți frumos de copiii bogați. Asta este foarte important pentru noi”, a declarat politicianul.
Experimentul va continua, întrucât cele două școli din cartier care au fost închise vor fi înlocuite cu două școli nou-construite departe de zona lor tradițională, pentru a asigura amestecul social permanent în sălile de clasă. În plus, alte câteva orașe din Franța, încurajate de rezultatele de aici, vor lansa proiecte asemănătoare.
La ce secție de votare votezi duminică și cum poți vota dacă nu ești în localitatea de domiciliu pe 24 noiembrie la alegerile prezidențiale!