Cuprins:
Anul trecut au existat 6.187 de cazuri de curse ilegale de mașini în Germania, o creștere de 10,3% față de 2022.
Două curse ilegale pe zi, la Berlin
Numai Berlinul a înregistrat exact 593 de astfel de evenimente în 2023. Astfel, aproape două curse ilegale de mașini au loc în capitală pe zi. În plus, sunt cei care rămân nedetectați.
Pedepsele din ce în ce mai dure pentru astfel de infracțiuni și supravegherea sporită de către poliție nu par să poată opri mașinile care circulă prin centrul orașului la valori de trei cifre, uneori chiar în jur de 200 km/ h.
De regulă, la volan sunt bărbați, dintre care majoritatea au până în 25 de ani. Tocmai acest fapt îi determină pe unii să se gândească la alte idei despre cum să rezolve problemele interdependente ale vitezei și curselor ilegale de mașini.
Cercetătorul în domeniul transporturilor Andreas Knie oferă acum o soluție deosebit de controversată:
„Dacă accidentele cauzate de viteză nu scad, trebuie discutat dacă bărbații ar trebui să obțină un permis de conducere doar la vârsta de 26 de ani”, a spus cercetătorul.
Există structuri arhaice vechi și o iluzie învechită a masculinității. Mai presus de toate, atracția interzisului face ca frenezia aceasta să fie atât de atrăgătoare pentru tineri.
Amenzi prea mici
Knie, care conduce grupul de cercetare „Mobilitate digitală și diferențiere socială” de la Centrul de Științe Sociale din Berlin (WZB), face o propunere alternativă.
Rămâne întrebarea dacă problema vitezei ar putea fi redusă prin sancțiuni mai mari. Un tânăr șofer a alergat pe autostrada orașului Berlin cu aproape 200 km/ h în loc de 80 km/h în perioada de probă a permisului său de conducere. Pedeapsa: suspendarea permisului timp de trei luni, o amendă de cel puțin 1.600 de euro și participarea la examenul medico-psihologic (MPU).
„Mult prea puțin, spune Andreas Knie. Evident că nu este suficient. Primul impuls ar fi creșterea semnificativă a sancțiunilor”.
„Testosteronul crește agresivitatea la volan”
Și în Elveția, cea mai mare proporție a vitezomanilor este din bărbați tineri, cu vârste cuprinse între 20 și 24 de ani.
„Testosteronul crește agresivitatea la volan”, explică psihologul de trafic Urs Gerhard. Pe lângă lipsa de experiență și de conducere, există și o lipsă de percepție și supraestimare a propriilor abilități, „un amestec exploziv care pune în pericol nu numai viața lor, ci și pe cea a trecătorilor”.
„Cercetările oferă dovezi clare că supraestimarea propriilor abilități are și motive psihologice de dezvoltare și că percepția pericolului la bărbații tineri nu este pe deplin dezvoltată până la vârsta de 26 de ani”, întărește Michael Gehrken, președintele organizației de instructori auto L-drive Switzerland.
„Cu toate acestea, acest lucru nu poate fi generalizat la toată lumea în așa fel încât astfel de intervenții masive să pară rezonabile”, consideră el.
Tahografe pentru șoferii tineri
În Elveția, o pedeapsă minimă de un an cu închisoarea se aplică pentru infracțiunile de viteză, iar în cazul infracțiunilor deosebit de grave, există chiar și un risc de până la patru ani. Permisul de conducere a fost revocat pentru doi ani.
Potrivit psihologului rutier Gerhard, amenințarea cu revocarea permisului de conducere nu este suficientă. „Ar fi nevoie de controale mai stricte sau, pentru șoferii tineri, chiar de tahografe încorporate care înregistrează exact cât de repede conduc în zonele construite și extraurbane”.