Din analiza făcută Philip K. Verleger, expert în petrol şi mărfuri la firma de consultanţă americană The Brattle Group, reiese că prețul petrolului care ar putea crește până la 200 de dolari per baril ar putea duce la o prăbușire economică de proporții, potrivit Mediafax.
Pe fondul unui nou set de reglementări al Organizaţiei Maritime se va produce un deficit de combustibili cu concentraţii scăzute de sulf în următoarele 18 luni, a mai spus expertul. Mai exact, concentraţia de sulf din combustibilii utilizaţi în transportul maritim ar urma să fie redusă la 0,5%, de la 3,5%, începând cu 2020.
Conform datelor oferite de Agenţia Internaţională a Energiei, transportul maritim are o pondere de 5% din cererea de petrol de la nivel global, cea mai mare parte având concentraţii mari de sulf. Ponderea este mai mare decât întreaga cerere combinată de petrol a Germaniei, Franţei şi Marii Britanii. Totodată, este responsabilă şi pentru 2% din emisiile de dioxid de carbon de la nivel global, peste nivelul înregistrat de aviaţia comercială.
Astfel, proprietarii de nave vor avea trei opţiuni pentru a pune în aplicare reglementările Organizaţiei Maritime: trecerea pe gaz lichefiat (o opţiune costisitoare), instalarea de filtre (o opţiune, de asemenea, considerată costisitoare) sau trecerea pe combustibili cu concentraţii scăzute de sulf.
Pentru a face faţă cererii tot mai mari a sectorului maritim, producţia diesel va trebui să fie suplimentată cu cel puţin 7%, conform estimărilor analizei. La acest procentaj s-ar mai adăuga încă 3% necesari acoperirii consumului transportului terestru. Toată această cantitate urmând a avea concentraţii scăzute de sulf.
„Nu este clar că aceste cantităţi vor putea fi produse. În schimb, (…) creşteri foarte mari ale preţurilor ar putea fi necesare pentru a inhiba consumul non-maritim”, a precizat Philip K. Verleger, adăugând că „aproximativ jumătate din rafinăriile din lume nu pot produce combustibilul reglementat”.
În următoarele 18 luni, producţia de diesel cu concentraţii mari de sulf ar urma să scadă până la 1,2 milioane de barili pe zi, de peste două ori mai puţin decât în 2019 şi 2018. Iar cea de diesel cu concentraţii mici de sulf ar urma să fie de 969.000 de barili / zi – de la zero, cât este în momentul de faţă.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro