RATB arată că, în prezent, doar 400 din cele 1000 de autobuze care circulă în Capitală sunt dotate cu aer condiţionat. Maşinile au fost cumpărate, în urmă cu mai bine de opt ani, pe vremea fostului primar Adriean Videanu, însă doar jumătate din ele au fost dotate cu instalaţii de climatizare din cauza costurilor mari, după cum au motivat atunci autorităţile.
„RATB a achiziţionat 500 de autobuze Euro 4 dotate cu instalaţii de aer condiţionat, din care în prezent mai sunt funcţionale doar 400, întrucât 100 de vehicule sunt imobilizate în autobaze din cauza unor defecţiuni sau după ce au fost implicate în accidente sau vandalizate. În prezent, Regia utilizează un parc circulant efectiv de 690 de autobuze, adică 69% din totalul celor 1000 disponibile”, precizează RATB.
Situaţia nu pare însă să se îmbunătăţească în perioada următoare, având în vedere faptul că NU se intenţionează instalarea de noi echipamente de climatizare în autobuzele RATB.
„Consideram că echiparea vehiculelor vechi, care în prezent nu sunt dotate cu aceste sisteme nu este rentabilă, întrucât costurile unei astfel de operaţiuni sunt ridicate, iar aceste vehicule sunt deja la limita de uzură în exploatare. Dar, având în vedere indicatorii şi factorii climatici din ultimii ani, RATB a luat decizia ca, de acum înainte, toate vehiculele achiziţionate să fie dotate obligatoriu cu instalaţii de aer condiţionat”, specifică RATB care menţionează, totodată, că autobuzele care au aer condiţionat sunt distribuite, în mod egal, pe toate traseele din Capitală.
De ce nu este eficient sistemul de aer condiționat
Chiar şi în mijloacele de transport public dotate cu aer condiţionat, atmosfera este sufocantă în aceste zile caniculare, iar sistemul de climatizare nu face faţă. RATB explică faptul că, astfel de situaţii se întmplă cel mai frecvent, pe traseele care au distanţă mică între staţii şi uşile autobuzelor se deschid frecvent.
„În principiu, instalaţiile de pe vehiculele RATB sunt de tip climatronic, care declanşează în mod automat sistemul de ventilaţie, atât în cabina conducătorului de vehicul, cât şi în salon, în momentul în care temperatura depăşeşte 24 de grade Celsius. La pornirea în cursă în sezonul cald, toţi conducătorii de vehicule sunt instruiţi să pornească instalaţia de aer condiţionat. De asemenea, este necesar ca geamurile sa fie inchise in timpul functionarii sistemelor de aer conditionat.
Totodată, randamentul acestor instalaţii depinde în mod direct de tipul traseului parcurs de mijlocul de transport în comun, respectiv de lungimea staţiilor şi de timpul în care uşile salonului destinat călătorilor stau deschise în fiecare staţie. Astfel, dacă un anumit traseu are distanţa dintre staţii foarte scurtă, iar timpul în care uşile sunt deschise în staţie este mai lung, instalaţia asigură cu greutate confortul aşteptat de călători”, explică RATB într-un răspuns pentru RomâniaTV.net.
Doar două tramvaie au aer condiţionat şi niciun troleibuz
Dacă bucureştenii care circulă cu autobuzul mai au o şansă să prindă unul cu aer condiţionat, în cazul celor care merg cu tramvaiul sau troleibuzul situaţia este şi mai tristă: doar două tramvaie care circulă în Capitală sunt dotate cu intalaţie de climatizare, însă niciun troleibuz.
„Recent, RATB a pus în circulaţie pe linia 1 (care are cel mai lung traseu din oraş), primele două tramvaie tip Bucur LF (n.r. – cele cu podea joasă) echipate cu aer condiţionat şi intenţionează să mărească numărul tramvaielor dotate cu astfel de instalaţii, în funcţie de gradul de uzură al parcului”, specifică RATB care menţionează totodată că investiţiile Regiei trebuie aprobate de Consiliul General al Municipiului Bucureşti.