Ucraina reușește să exporte tot mai multe cereale din porturile de la Marea Neagră, printr-un coridor maritim nou-înființat, care a început să fie folosit în ultimele luni.
Un număr tot mai mare de nave străine se îndreaptă spre porturile ucrainene din Marea Neagră și pleacă încărcate cu cereale, metale și alte mărfuri, în ciuda faptului că riscă, teoretic, să fie lovite de atacuri cu rachete, drone, sau să se izbească de o mină plutitoare.
Acest lucru dă un impuls economiei ucrainene, dependente de agricultură, și aduce grâul, porumbul, orzul, uleiul de floarea-soarelui și alte produse alimentare la prețuri accesibile în zone din Africa, Orientul Mijlociu și Asia, unde prețurile locale au crescut și insecuritatea alimentară este în creștere, scrie Associated Press.
Tendința a fost confirmată de oficialii din domeniu.
„Observăm o reînnoire a încrederii în rândul operatorilor comerciali dornici să preia încărcături de cereale ucrainene”, a declarat pentru agenția de presă Munro Anderson, șeful operațiunilor de la Vessel Protect, care evaluează riscurile de război pe mare și oferă asigurări cu sprijinul Lloyds.
Ihor Osmaciko, directorul general al Agroprosperis Group, unul dintre cei mai mari producători și exportatori agricoli din Ucraina, a spus și el că se simte „mai optimist decât acum două luni”. „În acel moment, era complet neclar cum să supraviețuim”, a declarat el pentru Associated Press.
De la plecarea primului vas al companiei, la mijlocul lunii septembrie, aceasta spune că a expediat peste 300.000 de tone de cereale în Egipt, Spania, China, Bangladesh, Olanda, Tunisia și Turcia.
Ce riscuri înfruntă navele comerciale care pleacă din Ucraina
După ce a pus capăt acordului negociat de ONU și Turcia, Rusia a atacat porturile ucrainene de la Marea Neagră – o conexiune vitală pentru comerțul global – și infrastructura de cereale, distrugând suficiente alimente pentru a hrăni peste un milion de persoane timp de un an, a declarat guvernul britanic.
Riscul pentru nave este prin urmare principalul obstacol pentru noul coridor de transport maritim.
Rusia a avertizat în această vară că va presupune că navele care se îndreaptă spre porturile ucrainene din Marea Neagră vor transporta arme. O sugestie că acele nave riscă să fie abordate sau atacate.
Președintele ucrainean Volodimir Zelenski a declarat că aliații occidentali au fost de acord să furnizeze ajutor pentru a Kievul să protejeze navele comerciale din Marea Neagră, dar că mai multe sisteme de apărare aeriană sunt necesare.
„Apărarea antiaeriană este deficitară”, a declarat el reporterilor sâmbătă, la un summit internațional privind securitatea alimentară de la Kiev. „Dar ceea ce este important este că avem acorduri, avem un semnal pozitiv și coridorul este operațional”, a subliniat liderul ucrainean.
Siguranța coridorului este totuși ajutată de succesul militar neașteptat al Ucrainei la Marea Neagră. Atacurile repetate ale Kievului au convins Rusia să își retragă cea mai mare parte a Flotei Mării Negre din Crimeea.
Un oficial britanic a spus în octombrie că dispersarea navelor rusești reprezintă o „înfrângere funcțională a Flotei Mării Negre”.
Exporturi tot mai mari, în ciuda unor atacuri
Iar semnalul pare a fi într-adevăr pozitiv.
În ciuda faptului că un atac cu rachete asupra portului Odesa a lovit luna aceasta o navă comercială sub pavilion liberian, asigurătorii, brokerii și băncile au făcut totuși echipă cu guvernul ucrainean pentru a anunța o acoperire accesibilă pentru transporturile de cereale din Marea Neagră, oferind transportatorilor liniștea necesară comerțului.
Și cu toate aceste atacuri, Ucraina a exportat peste 5,6 milioane de tone de cereale și alte produse prin noul coridor, a transmis vineri pe Twitter ambasadoarea SUA în Ucraina, Bridget Brink.
Înainte de război, Ucraina exporta, lunar, o cantitate aproape dublă, a declarat ministrul adjunct ucrainean al economiei Taras Kacika.
„Modul în care se transportă acum este cu siguranță mult mai costisitor și consumă mai mult timp”, a declarat Kelly Goughary, analistă la firma de date și analize agricole Gro Intelligence.
„Dar ei scot produsele pe ușă, ceea ce este mai bine decât cred că mulți anticipau”, a spus ea, potrivit Associated Press.
Nu este neapărat simplu. Fermierii se confruntă cu scăderea prețurilor pentru cerealele lor, ceea ce face ca transporturile către portul Odesa, și el adesea atacat, să nu merite riscul, pentru o companie agricolă aflată aproape de linia întâi.
Optimism prudent
De când a început războiul, Ucraina a făcut multe eforturi pentru a-și asigura livrările de alimente către cumpărători. Chiar și în timpul acordului ONU, când Ucraina a expediat aproape 33 de milioane de tone de alimente, Kievul acuza Rusia că încetinește inspecțiile navelor.
Acordul „funcționa într-un mod imprevizibil pentru noi”, a declarat Mikola Horbaciov, președintele Asociației ucrainene a cerealelor.
Acum, armata ucraineană decide când este sigur să navighezi. „Acest lucru poate genera costuri suplimentare, dar este totuși mai previzibil decât era înainte”, a spus Horbaciov.
Osmaciko, de la Agroprosperis Group, este de acord. Înainte de invazie, exportatorul plătea 50 de dolari pe tona metrică pentru a livra cereale prin Marea Neagră. Alternativele de după război – inclusiv rutele fluviale prin Europa – au costat compania de aproape trei ori mai mult, a declarat Osmaciko.
Prin noul coridor ucrainean, compania plătește între 70 și 80 de dolari pe tona metrică. „Este mai eficient, mai profitabil”, a spus el.
În plus, coridorul de transport maritim al Ucrainei permite navelor să călătorească mai puțin prin zonele periculoase și să evite acele inspecții adesea întârziate, a declarat Anderson de la Vessel Protect.
Deși întârzierile au dispărut, există în continuare „riscuri militare, riscuri de siguranță, riscuri de război”. „Și nu toate companiile de asigurări sunt pregătite să își asume acest risc”, a spus Osmaciko.
Obiectivul noului coridor de transport maritim este de a exporta cel puțin 6 milioane de tone de cereale pe lună, a declarat ministrul ucrainean al agriculturii, Mikola Solskîi. Deocamdată, Ucraina a exportat 4,3 milioane de tone metrice de cereale în octombrie, prin toate rutele, a declarat ministerul.
„Ne menținem un optimism prudent, bazat pe faptul că am luptat înainte și vom continua să luptăm în continuare”, a spus el.