Australia vrea să adopte o lege care îi obligă pe giganții tech Facebook și Google să negocieze cu companiile media și să plătească pentru conținutul de pe rețelele de socializare. Canberra susține că această lege a fost realizată tocmai pentru „a echilibra balanța” între giganții tehnologici și entitățile media, în contextul în care din fiecare 100 de dolari australieni cheltuiți pe reclamă în media australiene, 81 merg către Google și Facebook.
Scandalul durează de ceva timp, Facebook și Google susținând că inițiativa legislativă „penalizează” platformele lor de socializare. Cu toate acestea, Google a decis recent să aibă acorduri plătite cu mai multe companii media pentru preluarea știrilor.
În schimb, Facebook a mers mai departe și a blocat continutul de pe platforma de socializare. Rețeaua lui Mark Zuckerberg susține că trebuie să aleagă între „a încerca să se conformeze unei legi care ignoră realităţile sau să nu mai permită conţinutul informativ în serviciile din Australia”. „Cu mare tristeţe, alegem varianta din urmă”, a anunțat Facebook.
Măsura a fost criticată rapid atât de producătorii de știri, cât și de utilizatorii rețelei, dar și de susținătorii drepturilor omului, care au susținut că este cenzurat accesul publicului la informații esențiale. Asta în contextul în care 17 milioane de oameni accesează lunar rețeaua de socializare. De altfel, guvernul australian a anunțat prin vocea trezorierului său că-și menține poziția privind legea propusă.
Mai mult de atât, inițial, pagini guvernamentale care vizau serviciile de sănătate și urgență au fost și ele blocate, pentru ca apoi Facebook să recunoască că, în acest caz, a fost o eroare.