Ben Nimmo, directorul unuia dintre serviciile de securitate cibernetică ale Facebook, a spus, marți, în cadrul unei conferințe de presă, că „dezinformarea nu este mereu subtilă”.
Platforma de socializare este acuzată în mod constant că a contribuit la propagarea în masă a dezinformării. Președintele american Joe Biden a apreciat, luna trecută, că Facebook și alte platforme „ucid” oameni prin faptul că lasă să circule informații false despre vaccinurile împotriva COVID.
Cum funcționa dezinformarea
Gigantul social-media a explicat că această campanie „funcționa ca o spălătorie automată”. Reprezentanții Facebook au explicat că o firmă britanică de comunicare, Fazze, era însărcinată cu difuzarea pe scară largă a unor articole destinate să inducă în eroare. De asemenea, firma distribuia petiții pe diferite forumuri și rețele (printre care Reddit, Medium, Change.org, Instagram sau Facebook) prin intermediul unor profiluri false și al unor influențatori.
Totul a ieșit la iveală în luna mai, când mai mulți influenceri francezi și germani care activau în domeniul sănătății și științei au denunțat ofertele pe care le primiseră pentru a denigra vaccinul Pfizer contra plată.
Facebook vrea mobilizarea societății civile
Leo Grasset, care se ocupă de popularizarea științei și are un canal de YouTube cu 1,7 milioane de abonați, a fost șocat.
„Incredibil! Adresa agenției din Londra care m-a contactat este falsă. Nu au avut niciodată un sediu acolo. Este un centru de înfrumusețare cu laser! Toți angajații au profiluri ciudate pe LinkedIn, care au dispărut în această dimineață. Toți au lucrat în Rusia înainte”, a scris acesta pe Twitter.
Facebook spune că cea mai mare parte a conținuturilor postate pe Instagram nu au primit „niciun like”, iar campania „nu a avut efectul scontat”. Mai mult decât atât, agenția Fazze a primit interdicție pe platformă.
Nathaniel Gleicher, directorul pentru normele de securitate de la Facebook, a spus că „a fost o campanie neglijentă, dar procesul a fost sofisticat”. Aceasta a inclus „spam, influențatori și piratare de documente”.
„Deci este mai dificil pentru o singură platformă să înțeleagă acest tip de campanie”, a adăugat el, lansând invitația societății civile (universitari, jurnaliști, autorități) să se mobilizeze alături de rețelele de social media.