Facebook a acceptat să plătească trustul de presă deținut de Rupert Murdoch pentru conținutul publicat în Australia pe rețeaua socială, la o lună și jumătate după o decizie similară luată de Google.

Acordul dintre Facebook și News Corp a fost încheiat la doar câteva săptămâni după ce Australia a adoptat o lege care cere giganților tech, ce dețin platforme pe care sunt publicate știrile companiilor media, să plătească acestor companii bani pentru conținutul furnizat.

News Corp nu a dezvăluit valoarea acordului încheiat. Se știe însă că este vorba despre un contract ce se va derula pe trei ani, care prevede publicarea conținutului generat de publicațiile lui Rupert Murdoch pe Facebook News, o secțiune a platformei, scrie CNN.

Este un moment important în relația dintre publisheri și giganții tech, care arată în primul rând forța de negociere a companiei lui Murdoch.

News Corp controlează în jur de 70% din piața ziarelor din Australia, deținând titluri precum The Australian, The Daily Telegraph și The Herald Sun. Tot News Corp deține și site-ul de știri news.com.au. Compania mai deține televiziunea Sky News Australia.

În plus, News Corp are deja un acord încheiat cu Facebook pentru publicațiile sale din SUA.

O relație inegală

Acordul dintre News Corp și Facebook a fost posibil mulțumită legii adoptate în parlamentul australian, pentru care compania media a făcut un lobby puternic.

Legea a avut scopul declarat de a compensa pierderile financiare din publicitate suferite de companiile media, în favoarea unor giganți americani precum Google sau Facebook.

Argumentul: veniturile din publicitate ale companiilor media au scăzut constant în ultimii ani. Prin comparație, în aceeași perioadă, veniturile din publicitate încasate de giganții tech, care folosesc în acest scop inclusiv conținutul oferit de publisheri, au crescut.

Explicația este simplă. În multe cazuri, platformele giganților tech, Facebook sau Google, s-au interpus între cititori și site-urile de știri. Cititorii nu mai ajung direct pe acele site-uri, ci trec mai întâi prin Google sau Facebook, care au astfel mai multe accesări și deci venituri mai mari din publicitate pe baza unui conținut creat de publisheri.

Legea ar avea, prin urmare, rolul de a corecta această relație inegală. Convingerea giganților tech nu a fost însă un lucru simplu.

După ce a amenințat că o să iasă de pe piața australiană, Google a acceptat să încheie un parteneriat cu mai multe companii media australiene.

Într-o primă fază însă, Facebook a hotărât să joace dur și a decis să blocheze absolut toate știrile pe platforma din Australia.

În cele din urmă, compania a revenit asupra deciziei, după ce legea adoptată în parlamentul australian a suferit unele schimbări.

Acordul încheiat de Facebook cu News Corp nu este singurul. Luna trecută, compania americană a mai încheiat un acord cu Seven West, un alt important trust de presă australian.

Tocmai asta ar fi una dintre problemele legii, spun comentatorii, citați de BBC News.

Analiștii care au studiat legea adoptată în Australia spun că principala problemă este că aceasta a fost croită pentru a ajuta marile companii de presă, nu pe cele mici, care se confruntă cu probleme financiare mult mai grave.

Un precedent?

Pentru companiile media din întreaga lume, întrebarea este dacă această lege ar putea să stabilească un precedent.

O dezbatere relativ asemănătoare pe tema relației dintre media și giganții tech are loc în UE, în prezent.

Concret, o nouă lege europeană privind drepturile de autor spune că motoarele de căutare și site-urile de agregare a știrilor trebuie să plătească pentru linkurile publicate.

În Franța, publisherii au ajuns de curând la un acord cu Google, pe tema felului în care ar urma să colaboreze în viitor în această privință. Dar doar câteva acorduri au fost semnate, în special cu publisheri francezi.

 
 

Urmărește-ne pe Google News