Proiectul de lege din Australia are scopul declarat de a compensa pierderile financiare din publicitate suferite de companiile media, în favoarea unor companii americane precum Google sau Facebook.

Argumentul: veniturile din publicitate ale companiilor media au scăzut constant în ultimii ani. Prin comparație, în aceeași perioadă, veniturile din publicitate încasate de giganții tech, care folosesc în acest scop inclusiv conținutul oferit de publisheri, au crescut.

Google, spre exemplu, a avut venituri din publicitate în valoare de 160 de miliarde de dolari la nivel global, în 2019.

Canberra susține că această lege a fost realizată tocmai pentru „a echilibra balanța” între giganții tehnologici și entitățile media, în contextul în care din fiecare 100 de dolari australieni cheltuiți pe reclamă în media australiene, 81 merg către Google și Facebook.

Dacă ar fi adoptată, legea ar putea avea consecințe la nivel global, deoarece ar putea schimba dramatic felul în care cititorii accesează știrile online.

Proiectul a trecut deja de camera inferioară a Parlamentului și va trece în curând și de Senat, deoarece se bucură de o largă susținere politică.

În vreme ce Google a acceptat un compromis, Facebook a decis să joace dur.

O dezbatere de lungă durată

Proiectul de lege nu a venit din senin.

Publisherii și autoritățile din mai multe țări și-au exprimat în mod repetat îngrijorarea cu privire la dominația pe piață a companiilor din tehnologie, în dauna celor media.

Explicația este simplă. În multe cazuri, platformele giganților tech, Facebook sau Google, s-au interpus între cititori și site-urile de știri. Cititorii nu mai ajung direct pe acele site-uri, ci trec mai întâi prin Google sau Facebook, care au astfel mai multe accesări și deci venituri mai mari din publicitate pe baza unui conținut creat de publisheri.

Ca în multe alte țări, Google este principalul motor de căutare din Australia și a fost descris de guvern drept o utilitate aproape esențială în viața de zi cu zi, una care nu are cu adevărat concurență pe piață.

În 2018, autoritățile australiene au lansat o anchetă, pentru a determina care este impactul Google și Facebook pe piața media și a publicității.

Ancheta, derulată de Comisia Australiană pentru Concurență și Consumatori (ACCC), a găsit un dezechilibru între companiile tehnologice și cele media și a propus un cod de conduită care să rezolve acest dezechilibru.

În iulie 2020, guvernul australian a publicat pentru prima dată proiectul de lege pentru instituirea acelui cod de conduită, declanșând avertismente din partea Facebook și Google, care au anunțat că s-ar putea retrage din țară.

Ce spune proiectul de lege

Proiectul de lege cere companiilor tehnologice, care dețin platforme pe care sunt publicate știrile companiilor media, să plătească acestor companii bani pentru conținutul furnizat.

Nu se precizează cât valorează acest conținut.

Legea ar permite companiilor media să negocieze în bloc cu companiile tehnologice pentru conținutul care apare, după caz, în News Feed-ul Facebook sau în căutările Google, spre exemplu.

Dacă negocierile eșuează, conflictul ar urma să fie arbitrat de Autoritatea Australiană pentru Comunicații și Media.

Penalitățile ar putea ajunge până la șapte milioane de dolari sau 10% din veniturile locale ale companiei.

Guvernul a subliniat că acest cod de conduită s-a concentrat pe Google sau Facebook, dar că ar putea fi extins și la alte companii.

De ce Australia?

Guvernul a susținut că giganții tech trebuie să plătească companiilor media pentru conținutul lor pentru că este corect.

În plus, autoritățile au subliniat că sprijinul financiar pentru sectorul media este necesar, deoarece acesta este vital pentru democrație.

Mai există un motiv, unul important. Marile companii media au făcut un lobby puternic pe lângă guvern pentru a forța companiile tehnologice să se așeze la masa negocierilor.

În fruntea acestor companii s-a aflat News Corp Australia, deținută de mogulul Rupert Murdoch, care domină piața media din Australia și, spun comentatorii, are un cuvânt puternic de spus pe lângă politicienii din țară.

Facebook a decis să joace dur

Facebook a subliniat că legea interpretează ”în mod fundamental greșit” relația dintre rețeaua socială și publisheri.

Compania a explicat că de fapt platforma ei este cea care furnizează publisherilor cititori și că în 2020, a furnizat site-urilor australiene peste cinci miliarde de vizualizări, care au adus acestora un venit estimat de 407 milioane de dolari australieni (261 milioane de euro).

În schimb, a susținut Facebook, conținutul furnizat de publisheri reprezintă doar 4% din conținutul pe care australienii l-au văzut în News Feed.

Prin urmare, gigantul tech a anunțat că, pus în fața unei alegeri tranșante, între respectarea unei legi incorecte și blocarea știrilor pe platforma sa în Australia, a ales a doua variantă.

Efectul acestei decizii este greu de calculat deocamdată.

Cert este că publisherii australieni nu își mai pot publica știrile pe Facebook. În același timp, nici știrile publicate de publisherii internaționali nu mai pot fi vizionate în Australia.

Utilizatorii obișnuiți sunt și ei afectați, deoarece nu mai pot viziona știri de niciun fel în News Feed-ul lor.

Ce se întâmplă când încerci să postezi din România o știre de pe un site australian

Mai mult de atât, inițial, pagini guvernamentale care vizau serviciile de sănătate și urgență au fost și ele blocate, pentru ca apoi Facebook să recunoască că, în acest caz, a fost o eroare.

Cum au reacționat oficialii australieni

Premierul australian Scott Morrison și-a anunțat intenția de a merge mai departe cu legea.

A făcut acest lucru într-o declarație postată pe Facebook.

”Decizia Facebook de a rupe prietenia cu Australia azi, eliminând servicii esențiale de informare pe tema sănătății și a situațiilor de urgență, au fost atât arogante cât și dezamăgitoare”, a spus el.

”Sunt în contact constant cu liderii altor state pe această temă. Nu vom fi intimidați”, a spus el.

Șeful guvernului a îndemnat Facebook să ia exemplu de la Google.

Alți oficiali au fost mai puțini diplomați. Premierul statului Australia de Vest, Mark McGowen, a acuzat compania că „se comportă ca un dictator nord-coreean”.

Iar directorul Human Rights Watch Australia a subliniat că cenzurarea fluxului de informații în țară este ”o evoluție periculoasă”.

Google face un compromis

Google a anunțat inițial că ar putea să se retragă din Australia, dacă proiectul de lege este adoptat.

Dar gigantul tech a decis în cele din urmă să încheie un acord cu una dintre cele mai importante companii media, cea a lui Murdoch, News Corp.

News Corp a anunțat că își va distribui conținutul în continuare pe Google, în schimbul ”unor plăți substanțiale”.

Ca parte a unui acord încheiat pe o perioadă de trei ani, News Corp și Google vor colabora și pentru a construi o platformă de știri cu abonamente, pentru a împărți veniturile din publicitate și pentru a investi în video jurnalism, pe Youtube.

Google a mai anunțat acorduri încheiate și cu alte companii media australiene, inclusiv, spre exemplu, un contract care potrivit unor surse ar oferi anul 30 de milioane de dolari australieni (19 milioane de euro), companiei Nine Entertainment.

Este neclar cum va reacționa Google dacă legea va fi adoptată.

Ar putea stabili Australia un precedent global?

Senatorul australian Rex Patrick crede că da.

”(Aceste măsuri) vor fi adoptate la nivel global. Vă veți retrage din toate piețele?”, i-a întrebat acesta pe reprezentanții Google.

O dezbatere relativ asemănătoare are loc în UE în prezent. Concret, o nouă lege europeană privind drepturile de autor spune că motoarele de căutare și site-urile de agregare a știrilor trebuie să plătească pentru linkurile publicate.

În Franța, publisherii au ajuns de curând la un acord cu Google, pe tema felului în care ar urma să colaboreze în viitor în această privință.

Dar doar câteva acorduri au foat semnate, în special cu publisheri francezi.

Urmărește-ne pe Google News