Gigantul social a mai anunțat că în cadrul acestei operațiuni au fost cumpărate peste 3.000 de reclame cu 100.000 de dolari pentru a promova mesaje politice și sociale care învrăjbeau populația.
Facebook nu a dat numele paginilor sau conturilor în cauză, dar unele dintre acestea conțineau cuvinte precum ”refugiat” sau ”patriot”.
Alți 50.000 de dolari au fost cheltuiți pe 2.300 de reclame ”potențial politice”, în contextul în care legislația electorală americană interzice ca cetățenii și entitățile străine să cheltuie bani pentru a susține un candidat sau pentru a cere înfrângerea altuia.
Per total, însă, în campania electorală de anul trecut s-au cheltuit mai bine de un miliard de dolari pe reclame politice.
Reamintim, democrata Hillary Clinton a câștigat anul trecut votul popular din SUA, având 3 milioane de voturi în plus față de republicanul Donald Trump, însă acesta a câștigat cursa pentru Casa Albă deoarece a câștigat scrutinul în mai multe state.
Agențiile americane de spionaj au anunțat în mai multe rânduri că Rusia s-a implicat direct în alegerile de anul trecut, inclusiv în spargerea serverelor Convenției Democrate.
Ulterior, a fost demarată o investigație oficială din această cauză, însă Donald Trump susține că aceasta este o ”vânătoare de vrăjitoare” și că nu a fost susținut de președintele rus Vladimir Putin.
Imediat după câștigarea alegerilor de către Trump, Mark Zuckerberg – fondatorul și directorul general al Facebook – declara că este o ”nebunie” ca lumea să creadă că Facebook a influențat rezultatul alegerilor prin intermediul ”știrilor false” care au inunțat rețeaua de socializare.
”Fabrica de trolli” din Sankt Petersburg
Mai mult, un angajat Facebook a anunțat că au fost descoperite conexiuni între postările respective și ”fabrica de trolli” de la Sankt Petersburg, unde se află o aripă a propagandei ruse, care comentează la postările de pe social media pentru a transmite mai departe viziunea Kremlinului.
Presa a scris pe larg despre aceasta în ultimii ani, în special după 2014, odată cu anexarea Crimeei de către Rusia sau din 2015, odată cu începerea operațiunilor militare ale Rusiei în Siria și criza refugiaților.
Rezultatele, trimise procuraturii
Facebook a trimis rezultatele investigației sale către Robert Mueller, procurorul special desemnat să investigheze amestecul Rusiei în alegerile din SUA de anul trecut.
Anunțul Facebook este primul în care o entitate privată admite că a primit bani din Rusia pentru implicare în campania electorală, spune Brendan Fischer, director în cadrul organizației non-guvernamentale Campaign Legal Center din Washington, care luptă pentru o mai mare transparență.
Fondatorul eBay critică dur Facebook
Imediat după ce Facebook a admis că a primit bani pentru astfel de campanii politice miliardarul Pierre Omidyar, fondator al eBay, a criticat dur rețeaua de socializare.
”Facebook menține aceste reclame politice țintite pe care le publică în mod secret, dând imbold infractorilor”, a spus Omidyar pe Twitter.
”Nu văd cum acest lucru poate fi legal”, a continuat miliardarul.
Acesta sprijină financiar publicația The Intercept și este fondator și al First Look Media – o companie media care produce documentare, programe tv și podcast-uri.