În total, reţeaua socială a suprimat aproape 800 de conturi, pagini, grupuri şi evenimente, în principal pe Facebook, dar şi pe Instagram, care încercau să alimenteze tensiunile în anumite state sau să discrediteze lideri şi guverne.
Autorii acestor campanii au încercat să-şi ascundă identitatea, dar inginerii reţelei au descoperit conexiuni cu indivizi cu legături cu guvernul saudit, pe de o parte, şi cu două societăţi de marketing, New Waves în Egipt şi Newave în EAU, de cealaltă parte.
„În fiecare dintre cele două cazuri (care nu sunt legate între ele), există persoane care au acţionat în mod concertat şi au utilizat conturi false pentru a trece drept alte persoane şi entităţi”, a explicat Nathaniel Gleicher, şef al unităţii de securitate cibernetică a Facebook. „Din acest motiv am intervenit”, a precizat el.
Organizatorii campaniei saudite încercau să treacă drept media locale şi abordau subiecte precum prinţul moştenitor Mohammed bin Salman, viziunea sa politică, succesul armatei saudite în Yemen şi critici şi acuzaţii împotriva ţărilor vecine, în special Iran, Qatar şi Turcia.
Printre exemplele făcute publice de Facebook este un cont de Instagram numit „Viaţa lui Mohammed bin Salman” care a postat în noiembrie o fotografie cu prinţul saudit sărutând un bărbat rănit la cap într-un spital, prezentat ca şi cum ar fi fost soldat. Legenda imaginii făcea apologia prinţului, despre care se spune că saudiţii „îl iubesc ca pe propria familie”.
„Lucrăm constant pentru a repera şi a pune capăt acestui tip de activitate, pentru că nu vrem ca serviciile noastre să fie utilizate pentru a-i manipula pe oameni. Suprimăm aceste pagini şi conturi din cauza comportamentului lor, nu din cauza conţinuturilor publicate”, menţionează Facebook, care a blocat mai multe campanii de manipulare, dintre care una iniţiată din Iran în ianuarie.
Reţeaua socială, criticată vehement pentru că nu a blocat tentativele de manipulare masive de pe platformele sale, în special din timpul scrutinelor majore din 2016, şi-a intensificat eforturile şi a început să le facă cunoscute, pentru a redobândi încrederea utilizatorilor.
Peste 13,7 milioane de conturi urmăreau paginile campaniei din Egipt şi Emirate şi circa 1,4 milioane pe cele ale campaniei saudite.
Qatarul se confruntă din 2017 cu un embargou al Arabiei Saudite, EAU, Bahreinului şi Egiptului, reaminteşte AFP.
Rezultate Alegeri SUA – cine va fi noul președinte al Americii!