Un consumator din București a primit o factură de regularizare la gaze din partea ENEL de 2.147 de lei. Convins că este o eroare – el plătea lunar în jur de 30 de lei pentru gaze -, cetățeanul a cerut anularea facturii și explicații.
Dincolo de suma exagerată, clientul a semnalat faptul că pe document era indicată la rubrica index o valoare estimată, ceea ce contravine principiului regularizării. Grupul italian i-a trecut un consum de 924 de metri cubi pentru luna decembrie. Indexul indicat era cu mult peste cel real.
„Cum poate exista o factură de regularizare estimată? Și de ce este atât de mare? Practic companiile se împrumută de la oameni”, acuză consumatorul, care a dorit să-și păstreze anonimatul.
Atât la electricitate, cât și la gaze se pot emite facturi estimate în funcție de consumul mediu, iar la anumite intervale de timp, se face regularizarea.
Adică se verifică contorul, se notează indexul și se face diferența față de consumul plătit. Care poate fi mai mare sau mai mic. În primul caz, clientul plătește diferența, în cel de-al doilea, compania echilibrează balanța la emiterea noilor facturi.
„Factura umflată” și lupta pentru clienți dintre ENEL și ENGIE
Potrivit explicațiilor primite de Libertatea de la ENEL, factura a fost emisă „în baza estimărilor” primite de la distribuitor, mai exact de la Distrigaz Sud.
Distrigaz Sud este deținută de ENGIE, companie care controlează alături de E.ON aproximativ 90% din piața de gaze din România.
ENEL este proaspăt intrat pe această piață, după liberalizarea produsă la 1 iulie 2020. Compania a venit cu o ofertă combinată – energie electrică plus gaze -, cu care a reușit să preia clienți de la ENGIE. Este și cazul consumatorului care a primit factura de peste 2.000 de lei.
Potrivit lui Virgil Popescu, ministrul energiei, o astfel de practică, comunicarea unor cifre eronate, are ca scop șicanarea clienților, cu scopul de a-i face să revină la compania de la care au plecat.
ENEL a remediat urgent situația
Cert este că cetățeanul din București a fost purtat de la un telefon la altul și de la o companie la alta pentru a-și rezolva problema. Fără succes, până în momentul în care Libertatea a cerut lămuriri despre acest caz.
În aceeași zi, ENEL ne-a comunicat că situația a fost remediată și că s-a emis o factură de corecție. Compania dă însă vina pe Distrigaz Sud și spune că aceste estimări se fac în baza legislației aprobate de ANRE.
„Clientul a fost contactat și informat în privința situației semnalate. Factura de corecție a fost deja emisă. Ne exprimăm regretul pentru acest incident, apărut în urma unei erori în transmiterea estimatului de consum de către distribuitorul de gaze naturale.
Precizăm că, în domeniul energiei, potrivit reglementărilor în vigoare, furnizorii emit facturile lunare pe baza cantităților primite de la distribuitori, responsabili pentru măsurarea cantităților consumate, precum și pentru comunicarea estimării de consum, în absența citirii contorului”, arată reprezentanții companiilor de furnizare ENEL.
Nebuloasa estimării
Consumatorul este mirat însă de acest răspuns, deoarece reprezentanții Distrigaz Sud i-au transmis inițial că nu ei au făcut această estimare: „Distrigaz m-a asigurat la telefon că ei au trimis citirile exacte, corecte, au trimis indexul. Deci, cine a trimis estimarea?”.
Clientul a precizat că, între timp, a fost notificat de ENEL că factura de 2.147 de lei a fost anulată.
Reprezentanții grupului ENGIE, care este acționarul majoritar al Distrigaz Sud, au confirmat însă pentru Libertatea că greșeala aparține unui operator de-ai săi.
„Ne exprimăm regretul pentru eroarea apărută la transmiterea indexului clientului respectiv către furnizorul său, eroare care a fost corectată. Distrigaz Sud Rețele îi încurajează pe toți clienții să transmită lunar indexul contorului de gaze naturale, online sau telefonic, prin canalele puse la dispoziție de companiile de furnizare de gaze naturale”, arată reprezentanții companiei.
Ministrul economiei: „Este o escrocherie”
Contactat de Libertatea, Virgil Popescu, ministrul economiei, a declarat că va ridica săptămâna viitoare problema facturilor estimate, atât cele pentru gaze, cât și la electricitate, într-o întâlnire cu reprezentanții ANRE.
Aici poate să intervină ANRE-ul, are pârghii și poate să îi amendeze. O să avem discuții cu ANRE cu privire la facturarea estimată.
Virgil Popescu:
Ministrul s-a plâns anterior că el însuși a primit de la furnizorul de electricitate o astfel de factură estimată cu sumă mare.
„Am primit mai multe sesizări de la oameni. Vreau să trag un semnal de alarmă pe care l-am pățit eu, pe care l-am văzut și pe alte facturi. Există anumiți furnizori, care au și distribuție, care am văzut că trec consumuri estimate foarte mari. Punând consumuri estimate foarte mari, factura va veni mai mare, practic iau niște bani în avans pentru un consum care nu există, se folosesc de banii oamenilor. Îi rog pe cei de la ANRE și pe cei de la ANPC să se verifice aceste lucruri”, a declarat ministrul, miercuri 3 februarie, într-un interviu pentru B1 TV.
„Este o formă de escrocherie, există amenzi pentru așa ceva. Mi se pare că este o înșelătorie pe care distribuitorii cu furnizorii o practică”, a mai spus Virgil Popescu.