Fenomenul a ajuns în atenţia ziarului în momentul în care un cititor Libertatea ne-a
contactat şi ne-a prezentat situaţia lui.

Client vechi Telekom, el
este contactat telefonic de un reprezentant al companiei, care îi face o ofertă
de abonament de voce, împreună cu un telefon nou. Refuză oferta. O lună mai
târziu, însă, îi vine o factură pe care apărea costul noului abonament,
prezentat în oferta refuzată anterior.

„În iunie depun prima reclamaţie telefonică. Mi se răspunde că trebuie plângere penală. În continuare mai depun două reclamaţii la Telekom şi fac plângere la ANPC, ANCOM şi Poliţie. Deşi în rezoluțiile ANPC şi ANCOM se dă o cale de rezolvare, aceasta nu este respectată de Telekom şi mă aflu în aceeaşi situaţie după 7 luni”, ne-a spus cititorul Libertatea.

Calea de rezolvare pare simplă: operatorul putea să anuleze contractul în baza reclamaţiei. Nu s-a întâmplat acest lucru însă, şi din luna iunie 2019 factura continuă să reflecte achiziţia unui serviciu pe care clientul Telekom nu l-a dorit.

Mai mult, el susține că nici nu a primit telefonul pe care compania i l-a facturat. În baza de date a Telekom există un „aviz de recepţie”, pe care clientul l-a văzut după ce a sesizat ANCOM, însă spune că semnătura este falsă – recepţia coletului nu s-a realizat.

În răspunsul Telekom către client i s-a transmis că o reglementare a situaţiei va veni abia după ce Poliţia îşi va încheia cercetările.

Poliţiştii spun însă că aceste
cercetări pot dura foarte mult, pentru că sunt proceduri anevoioase.

Între timp, facturile
continuă să vină, pentru servicii şi produse de care această persoană nu
beneficiază. S-a hotărât însă să nu plătească decât ce consumă, respectiv
abonamentul iniţial. Rezultatul a fost surprinzător:

Nu există nicio reacţie. Ei îmi dau nişte facturi la ora actuală, de 300 şi ceva de lei, din care eu plătesc jumătate, serviciile pe care le primesc, iar ei nici nu m-au tăiat, nici nu îmi aplică penalităţi.

Client Telekom care reclamă că a fost înșelat:

Zeci de sesizări doar
în Bucureşti

Cititorul Libertatea ne-a spus că la secţia de Poliţie la care a făcut plângerea există şi alte cazuri asemănătoare în lucru, potrivit oamenilor legii.

Libertatea a contactat Poliţia Capitalei şi a aflat că în anul 2019 au fost alte 13 plângeri doar la acea secţie de poliţie vizând compania Telekom.

În Bucureşti, în anul trecut, au fost înregistrate 41 de dosare penale privind infracţiuni de înşelăciune şi/sau fals în înscrisuri sub semnătură privată, având ca obiect contracte încheiate cu acest operator.

Oamenii s-au plâns şi
ANCOM – Autoritatea pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii. La
această instituţie au ajuns însă doar 18 sesizări. ANCOM spune că o parte a
situaţiilor au fost rezolvate.

Chiar şi în lipsa unor atribuții pe cercetarea şi sancţionarea fraudelor, ANCOM, pentru clarificarea speţei şi pentru a veni în sprijinul utilizatorilor, a solicitat punctul de vedere al furnizorilor în cauză, demers în urma căruia, în funcţie de detaliile concrete a speţei reclamate, o parte dintre aceste cazuri au fost soluționate amiabil de către furnizor prin anularea contractelor respective.

ANCOM, reacție la sesizările primite:

Multe alte contracte însă au rămas în vigoare. Oamenii au apelat la Poliţie, dar lucrurile se mișcă greu.

Chiar poliţiştii sunt cei care recomandă clienţilor păgubiţi să meargă în instanţă pentru a-şi recupera prejudiciul, însă nu toată lumea îşi permite asta sau are timpul necesar să se lupte cu marile companii.

„Aparent, singura
cale este un proces cu Telekom prin angajarea unui avocat, cheltuială pe care
nu sunt dispus să o fac”, ne-a spus cititorul Libertatea.

Reacţia Telekom

Am contactat compania pentru a cere un punct de vedere asupra acestor incidente, mai ales că totul arată a fi un fenomen, nu un simplu caz izolat. Reacţia Telekom a fost însă una generală, fără a confirma sau infirma existenţa unui fenomen la nivelul firmei.

„Telekom tratează în
mod profesionist orice situație care poate ridica suspiciuni de fraudă și
investighează intern fiecare situație semnalată de către clienți sau de către
autorități și, în funcție de rezultatele investigațiilor, ia măsurile necesare,
în conformitate cu legislația în vigoare”, se arată în răspunsul Telekom.

Compania spune şi că stă
la dispozţia autorităţilor, atunci când acestea solicită informaţii despre
presupuse fraude, şi încurajează clienţii să se adreseze Telekom dacă
suspectează astfel de fraude.

Urmărește-ne pe Google News