În solicitarea trimisă azi procurorului general Gabriela Scutea, ministrul justiției cere ca „Ministerul Public să ia măsurile necesare potrivit competenței legale pentru a descoperi, preveni și combate eficient orice tip de activitate infracțională ce ar putea fi desfășurată în contextul crizei energiei și al fenomenului asociat de majorare a facturilor la energie”.
Conform sursei citate, este vorba despre fapte de înșelăciune, abuz în serviciu, concurență neloială, grup infracțional organizat, care „pot afecta drepturile cetățenilor a căror apărare reprezintă o datorie constituțională a Ministerului Public”.
În paralel, potrivit HotNews, Guvernul vrea să adopte săptămâna viitoare prin ordonanță noi sancțiuni în cazul furnizorilor de energie care emit în mod eronat facturi la energie și gaze, respectiv amenda pe cifra de afaceri.
„Au emis milioane de facturi eronate către clienti. Au făcut și în noiembrie, și decembrie”, a spus miercuri ministrul energiei, Virgil Popescu, care a subliniat că a primit mai multe sesizări că unii furnizori nu au aplicat plafonarea și compensarea facturilor la energie și gaze.
În aceeași conferință, el i-a îndemnat pe români să nu plătească facturile eronate pe care le primesc, dar și că trebuie să facă reclamații dacă au primit facturi fără ca prețul la energie să fie compensat. Virgil Popescu a spus că oamenii trebuie să se adreseze prima dată furnizorului, iar dacă problema nu se rezolvă, trebuie să se adreseze Autorității Naționale de Reglementare în domeniul Energiei.
În ultimele săptămâni, mai mulți români au reclamat că au primit facturi uriașe. De exemplu, în Alba, un centru social administrat de o mănăstire a primit în noiembrie o factură de 40.781 de lei la gaze, iar în decembrie – una de 62.503 lei. Potrivit preotului care are în grijă centrul, cea mai mare factură până acum nu a depășit 14.000 de lei.
Sfaturile ANRE pentru cei care au probleme cu facturile
Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE) a anunțat miercuri că a început acțiuni de control la principalii furnizori de energie electrică și gaze naturale.
Pe partea de energie electrică sunt controlați Electrica Furnizare, CEZ Vânzare, Enel Energie, Enel Energie Muntenia, E.ON Energie, Hidroelectrica și Tinmar Energy.
Pe partea de gaze sunt derulate controale la Engie, E.ON Energie, Enel Energie, Enel Energie Muntenia, Premier Energy, Energia Gas & Power și Gaz Vest.
Conform ANRE, în cazul clientului casnic, dacă în urma regularizării suma plătită de acesta în plus este mai mare de 100 de lei, atunci furnizorul este obligat să restituie suma plătită de către client în termen de 5 zile de la data emiterii facturii de regularizare.
Sumele sub această valoare vor fi compensate în contul facturilor următoare.
Sfaturile ANRE pentru clienții care suspectează probleme în privința facturilor:
- să încheie o convenție de consum cu furnizorul de energie electrică/gaze naturale
- să solicite citirea lunară a contorului
- să verifice dacă facturarea s-a efectuat potrivit indexului transmis
- să verifice în contract perioada în care trebuie transmis furnizorului indexul și să transmită datele prin autocitire pentru a evita facturarea unui consum estimat şi ulterior regularizarea acestuia
- să verifice dacă facturarea s-a efectuat potrivit indexului transmis
- să nu ignore notificările transmise de furnizorul de energie privind modificarea condițiilor contractuale, în special modificarea prețurilor/tarifelor.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro