Reacţia este legată de o trăsătură subconştientă a competitivităţii care îşi are originea în evoluţia masculină.
Studiul a demonstrat că bărbaţii erau mai înclinaţi să încheie afaceri proaste cu femeile drăguţe. Ei au acceptat mult mai repede ofertele corecte făcute de femeile atractive şi le-a luat mai mult timp pentru a răspunde ofertelor dezavantajoase.
Analize cerebrale au demonstrat, însă, că bărbaţii au fost mult mai atenţi la ofertele dezavantajoase atunci când acestea erau făcute de o femeie neatractivă şi s-au simţit răsplătiţi în momentul în care femeia era atractivă.
„Suntem înclinaţi să fim drăguţi cu persoanele atractive chiar şi atunci când perspectiva unei recompense, cum ar fi o întâlnire cu persoana respectivă, nu există”, psihologul Anthony Little, de la Universitatea din Stirling,
„Aceasta demonstrează că motivaţia noastră de a fi drăguţi cu persoanele atractive nu are la bază o decizie conştientă de a ne maximiza beneficiile.”
Şi alte studii, efectuate anterior, au demonstrat că o faţă drăguţă poate aduce mereu avantaje, începând din perioada liceului.