Toţi elevii şi-ar dori să le arate părinţilor doar note mari, dar cei mai mulţi alternează la un moment dat notele de 9 şi de 10 cu unele de 4 sau de 5, din cauza unor mici rătăciri adolescentine. Problemele şcolare îi marchează însă pe copii şi pe tineri şi le pot provoca depresii, mai ales dacă părinţii nu reacţionează corect faţă de rezultatele lor ceva mai slabe. Cele mai afectate sunt fetele.
Un studiu realizat de cercetătorii americani, publicat în Journal of Adolescent Health şi preluat de Mediafax, a scos la iveală faptul că fetele sunt mai predispuse la depresie din cauza notelor proaste pe care le iau la şcoală.
Specialiştii susţin chiar că adolescentele care sunt exmatriculate, suspendate în timpul liceului sau care au multe restanţe la facultate prezintă riscuri mult mai mari de a deveni depresive decât băieţii care trec prin situaţii similare.
Se tem de sărăcie
Această sensibilitate feminină durează până la vârsta de 21 de ani. “În cazul fetelor, eşecul şcolar are consecinţe serioase asupra psihicului, fiind asociat imediat cu o probabilitate mai mare de sărăcie, cu un mediu de viaţă nesănătos şi cu şanse mai mici de a obţine un loc de muncă stabil”, susţine Carolyn McCarty, cercetător la Universitatea din Washington, unul dintre coordonatorii studiului.
Cercetarea a inclus elevi din 18 şcoli americane din zona Seattle, din Washington, renumită pentru nivelul mare de infracţiuni. 45 la sută dintre fete şi 68 la sută dintre băieţi au fost puşi în situaţia unui eşec şcolar. 22 la sută dintre tinerele participante la studiu au suferit ulterior de depresie, în timp ce numai 17 la sută dintre băieţi au ajuns în această situaţie.
Cum trecem mai uşor peste insuccese
Psihologul Mihaela Sindie Weidinger (www.sindiestetclinic.ro) spune că elevii care trec mai uşor peste un astfel de incident îşi evaluează realist de la început şansele şi nu consideră că o notă bună e definitorie pentru imaginea lor. “Cei care interpretează o notă proastă ca fiind «sfârşitul lumii» îşi stabilesc din start standarde mai înalte decât cele cărora le pot face faţă şi nu iau în calcul posibilitatea unui insucces, aşa că sunt luaţi prin surprindere. Pentru a trece mai uşor peste aceste “eşecuri”, copiii şi adolescenţii trebuie să gândească optimist, pentru că în mod sigur au avut şi note bune, iar cea proastă va fi uitată imediat de colegi şi de profesori. Mai bine vedem din ce cauză am avut acel insucces, ca să nu-l repetăm”, susţine Mihaela Sindie Weidinger. Potrivit psihologului, o notă e doar rezultatul unei evaluări la un moment dat şi nu caracterizează toată activitatea, aşa că nu trebuie luată în tragic.