Negocierile vin în contextul în care constructorii auto au de luptat cu regimul tot mai aspru al reglementărilor privind emisiile și trecerea la mașinile electrice.
Concomitent, are loc ”invazia” domeniului auto de către giganții IT, care doresc să producă mașini autonome, în vreme ce alte companii oferă servicii inovative de transport, bazate pe aplicații.
În vară a vrut o fuziune cu Renault
Situația vine după ce în vară Fiat Chrysler a dorit o fuziune cu grupul Renault, dar aceasta a căzut după ce guvernul de la Paris, acționar în cadrul concernului francez, a cerut Renault să își repare mai întâi relațiile cu partenerul de alianță Nissan.
Fiat Chrysler este controlat de către Exxor, holdingul familiei italiene Agnelli.
Guvernul francez are la rândul său o cotă de 12% în Peugeot, același procent fiind deținut și de către guvernul chinez. Tot 12% deține și familia franceză Peugeot, conform sursei citate.
Din cauza implicării Chinei, fuziunea ar putea întâmpina greutăți în SUA, în contextul în care SUA și China se află angrenate într-un război comercial de aproape doi ani.
Ar deveni al patrulea grup auto mondial
Combinarea celor două entități ar duce la formarea unui conglomerat auto care să producă anual 8,7 milioane de mașini, al patrulea din lume după Volskwagen, Toyota și alianța Renault-Nissan, toate cu câte 10 milioane.
Investitorii au speculat de mai mult timp că Fiat Chrysler, grup format la rândul său dintr-o fuziune italo-americană, va căuta un alt partener, încurajați de declarațiile conducerii.
Acțiunile Fiat Chrysler au deschis marți în creștere cu 10% pe bursa de la Milano, după ce luni au închis cu 7,5% pe bursa de la New York.
Titlurile Peugeot erau în creștere cu 6% și au atins maximul ultimilor 11 ani.
Ce mărci deține fiecare
Fiat deține mărcile Fiat, Lancia, Alfa Romeo, Maserati, Abarth, dar și Chrysler, Jeep, Ram, Dodge.
PSA Group deține mărcile Peugeot, Citroen, DS, Aixam și Ambassador. De asemenea, a cumpărat de curând Opel și Vauxhall. Compania deține și o divizie de scutere.
Prezență indirectă în România
PSA deține și producătorul de piese auto Faurecia, care are în România cinci fabrici de piese și subansamble auto.
Acestea sunt localizate în Cătăneasca (județul Argeș), Mioveni (Argeș), Tălmaciu (județul Sibiu), Râmnicu Vâlcea (Vâlcea) și Craiova (Dolj) și produc scaune, sisteme de interior și sisteme de emisii.
Ultima fabrică inaugurată în România, cea din Cătăneasca, a fost deschisă în 2017.
Faurecia România a raportat în 2018 venituri de 1,06 miliarde de lei și o pierdere de 100 de milioane, potrivit datelor de pe site-ul Ministerului Finanțelor.
Societatea avea 2.969 angajați în țara noastră la finele anului trecut.
Un colos mondial
Fiat Chrysler a avut la nivel mondial venituri de 115,4 miliarde de euro și un câștig net de 3,6 miliarde.
PSA a consemnat anul trecut venituri totale de 74 miliarde de euro și un profit net de 3,29 miliarde.
O combinare între cele două entități ar produce un grup cu venituri anuale de aproape 190 miliarde de euro și profituri de circa 7 miliarde de euro.
Nu-i totul roz
Totuși, situația noului grup nu este tocmai bună.
Max Warburton, analist la compania de consultanță Bernstein, spune că o combinare cu PSA nu oferă prea multe sinergii în SUA, America Latină sau China, ci s-ar putea concentra doar pe Europa.
Tranzacții în domeniul auto
În ultimii ani mai multe tranzacții au avut loc în lumea auto din cauza costurilor tot mai mari cu poluarea și a problemelor întâmpinate de trecerea către forme mai curate.
Nissan, parte a alianței Renault-Nissan, a preluat controlul Mitsubishi, în vreme ce Toyota a acumparat pachete minoritare de acțiuni la Subaru și Mazda, conform Reuters.
Grupul chinez Geely a achiziționat la rândul său o cotă de aproape 10% în Daimler, constructorul care deține Mercedes, pentru 9 miliarde de dolari.
Concomitent, giganții IT Google, Apple și Samsung vor să între în lumea auto prin producerea de mașini autonome, în vreme ce Uber și Lyft oferă servicii de transport bazate pe aplicații.