„Concluzia acestui referendum este, se pare, că vrem mai multe mașini poluante. Cetățenii resping ideea de vinietă ecologică, chiar dacă ea este o măsură care s-a aplicat cu succes în alte state europene. Renunț la vinieta antipoluare pentru că trebuie să-i ascult pe toți bucureștenii, dar solicit Guvernului să ia măsuri antipoluare în toate orașele țării”, a declarat Firea marți, în conferință de presă.
Edilul a precizat că taxa va fi anulată printr-o hotărâre de Consiliu General, ce va fi dată în ședința de luna viitoare.
Banii plătiți deja vor fi returnați
De la începutul anului, de când a intrat îm vigoare vinieta, peste 1.600 de persoane au plătit taxa Oxigen. Aproximativ 76.000 de euro au ajuns în conturile primăriei, spune Firea, care promite că toți bucureștenii își vor primi banii înapoi.
Consiliul General va trebui să modifice din nou proiectul de buget, pentru că primăria a estimat inițial că va câștiga venituri mari din această vinietă.
„Am văzut îngrijorări politice legate de buget. Suma prevăzută în proiect din această taxă, ca venituri, nu va mai fi prevăzută în proiect. Dar avem alte surse de venit”, a precizat Firea.
„Mă duc să protestez în fața Guvernului dacă e nevoie”
Au ajuns la primărie peste 5.000 de mailuri, 1.500 de petiții scrise și 430 de plângeri prealabile împotriva vinietei Oxigen, iar Gabriela Firea dă vina pe „declarațiile politice făcute de diferiți actori politici” pentru această situație.
„În trei ani și jumătate, nu am revenit asupra niciunei măsuri pentru că bucureștenii au apreciat ce am făcut. Este un precedent ce se întâmplă pentru că a fost creat de factorul politic. Iar acele declarații politice au dus la creșterea vânzătorilor de aparate de purificat aerul. Dar poluarea nu este doar în răspunderea primarului, este în răspunderea tuturor: Guvern, președinte, cetățeni”, a mai spus Firea.
Solicit din nou Guvernului să ia măsuri antipoluare. Și să ne dea centura ocolitoare a Capitalei. Mă duc să protestez fizic în fața instituției dacă e nevoie.
Gabriela Firea, primarul Capitalei:
Consiliul General al Municipiului București a aprobat anul trecut în octombrie proiectul privind taxa de acces pe străzile Capitalei. Aceasta a intrat în vigoare de la 1 ianuarie 2020, dar primăria a stabilit că amenzile se vor aplica de la 1 martie.
Din 2022 ar fi trebuit ca toate mașinile cu normă de
poluare sub Euro 3 să fie interzise în Capitală.
Poluarea, subiect de dispută între primarul Firea și ministrul
demis al Mediului
Vinieta Oxigen a fost introdusă ca măsură de combatere a
poluării aerului din București, susținea Primăria Capitalei la momentul aprobării,
în CGMB, a proiectului.
La începutul anului, subiectul poluării din Capitală a fost subiect de ceartă între primarul Gabriela Firea și ministrul demis al Mediului, Costel Alexe. Cel din urmă i-a reproșat edilului că nu a luat măsuri pentru îmbunătățirea calității aerului, astfel că Firea i-a spus să se mute din oraș dacă nu îi place Bucureștiul.
Alexe a revenit, scriind pe pagina sa de Facebook, faptul că primarul general ar trebui să se mute în Capitală, pentru a vedea că locuitorii acestui oraş „pur şi simplu inhalează otravă”.
Deloitte: Avem 2 milioane de mașini în București, dintre
care 600.000 sunt sub Euro 4
Potrivit companiei de consultanță Deloitte, traficul
rutier este vinovat de mare parte din poluarea înregistrată.
În București circulă 2 milioane de mașini, multe foarte
poluante. În fapt, 600.000 de autoturisme cu norme de poluare sub Euro 4 sunt
înregistrate în București și Ilfov.
Ciprian Gavriliu – partener Servicii Fiscale, și Elena
Geageac – senior manager Taxe Directe la Deloitte România susțin într-o opinie
că multe capitale europene au taxe similare, însă de regulă mașinile poluante
nu plătesc o taxă pentru a intra în centrul orașului, ci pur și simplu nu au
voie acolo.
Condiția necesară pentru reducerea poluării
Cei doi specialiști susțin că nu se poate calcula exact
în ce măsură noua taxă va rezolva traficul în București. Aceștia mai spun că
apare și o întrebare suplimentară: este corectă taxarea în funcție de norma de
poluare sau ar trebui taxat consumul de carburant? Ei dau ca exemplu un
autoturism vechi, cu care se circulă puțin și care, astfel, poluează mai puțin
decât unul nou, dar cu care se circulă zilnic.
Condiția esențială este ca banii colectați din Taxa
Oxigen să fie alocați tot către proiecte de mediu.
”Construcția de piste pentru biciclete, amenajarea de
parcuri și zone verzi, amenajarea de locuri de parcare pot fi astfel de opțiuni
ce ar conduce la îmbunătățirea calității vieții și a aerului. Și, mai ales, să
nu uităm că soluția găsită de natură pentru transferarea carbonului din
atmosferă în sol este procesul de fotosinteză”, arată cei doi experți.
Astfel, pe lângă taxa în sine, trebuie să existe măsuri
complementare. De asemenea, cei doi spun că este nevoie și de un program
național, nu doar local.