Licitația pentru 100 de troleibuze a fost organizată în 2019 și a avut un singur ofertant, asocierea turco-germană Bozankaya Otomotiv – Sileo Gmbh.
Contractul a fost semnat în martie 2020 și valora aproximativ 43 de milioane de euro fără TVA, cu finanțare de la Administrația Fondului pentru Mediu.
Planul era ca primul troleibuz să fie livrat luna viitoare, iar restul, până în februarie 2022.
PMB: “Prevederile contractului nu au fost respectate”
Bozankaya a promis 100 de troleibuze de 12 metri, cu o capacitate de cel puțin 96 de pasageri, dotate cu climatizare automată, tehnologie wireless pentru călători și prize USB, cu autonomie în exploatare de minimum 20 de kilometri printr-un generator propriu, conform contractului încheiat cu Municipalitatea.
Toate aceste condiții au fost solicitate de Primăria Capitalei prin caietul de sarcini.
Municipalitatea nu a cerut însă și certificatul de omologare pentru troleibuzele pe care urma să le cumpere și a lăsat consorțiul Bozankaya-Sileo să mai întârzie cu dovada că troleibuzele pe care le produce sunt conforme cu normele europene.
A dat producătorilor un termen de 45 de zile de la data semnării contractului să vină cu certificatul de omologare, altfel, contractul urma să fie reziliat.
Cum data semnării contractului a fost 31 martie, termenul de aducere a certificatului de omologare a expirat din data de 16 mai.
“(…) Potrivit prevederilor contractuale, consorțiul trebuia să prezinte certificatul de omologare după semnarea contractului. (…) Având în vedere faptul că prevederile contractuale nu au fost respectate, a fost demarată procedura legală de reziliere a contractului, în conformitate cu prevederile contractuale și legislația națională în vigoare”, a transmis Municipalitatea, la solicitarea ziarului Libertatea.
Vehiculele nu pot circula pe drumurile publice fără certificat de omologare
Certificatul de omologare este emis de Registrul Auto Român (RAR) sau de instituțiile echivalente RAR din țările europene, după mai multe teste. Acest document atestă faptul că un vehicul respectă toate normele europene legate de siguranță, de zgomot și toate celelalte standarde.
După obținerea certificatului de omologare, producătorul de vehicule trebuie să emită un certificat de conformitate, pe care îl pune apoi la dispoziția eventualului cumpărător și care face dovada că produsul său este omologat.
Mai exact, certificatul arată că are acordul autorităților din domeniul rutier pentru ca vehiculele să circule pe drumurile publice. Certificatele de conformitate se fac pentru fiecare model de vehicul.
Dacă certificatul de omologare este emis de o autoritate dintr-o altă țară europeană, producătorul care vrea să-și aducă vehiculele în România trebuie să înregistreze certificatul de omologare la RAR.
“Fără certificatul de omologare, autovehiculele nu pot circula pe drumurile publice. În primul rând, ele nu pot fi înmatriculate în România fără acest document. Și dacă nu sunt înmatriculate, nu au drept de circulație”, au explicat pentru Libertatea reprezentanții Registrului Auto Român.
RAR a confirmat că nu a emis până acum niciun certificat de omologare pentru troleibuzele Bozankaya.
Exclusă de la o licitație pentru că a prezentat un certificat pentru autobuze
Primăria Capitalei nu a cerut de la început grupului turco-german acest certificat de omologare pentru modelul celor 100 de troleibuze. Exact ca în cazul celor 100 de tramvaie, unde comisia de licitație a ignorat absența certificatului de omologare și alte nereguli!
Spre deosebire de autoritățile locale din București, Ministerul Dezvoltării a pus această condiție la o altă licitație pe care a organizat-o în martie 2019, pentru achiziția de 40 de troleibuze noi pentru municipiile Ploiești și Târgu Jiu.
Au depus oferte patru firme, printre care și Bozankaya Otomotiv. Licitația a fost câștigată în final de polonezii de la Solaris Bus.
Oferta turcilor a fost respinsă din start, pentru că certificatul de omologare pe care l-au prezentat, obținut în Germania, era pentru autobuze, nu pentru troleibuze.
“Din răspunsul și documentele transmise nu rezultă faptul că certificatul de omologare este pentru un troleibuz. (…) Potrivit răspunsului transmis de RAR (…) reiese că documentul a fost acordat pentru o gamă de autobuze electrice marca Sileo, tip L, fabricate de societatea germană Sileo GmbH la uzina de asamblare Bozankaya Oto. Mak. Iml. Ith. Ve. Ihr. A.S.”, se arată în raportul procedurii de atribuire.
Cum argumenta Ministerul Dezvoltării
Omologarea nu este valabilă pentru troleibuze, arătau specialiștii din minister, din mai multe motive:
- tensiunea de alimentare nu este conformă normelor europene pentru această categorie de vehicule.
- sursa de energie stă în baterii, și nu într-o sursă externă (cablul electric prin care sunt alimentate troleibuzele).
- cele două motoare sunt montate ca la un autobuz electric, iar troleibuzul are, în mod normal, un singur motor electric, sub podea.
- nu există niciun desen sau fotografie care să prezinte un troleibuz, sunt prezentate numai desene și fotografii ale unor autobuze.
- testele pentru obținerea omologării au fost făcute pe autobuze, nu pe troleibuze.
Practic, Bozankaya a încercat să demonstreze că poate produce două tipuri diferite de vehicule în baza aceluiași certificat de omologare.
O singură firmă participantă
La licitația de la București, singurul ofertant a fost consorțiul Bozankaya-Sileo.
Înainte de lansarea procedurii, Primăria Capitalei a făcut o analiză de piață pentru a face o estimare a costului. Doar compania românească Astra Bus a venit cu o propunere: un cost de aproximativ 497.000 de euro fără TVA pentru un troleibuz. A mai spus că poate livra 10 troleibuze în primul an, iar pe următoarele, ulterior, etapizat.
La licitație însă, Municipalitatea a impus un preț mult mai mic, de aproximativ 440.000 de euro, iar Astra Bus, deși interesată în primă fază, nu a mai participat.
“Vă spun din prima: nu se potrivea prețul pentru câte se cereau. Se cereau și baterii de tracțiune pentru câțiva kilometri, astfel încât troleibuzele să poată să meargă și în zone fără rețea electrică. Dar nu poți să pui baterii doar pentru a merge 200 de metri sau șase kilometri, trebuie pentru minimum 30 de kilometri. Practic, trebuia să fie și autobuz electric. Numai că bateriile costă, iar acest lucru ar fi făcut prețul mai mare decât se cerea la licitație”, au declarat surse din domeniu pentru Libertatea.
Nici Solaris, care a livrat autovehicule pentru transportul în comun în orașe precum Cluj, Ploiești, Târgu Jiu, Galați și Craiova, dar și în mai multe țări din Europa, nu s-a băgat.
“Bugetul stabilit de primărie era prea mic pentru ce a cerut. Voiau opt ani de garanție cu toate costurile incluse și nu au acceptat nicio modificare la caietul de sarcini. De exemplu, era o prevedere referitoare la penalizările pentru întârziere. Dacă am fi întârziat o singură zi cu livrarea unui singur vehicul, penalizarea ar fi fost de 0,04 la sută din valoarea întregului contract. Ceea ce e enorm”, au declarat reprezentanții Solaris Bus pentru Libertatea.
Semnarea contractului, amânată din cauza contestațiilor
“Sper ca toți cei care blochează intenționat licitațiile pentru achiziția de mijloace de transport în comun să vadă această imagine cu un troleibuz în flăcări, în centrul orașului! Doi ani am fost șicanați cu licitația pentru achiziția a 100 de troleibuze. Cu mare greutate am reușit să semnăm contractul anul acesta, cu un consorțiu germano-turc”, se plângea Gabriela Firea în luna iunie, după ce un troleibuz a luat foc în centrul Bucureștiului.
Edilul se referea la diversele solicitări făcute de Solaris Bus, dar și la contestațiile depuse de aceasta în instanță după ce municipalitatea a declarat câștigătoare firma turcă. Compania a reclamat că turcii nu au respectat obligațiile minime, și anume existența unui certificat de omologare.
“Asocierea Bozankaya nici nu avea cum să oferteze troleibuze din gama de 12 metri, de vreme ce aceasta nici nu a produs vreodată un astfel de troleibuz (…), rezultă că nu deținea omologarea dintr-un stat UE. Pentru a se emite o astfel de omologare trebuie ca produsul să existe”, spunea Solaris în cererea depusă inițial la Tribunalul București.
Atât ministerul, cât și Primăria Capitalei au cerut troleibuze de 12 metri, or Bozankaya, deși produce troleibuze, acestea sunt din game mai mari, de peste 18 metri, potrivit site-ului propriu.
Curtea de Apel a respins însă definitiv, în februarie, contestația polonezilor.
Reprezentanții Bozankaya nu au răspuns până acum întrebărilor Libertatea.
Cine este Bozankaya
Fondată în anul 1989 în Germania, compania Bozankaya s-a mutat în anii 2000 în Turcia. Aceasta produce autobuze și tramvaie într-o fabrică din Ankara.
Din anul 2013, a demarat producția de troleibuze sub brandul Trambus. În România, Bozankaya a mai furnizat tramvaie pentru Iași și Timișoara.
În 2018, compania a exportat garnituri de metrou pentru Bangkok, capitala Thailandei, după ce a câștigat un contract alături de grupul german Siemens.
Scandalul tramvaielor
După rezilierea contractului cu turcii, Primăria Capitalei ar trebui să reia licitația pentru achiziția celor 100 de troleibuze.
Municipalitatea a cumpărat în ultimii doi ani 400 de autobuze Euro 6 de la compania Otokar și 130 de autobuze hibrid Mercedes-Benz.
O licitație pentru 100 de tramvaie, câștigată de un alt grup turc, Durmazlar, a fost anulată în justiție, iar instanța a forțat primăria să reanalizeze ofertele depuse la licitație, la care a participat și Astra Vagoane.
Libertatea a arătat anul trecut cum Primăria Capitalei a trecut peste șase nereguli semnalate de Agenția Națională pentru Achiziții Publice. De altfel, instituția condusă de Gabriela Firea a acceptat ca firma turcă Durmazlar să secretizeze actele pe care le-a depus la dosarul de achiziție publică.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro