- Imaginea era intenționat șocantă și sugera cum va ajunge blocul din colțul Căii Victoriei cu Splaiul Dâmboviței în cazul unui seism puternic.
- Pool-ul de Asigurare Împotriva Dezastrelor (PAID) a derulat o campanie „pentru conștientizarea efectelor dezastrelor naturale”.
- Campania a fost plătită unei agenții de creație, MullenLowe România, care a făcut contract apoi pentru mash-ul de pe clădirea monument istoric de pe Calea Victoriei cu cea mai mare firmă de publicitate outdoor, Euromedia.
- Înțelegerea a căzut însă, la patru zile după montare. Clientul susține că i s-a spus că „e de la vânt”, Euromedia are aceeași variantă: „Am decis să-l dăm jos de la vânt”.
- De fapt, susțin surse de la asiguratori și din publicitate, municipalitatea a fost nemulțumită că mash-ul ar strica imaginea pe care primăria vrea s-o promoveze cu privire la București.
de Cristina Radu și Daniel Ionașcu
UPDATE – 17.35. Primăria Capitalei: „Poliția Locală nu a desfășurat nicio acțiune de acest gen”
Primăria Capitalei neagă implicarea sa în înlăturarea mesh-ului.
„Angajații Direcției Generale de Poliție Locală și Control a Municipiului București nu au înlăturat mesh-ul la care dvs. faceți referire și nu au desfășurat nicio acțiune de acest gen în noaptea de 8 martie 2019”, a transmis joi Primăria Capitalei, la solicitarea Libertatea.
Pe 4 martie, pe clădirea Palatului Societății Adriatica, din capătul dinspre Dâmbovița al Căii Victoriei, trecătorii și șoferii au văzut un mash uriaș și șocant.
Era o reprezentare inovativă, dar greu de suportat, a felului în care blocul urma să arate dacă ar avea loc un cutremur în Capitală. Un avertisment conceput de agenția de creație MullenLowe, pentru firma fondată de companiile de asigurare.
Acum, în locul mash-ului au rămas doar schelele montate.
„A fost prea mult pentru psihicul triumfalist al conducerii primăriei!”, spune cineva din lumea publicității, unde dispariția mash-ului a stârnit perplexitate.
„Ni s-a spus așa, șoptit, că mesajul mash-ului nu e conform cu viziunea progresistă a noului București, pe care și-o dorește Gabi Firea”, a sunat explicația unui om de la MullenLowe către colegii din publicitate care au întrebat ce s-a întâmplat.
Și clientul a fost nemulțumit, mash-ul uriaș era piesa de forță a campaniei, însă i s-a spus că e de la vânt. Primăria e suficient de puternică și pentru firmele de outdoor, și pentru ceilalți, toți au nevoie de ea, astfel încât să se alinieze disciplinați în spatele versiunii oficiale.
Ce i s-a spus clientului: de la vânt
„La începutul acestei luni, am lansat campania «Asiguraţi, suntem mai puţin vulnerabili». Pe lângă creșterea gradului de conștientizare a riscurilor asociate dezastrelor naturale în România, campania trage un semnal de alarmă cu privire la modul în care natura ne poate crea probleme când ne așteptăm mai puțin”, a explicat Pool-ul de Asigurare Împotriva Dezastrelor (PAID).
Ei spun că exact asta i-a lovit!
„Iar acest lucru ni s-a demonstrat chiar nouă, la doar 4 zile de la startul campaniei. Unul dintre elementele importante ale proiectului nostru, respectiv un mash care prezenta imaginea clădirii în contextul în care ar fi fost afectată de un cutremur major, a fost demontat în seara zilei de vineri, 8 martie. Motivul? Cauze naturale… avertizare de vânt care punea în pericol stabilitatea mash-ului. Campania are ca principal mesaj tocmai faptul că soluția nu este să rămâi nepăsător în fața naturii, ci să faci tot ce trebuie pentru a ține piept efectelor, la nevoie, inclusiv prin măsuri de prevenție”, susțin reprezentanții PAID România.
Asiguratorii spun că, deși le-a fost înlăturat chiar cel mai de impact element al campaniei, aceasta va continua cu scopul educării, conștientizării și informării asupra riscului dezastrelor naturale.
Asigurarea locuinței, obligatorie din 2008
PAID a apărut pentru că statul a dorit să plătească mai puțin atunci când lovesc dezastrele naturale.
Ca urmare, în anul 2008 a fost adoptată o lege prin care s-a stipulat că fiecare locuință trebuie să fie asigurată în mod obligatoriu.
Pool-ul de Asigurare Împotriva Dezastrelor (PAID) a fost înființat în anul 2009, iar acționarii săi sunt principalele companii de asigurare din România. Activitatea efectivă a fost demarată din anul 2010, când au început să fie vândute primele polițe de asigurare. Acestea asigură locuințele doar în caz de cutremur, inundații și alunecări de teren.
Comparația cu o pală de vânt, din răspunsul PAID pentru public, e o metaforă.
Asigurarea obligatorie neobligatorie
Asigurarea obligatorie costă 10 sau 20 de euro, în funcție de tipul locuinței, și acoperă daune de până la 10.000 sau 20.000 de euro. Acestea nu acoperă riscul de foc, daunele produse mobilierului sau electronicelor ori dacă acoperișul casei este luat de furtună.
Cine dorește să le acopere și pe acestea trebuie să facă asigurare facultativă la companiile private de asigurare. La fel și cei care vor să își asigure locuința la cutremur, inundații sau alunecări de teren pentru valori mai mari.
Problema este că, deși obligatorie, nu toată lumea își face această asigurare.
Doar o locuință din cinci este asigurată pentru cutremur, inundații sau alunecări de teren, conform statisticilor PAID.
Cel mai mare număr de asigurări obligatorii a fost înregistrat în anul 2016, când s-a ridicat la 1,75 milioane de polițe.
Între timp, numărul a tot început să scadă. Din totalul celor 9 milioane de locuințe din România, doar 19% sunt acum asigurate, potrivit datelor PAID.
Spre comparație, în SUA, aproximativ 90-95% din locuințe sunt asigurate.
DoR: La 7,5 pe Richter, aproape 55.000 de clădiri sunt în mare pericol
În 2017, publicația Decât o Revistă cita un studiu al Prof. Dr. Ing. Radu Văcăreanu, rectorul Universității Tehnice de Construcții. Acesta estimează că la un cutremur de magnitudine 7,5, apărut la 90 de kilometri adâncime, peste 42% din cele 130.000 de clădiri din București vor suferi distrugeri severe. Unele se vor prăbuși, în special cele dinainte de 1963.
Aproximativ 800 de clădiri din București sunt încadrate în clasele de risc seismic
Conform ultimei actualizări din noiembrie anul trecut făcute de Administraţia Municipală pentru Consolidarea Clădirilor cu Risc Seismic, pe lista imobilelor încadrate la risc seismic grad I se află 346 de clădiri. Alte 353 au risc seismic grad II, iar 103 sunt încadrate la risc seismic grad III.
În aceste imobile locuiesc peste 9.000 de oameni.
Euromedia: „L-am dat jos ca să nu reprezinte nici un fel de pericol”
Directorul de vânzări al Euromedia, Horațiu Gîrbea, a explicat pentru Libertatea că decizia de a înlătura mash-ul publicitar a fost luată de compania pe care o reprezintă, pentru că vântul puternic din perioada 5-6 martie a afectat suportul banner-ului.
„Am făcut verificări pe teren și am văzut că schelele pe care era montat mash-ul aveau probleme. L-am dat jos ca să nu reprezinte nici un fel de pericol”, a spus Gîrbea.
Panoul publicitar ar fi trebuit să rămână montat zece zile, însă reparațiile la suport au durat mai mult decât s-a preconizat, susține directorul de vânzări, iar mash-ul nu a putut fi pus la loc.
Întrebat dacă a primit notificări de la Primăria Capitalei pentru a înlătura panoul în urma vântului puternic, Gîrbea a spus că nu.
„Nu are nici un fel de legătură cu primăria, noi am decis să dăm jos banner-ul”, a subliniat el.
Rugată de Libertatea să comenteze scoaterea mash-ului, Primăria Capitalei nu a răspuns aseară, până la închiderea ediției.
Citește și: