Primăria Municipiului București (PMB) a revendicat terenul de 20 de hectare al bazei Astoria pe 14 septembrie 2018, în mandatul Gabrielei Firea. Procesul pe fond continuă și în mandatul lui Nicușor Dan. Ultimul termen a avut loc pe 25 mai, când s-a decis o nouă amânare, până pe 28 septembrie.
Miza o reprezintă cele 20 de hectare aflate pe malul lacului Snagov, în valoare de zeci de milioane de euro.
Terenul este cel pe care a funcționat fosta bază de agrement a CFR – Complexul Astoria Snagov.
PMB se consideră proprietarul de drept al terenului, despre care arată, în dosarul consultat de Libertatea, că l-a primit în 1931, prin „Legea pentru înfrumusețarea împrejurimilor Capitalei”, pentru a crea un parc.
După venirea comuniștilor, terenul a fost transferat pentru 60 de ani către CFR, potrivit documentelor de arhivă depuse de Primăria Capitalei. Cele șase decenii au expirat în 2008.
Ce prevede legea interbelică
Primăria Capitalei revendică doar terenul, nu și clădirile. Mai exact, PMB solicită instanței să îi recunoască dreptul de proprietate asupra terenului „în suprafață de 205.146,55 mp”.
„Prin Legea pentru înfrumusețarea împrejurimilor Capitalei, publicată în Monitorul Oficial nr. 32/1931, Ministerul de Agricultură și Domenii a fost autorizat să cedeze Municipiului București, în scopul creării unei stațiuni climaterice, de agrement și sport, proprietatea pădurii Snagov-Țigănești, din județul Ilfov, cu trupurile Fundul Sacului și Popești, împreună cu toate poienile și locurile de cultură, întindere de circa 1.500 de hectare, precum și conacul Vatra Mănăstirii Snagov, în întindere de circa 1,5 hectare (…). De asemenea, prin aceeași lege a fost cedat în proprietatea Municipiului București și lacul Snagov, cu toate ramificațiile lui etc.”, se arată în acțiunea depusă la Tribunalul Ilfov.
Practic, primăria susține că din primele legi reiese că CFR n-a fost niciodată proprietar al terenului, având doar drept de folosință pentru un termen limitat.
De patru ani, procesul trenează
În replică, CFR S.A. susține că a obținut, în 1992, clădirile de pe teren, după ce a acționat în judecată S.C. Solaris Astoria S.A., iar după mai multe bătălii juridice, a reușit să intabuleze pe numele său întregul teren de 20 de hectare.
Compania Feroviară susține că nici Municipiul București nu a fost proprietar de drept al terenului și că legea din 1931 prevedea doar darea în folosință a terenului.
De patru ani, procesul bate pasul pe loc. Pe lângă suspendarea din pandemie, blocajul este datorat faptului că de ani buni se așteaptă o expertiză topografică și care să stabilească dacă PMB și CFR vorbesc despre același teren.
Au fost înlocuiți mai mulți experți topografi, care au declinat din diverse motive efectuarea măsurătorilor.
Ultimul expert desemnat în dosar, Gheorghe Damian, întârzie și el. Acesta a explicat pentru Libertatea de ce: „Am solicitat instanței o mărire de onorariu. Suprafața este foarte mare, iar zona este complicată”. Potrivit datelor din dosar, expertiza topografică este plătită cu 2.500 de lei.
Firma care a cumpărat construcțiile cere să intervină în proces
La ultimul termen de judecată, în cauză a depus cerere de intervenție și societatea comercială care a cumpărat construcțiile Complexului Astoria – Simart Arhitecture SA.
Firma arată că deține un drept de folosință (superficie) asupra unei suprafețe de teren din cele 20 de hectare revendicate de PMB, iar o eventuală schimbare de proprietar i-ar afecta interesele.
CFR a anunțat recent că a făcut plângere penală după ce a aflat că în momentul parafării vânzării clădirilor la notariat a fost transferat și un drept de superficie asupra unei părți din terenul de la Snagov.
Avocatul desemnat de Simart Arhitecture a atașat cererii de intervenție contractul de vânzare-cumpărare, care stipulează transferul dreptului de superficie pentru 99 de ani fără să fie precizată suprafața.
Gabriel Iorgulescu, administratorul judiciar care a organizat licitația pentru complexul Astoria, a declarat pentru Libertatea că dreptul de superficie a fost transferat, cu respectarea prevederilor legale, doar pentru terenul aflat sub construcții, peste 28.000 de metri pătrați.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro