- Starea de urgență nu va mai fi prelungită după 15 mai, dar școlile rămân închise până la sfârșitul anului școlar, pe 12 iunie.
- Din 22 aprilie, după vacanța de Paște, se fac doar cursuri online, la unele materii și doar unde sunt resurse.
- Școlile ar putea rămâne închise și în septembrie, când începe anul școlar 2020-2021, din cauza pandemiei. Ministerul Educației ia în calcul continuarea educației online și pregătește lecții filmate pentru toate clasele.
- O estimare făcută de Ministerul Educației arată că aproximativ 250.000 de elevi nu au acum internet și calculator acasă pentru a face cursuri online. Aproape 10% din totalul de 2,8 milioane de elevi. Consiliul Național al Elevilor susține că 40% dintre elevi nu au putut participa la cursurile online.
Profesorul doctor Florin Colceag se ocupă de pregătirea copiilor supradotați și a unora dintre olimpicii României de aproape 30 de ani și este un militant pentru schimbarea sistemului educațional. Este expert internaţional gifted education, specialist în modelare matematică, doctor în economie şi specialist în consultanţă sustenabilă.
“Antrenorul de genii” spune pentru cititorii Libertatea că schimbarea în educație trebuie să fie din temelii, pentru ca elevii de azi să se descurce ca adulți în societatea în permanentă schimbare și explică de ce epidemia de coronavirus este contextul prielnic pentru trecerea la educația în online.
“Viitorul trebuie proiectat pe educația online. Acum, profesorii nu sunt pregătiți”
Pandemia a schimbat modul în care se face educație. Cursurile online devin viitorul educației, spune profesorul Florin Colceag. Schimbarea cere însă modele de gândire noi.
Va fi un efort incredibil de mare, pentru care profesorii nu sunt pregătiți deocamdată. Sunt vremuri de schimbare totală față de ce a fost până acum.
Profesorul Florin Colceag:
Profesorul Florin Colceag spune că problema cu calculatoarele este rezolvabilă, pentru că există posibilitatea, prin programul Băncii Mondiale, să se investească în calculatoare care să ajungă la copii în toată țara.
“Programul a fost prezentat Ministerului Educației, încă nu știu ce s-a decis, probabil că încă nu s-a decis nimic. S-a făcut apel și la Patriarhie pentru donații. Apelul ar trebui să meargă către toți antreprenorii care au calculatoare mai vechi, pentru că trebuie să ajungă la copii partea de educație online”, mai spune Florin Colceag.
Acum, nu mai putem trăi fără educație online. Nu știm exact ce se va întâmpla, coronavirusul este imprevizibil. Această situație nu se schimbă ușor, așa că trebuie să proiectăm viitorul pe educația online.
Profesorul Florin Colceag:
“Acum, un elev uită 95% din cunoștințele de la școală”
Educația va arăta interesant dacă e bine făcută, dacă va exista o platformă online foarte bună, în care copiii să-și găsească toate informațiile necesare, crede “antrenorul de genii”.
Și profesorii ar trebui să ia lecții online de la profesori eminenți, care știu să predea și îi învață și pe ei.
Va fi un prilej extrem de interesant de reformă. Renunțăm la toceală, trecem la gândire. Nu mai merge învățământul pe reproducere. Tocesc și reproduc ce am tocit. Nu mai are valoare, spune profesorul Colceag.
“Antrenorul de genii” vede schimbarea în educație prin care trecem acum, în pandemie, ca pe o fereastră deschisă către viitor, către noi soluții în predare și însușirea cunoștințelor.
Doar cu 5% din cunoștințele predate acum în anii de studiu rămâne un elev până la sfârșitul școlii, atrage atenția profesorul Colceag, de aceea se impune o schimbare în modul de predare și de testare a elevilor.
Raportul de cunoștințe memorate la sfârșitul școlii, raportat la cunoștințele care au fost aduse e de 5%. 95% se uită, pentru că informațiile sunt neinteresante.
Profesorul Florin Colceag:
Pandemia de coronavirus este, mai spune Florin Colceag, prilejul de schimbare, este “contextul prielnic”.
“Cei care nu se vor adapta, își vor schimba locul de muncă”, crede profesorul Colceag.
“E nevoie de cunoștințe care deschid mintea și motivează”
“Antrenorul de genii” mai spune că și părinții trebuie să-și deschidă orizonturile, să se readapteze, să învețe permanent, pentru că cerințele de pe piața muncii sunt în continuă schimbare. Dacă ei sunt adaptați schimbărilor, îi pot pregăti și pe copiii lor pentru viitor.
“Până acum, au mers ca tramvaiul pe șine. «Așa am pățit eu și uite ce bine am ajuns, așa o să pățești și tu și vei ajunge bine» nu mai e valabil acum, nu mai e real”, explică profesorul Colceag.
În ultimii 20 de ani s-au schimbat aproximativ 60% din profesiile existente, un motiv suficient de puternic pentru a pregăti copiii pentru viitor.
Îi pregătim pe copii pentru viitor prin cunoștințe semnificative, aplicative, care deschid mintea, îi motivează, le hrănesc sufletul, nu toceală. Trebuie să schimbăm tot.
Profesorul Florin Colceag:
“Criza locurilor de muncă este evidentă, oamenii vor trebui să-și schimbe profesiile”
Oamenii nu mai pot rămâne la nivelul actual de cunoștințe, pentru că situația actuală arată o nevoie de schimbare la societatea în continuă evoluție, care va aduce noi profesii.
“Sunt două direcții în care va trebui să se întâmple această schimbare. Tehnologiile viitoare vor trebui să depolueze, nu să polueze, să protejeze mediul, nu să-l distrugă. A doua direcție: recuperarea stabilității Pământului. Noi am reușit să aducem Pământul în pragul celei de-a șasea extincții în masă, având un milion de specii dispărute sau în curs de dispariție din opt milioane șapte mii de specii existente anterior. Deci, o optime aproape a dispărut din cauza poluării. E nevoie să ne reinventăm în relația cu mediul”, spune profesorul Colceag.
Viitorul înseamnă și protecția mediului, modul în care vedem pădurile, iar educația trebuie să meargă și în direcția asta.
“Vor apărea noi profesii. Până acum, noi am tăiat pădurile. Sunt tot soiul de companii frauduloase care au făcut contracte frauduloase cu diverse guverne și care au distrus mediul. Și pe perioada pandemiei s-au tăiat copaci în prostie, pe tăcute. Toți oamenii erau în casă, s-au defrișat păduri și s-au vândut. Aici avem două direcții: direcția protecției mediului și direcția protecției mediului uman de hoți”, adaugă profesorul Colceag.
“Avem nevoie să învățăm istoria generării și rezolvării crizelor”
Epidemia de coronavirus a arătat și că este nevoie să trecem de la o cultură a competiției la una a colaborării.
“Fără colaborare, nu putem ieși din crize. Iată, acum, colaborarea oamenilor de știință care se ocupă de coronavirus. În toată lumea se fac studii și sunt trimise rezultatele dintr-un loc în altul”, spune Florin Colceag.
După pandemie, în educația elevilor trebuie să intre și istoria crizelor, și rezolvarea lor și e nevoie de mai multă etică, adaugă “antrenorul de genii”.
Nici criza economică nu va trece brusc, mai spune profesorul Colceag, de aceea va fi loc pentru invenții și inovații, pentru un alt proiect de lume, în care natura să nu mai fie o sursă a veniturilor, ci o resursă a vieții ce trebuie respectată.
Coronavirusul ne-a scuturat atât de tare, încât a căzut coaja de pe sufletele și de pe mințile noastre. Mulți vor acum să facă ceva pentru copiii lor, să le dea ca moștenire o planetă sustenabilă, nu un plan de dispariție.
Profesorul Florin Colceag:
“Ne-a scăzut imunitatea prin poluare. Am devenit toxici, iar mediul s-a apărat”
“Antrenorul de genii” mai spune că situația de acum este și urmarea faptului că ne-au fragilizat hrana modificată genetic, poluarea, dar și faptul că nu mai avem încredere în noi, că nu mai știm pe ce să ne sprijinim, ce este adevăr și ce e fake news.
“Organismul nu hrănește ce nu se folosește. Asta se întâmplă și în relația cu mediul. Dacă noi devenim toxici, mediul se apără. Și cum se apără? Prin noi. Virusul este un mic program într-o capsulă proteică”, susține profesorul Colceag.
“Ieșim din pandemie dacă învățăm să dăruim”
După pandemie, e nevoie de o totală schimbare de mentalitate, pe care educația trebuie să o ajute să se întâmple. Oamenii trebuie să învețe să fie utili mediului natural, altora și lor înșiși.
Trebuie să ieșim din egocentrism. Vom ieși din pandemia de coronavirus dacă vom învăța să dăruim, să fim utili, nu să căutăm să acumulăm. Să dăruim timpul nostru, efortul nostru.
Profesorul Florin Colceag:
Copiii trebuie învățați că fericire înseamnă să faci bine și asta trebuie să fie educația pentru viitor.
“Nu trebuie să fim nefericiți că nu suntem bogați sau puternici. Fericirea nu are de-a face cu asta. Ești fericit când ai făcut un bine. E o totală schimbare de mentalitate pe care educația trebuie să o ajute să se întâmple”, mai spune Florin Colceag.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro