Cuprins:
Tanc petrolier rusesc, în derivă în largul coastei de nord a Germaniei
Potrivit Comandamentului central pentru situații de urgență maritime (CCME), tancul petrolier rusesc și-ar fi pierdut direcția vineri seara. Pentru a securiza nava, Germania a trimis trei remorchere și o echipă de specialiști.
„Experții în remorcare de urgență vor trebui să se asigure că încărcătura petrolierului cu lungimea de 274 de metri este în siguranță și poate fi transportată și distribuită între remorchere, în condiții optime”, a declarat un purtător de cuvânt al CCME pentru DPA.
Pentru moment nu s-au înregistrat deversări de petrol în apele Mării Baltice. Autoritățile sunt, însă, în alertă din cauza condițiilor meteorologice (vânt puternic și valuri de până la 2.5 metri).
Nava transportă clandestin 99.000 de tone de petrol
De când a fost sancționată de Occident, Rusia a început să utilizeze nave, cele mai multe vechi de decenii, pentru a-și vinde petrolul. Potrivit CCME, nava „Eventin”, sub pavilion panamez, transportă clandestin 99.000 de tone de petrol și se îndrepta din portul rusesc Ust-Luga spre Port Said, din Egipt.
Tancul petrolier a fost interceptat de un remorcher de urgență, după ce motoarele i-au cedat, la aproximativ 14 kilometri de insula germană Rügen. În primă fază, nava era programată să fie mutată într-un port. Însă, în cele din urmă, a fost trasă de trei remorchere 25 de kilometri spre est. Nu a fost nevoie de evacuarea lor 24 membri ai echipajului.
Annalena Baerbock, ministrul federal de Externe, a acuzat Rusia că pune „în pericol” securitatea europeană „nu numai prin războiul său împotriva Ucrainei (…), ci şi prin petrolierele sale dărăpănate”.
De la începutul conflictului în Ucraina, numărul petrolierelor-fantomă a crescut, iar Rusia și-a format o flotă clandestină cu care exportă petrolul. Potrivit Greenpeace, „Eventin” este inclus pe lista celor 192 de „cele mai periculoase petroliere”, întocmită de organizația ecologistă.
„Flota fantomă” a Rusiei
Anul trecut, pe 15 decembrie, un tanc petrolier rusesc construit în 1969 s-a rupt în două în Marea Neagră. O altă navă rusească a fost, de asemenea, avariată în timpul unei furtuni.
Este vorba despre navele Volgoneft 212 și Volgoneft 239. Au fost raportate deversări de petrol în strâmtoarea Kerci, iar sute de păsări și zeci de delfini au murit. De asemenea, la câteva zile distanță, o navă rusească de 5.000 de tone s-a răsturnat în portul din Istanbul.
Apoi, pe 24 decembrie, o navă rusească s-a scufundat în Marea Mediterană, între Spania și Algeria. Tancul, numit „Ursa Major”, a fost înghițit de ape după o explozie produsă în sala motoarelor.