„Din punctul meu de vedere, școlile nu ar fi trebuit închise niciodată pentru toți copiii. În plus, îmi doresc ca printre consecințele pozitive ale pandemiei să fie modificarea legii, în sensul că școlarizarea obligatorie nu înseamnă doar educație «față în față». Mă refer la reglementarea «educației la distanță», a «educației la domiciliu», astfel încât să existe infrastructură, finanțare și mai mult respect pentru interesul copilului împreună cu familia”, afirmă Daniela Vișoianu, în interviul pentru Școala 9, o platformă publicistică având ca temă educația, fondată și finanțată de BRD, dar scrisă de jurnaliști independenți.
„Reglementările noi ar însemna, de exemplu, posibilitatea de a organiza clase virtuale, cu evitarea claselor «la simultan», dar menținerea accesului elevilor în spațiile fizice ale școlilor, cu sprijin din partea unui tutore, facilitator care să intermedieze comunicarea dintre elev și «învățătoarea lui de-a III-a din oraș». Formarea inițială pentru acești profesioniști ar trebui să însemne minimum absolvirea unui liceu pedagogic sau, ideal, specializarea de profesor pentru învățământul primar și preșcolar. Regândirea proceselor, în modalități de tipul celei exemplificate, va răspunde mai bine nevoilor «copiilor altfel», fie ei cu cerințe educaționale speciale, fie elevi cu abilități înalte”, adaugă aceasta.
Da, este mult mai complicat să avem trasee flexibile pentru elevi, mai multe opțiuni de program sau școlarizare. Dar încă facem prea puțin pentru elevii care au nevoi mai mari decât „școala standard”, construită și organizată pentru elevul mediu ideal, care nu există în realitate.
Daniela Vișoianu, președinta federației Coaliția pentru Educație:
Proiectul „România educată” are nevoie de un lider
Daniela Vișoianu a vorbit și despre proiectul președintelui Klaus Iohannis – România educată – unul care, potrivit Antoniei Pup, stagnează.
„Cred că orice proiect are nevoie de un manager de proiect, așa că prima întrebarea potrivită este «cine poartă steagul?». Eu revin periodic la document și realizez că intensitatea discuțiilor, a analizelor și a dezbaterilor s-a atenuat, natural, în forma finală a documentului. Pentru mine e o etapă care s-a închis la lansare – e ca într-o relație, la un moment dat te desprinzi. Eu continui să văd valoare în document și, mai ales, cuprindere – aproape pentru orice dificultate importantă din educație este propusă o soluție și toate elementele sunt conectate între ele.
A doua întrebare este «Ce ne mână în luptă?». În acest moment viziunea reprezentantă în document trebuie citită, înțeleasă și asumată. O viziune, ca să devină realitate, are nevoie de viață, de suflet, de încrederea celor care își asumă să o pună în practică pe de-a-ntregul. «România educată» este un model de reconstruire a procesului de educație în integralitatea lui, nu poate fi implementat «pe bucăți»- să luăm doar câte un aliniat, pe cel care ne convine”.
Ce spune șefa Coaliției pentru Educație despre ideea unei noi legi a învățământului, pe Școala 9.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro