Potrivit anchetatorilor, fostul europarlamentar ar fi furnizat falsuri în documentele întocmite și semnate cu privire la locul său de reședință, urmând ca apoi să depună 243 de cereri de rambursare a cheltuielilor de deplasare, în care erau furnizate date false cu privire la călătoriile de afaceri întreprinse, numărul de kilometri parcurs și vehiculele cu care a circulat.
Valoarea totală a prejudiciului este de 854.000 de zloți, circa 200.000 de euro. Constatările anchetei arată că politicianul a returnat instituției vătămate suma de 104.000 de zloți (aproximativ 23.400 de euro). Infracțiunea de care este acuzat se pedepsește cu închisoare de până la 15 ani.
Cazul este cunoscut de mult timp, dar a luat amploare după ce Czarnecki nu a obținut un mandat de europarlamentar la alegerile din iunie și nu mai are imunitate.
„Procedurile în cauză au fost inițiate printr-o notificare din partea Oficiului European de Luptă Antifraudă (OLAF) privind conduita Parlamentului European, în perioada iulie 2009 – iunie 2014, în cedarea unor bunuri de valoare semnificativă de către un membru al Uniunii Europene, în cursul procedurilor de solicitare a rambursării cheltuielilor de deplasare”, a precizat Parchetul, într-un comunicat.
Cele mai frecvente rute (203 călătorii) au fost:
- Varșovia – Jasło și retur (167×720 km; 120.240 km);
- Jasło – Bruxelles – Jasło (27×2.928 km; 79.056 km);
- Jasło – Strasbourg – Jasło (9z2.630 km; 23.670 km).
Chiar și mopede ale unor mărci rare chineze au fost incluse în „călătoriilor” lui Czarnecki: mopedul Baotian produs în 2007, capacitatea motorului 49 centimetri cubi, sau mopedul Wangye Quantum (produs în 2006, capacitatea motorului 49,20 centimetri cubi).
Problema este că Czarnecki trebuia să parcurgă distanțe lungi pe două roți între noiembrie și decembrie 2012, adică în sezonul de toamnă și iarnă.
40 de ore pe moped până la Bruxelles?!
Fakt a calculat că o călătorie din Polonia la Bruxelles sau la Strasbourg ar fi trebuit să dureze cel puțin 36 de ore în condiții de vreme bună: „Este dificil de estimat cât timp va dura călătoria toamna sau iarna. Finalizarea acestui traseu s-ar putea dovedi a fi nu atât periculoasă, ci pur și simplu imposibilă”.
Astfel de scutere se pot deplasa cu o viteza maxima de 65 km pe oră. Presupunând că se merge cu o viteză medie de 40 km pe oră, drumul ar dura aproximativ 36 de ore fără oprire.
Acest tipuri de mopede au un rezervor cu o capacitate de 6 litri. Presupunând un consum de combustibil de 2,5 l/ 100 km, ar fi trebuit să realimenteze de șase ori pe traseu. Dacă dintre aceste pauze ar fi durat aproximativ 15 minute, timpul de călătorie creștea cu 1,5 ore.
„Resping categoric acuzațiile procurorului. Am pledat nevinovat. Sunt încrezător că îmi voi dovedi nevinovăția. Și aștept cu calm să se rezolve situația”, a spus Ryszard Czarnecki, pentru Fakt.
„În decurs de doi ani, toate fondurile cerute de Parlamentul European au fost returnate. Din 2022, nu mai este nicio problemă pentru PE, nu există nicio problemă pentru Parchetul European, dar dintr-o dată apare o temă pentru parchetul din Polonia, iar statutul meu de martor se schimbă, după patru ani, în cel de un suspect”, a mai spus fostul europarlamentar al PiS.