Ioan Albu a ajuns prefect al judeţului Constanța în 2017, la doar 36 de ani, având susținerea lui Felix Stroe, președinte al PSD Constanța, care era ministrul transporturilor în guvernul Tudose. După un an, Albu a anunţat că renunţă la postul de prefect, pentru că vrea să lucreze în mediul de afaceri privat din agricultură.
Imediat după producerea accidentului mortal, Libertatea dezvăluia cine e Albu.
Tatăl lui Ioan Albu, Gheorghe Albu, fost secretar de stat în Ministerul Agriculturii din partea PNL în 2007, e unul dintre cei mai avuţi oameni din judeţul Constanţa.
În 2013, întocmind “Top 50 cei mai bogaţi fermieri” din România, agrointel.ro anunţa că averea lui Gheorghe Albu a fost estimată la 20 – 25 de milioane de euro.
Tatăl e cel care punea virginele să-i zdrobească strugurii
În satul Viişoara din Constanța, lângă o vie de peste 200 de hectare, afaceristul şi-a construit o hală de vinificaţie, iar anul trecut el se lăuda în emisiunea “Viața Satului” de la TVR că firma lui produce vin în mod tradițional, apelând la virgine care zdrobesc strugurii cu tălpile. Fetele trebuie să-şi probeze virginitatea cu certificate medicale pentru că, dacă ele ar minţi, vinul ar ieşi amar, preciza Gheorghe Albu.
În seara în care a făcut accidentul mortal, spre crama de la Viişoara se îndrepta, într-un Range Rover, şi fiul lui, Ioan Albu. Fostul prefect avea cu el o sticlă de vin roşu produs acolo.
Depistat cu 2,45 g/l alcool pur în sânge
Ioan Albu era deja băut când s-a urcat la volan, a fost descoperit, imediat după accident, cu 2,45 g/l alcool pur în sânge.
Pentru cei care au peste 0,80 g/l alcool pur în sânge şi conduc maşini pe drumuri publice, Codul Penal prevede o pedeapsă cu închisoarea de la unu la 5 ani sau cu amendă. Dar fostul prefect nu doar că a condus băut, a lovit o altă maşină şi a omorât un om.
Poliţiştii au stabilit că, în timp se îndrepta dinspre comuna Ciocârlia de Sus către Cobadin, de care aparţine şi Viişoara, maşina lui Albu a pătruns pe contrasens și a lovit un Peugeot care circula regulamentar din sens opus, proiectându-l în afara şoselei.
La volanul celuilalt autoturism era un bărbat de 44 de ani, de profesie șofer de camion, care mergea la Constanţa, pentru că urma să plece într-o cursă. În urma impactului, bărbatul a fost prins sub maşina contorsionată şi a murit pe loc.
Conform raportului de expertiză tehnică auto, ambele autoturisme circulau cu viteză regulamentară.
Întrebat dacă a băut la volan, Albu a tăcut
Când poliţiştii au ajuns la locul accidentului, au constatat nu doar că şoferul e în stare avansată de ebrietate, ci şi că vehiculul acestuia mirosea a alcool. Au cercetat cauza şi au găsit pe podeaua maşinii Range Rover un dop de plută şi o sticlă de 0,75 l cu etichetă “Viișoara Cuvee Ioan”, “desfăcută, fără lichid”, precizează poliţiştii, în procesul verbal.
Pe tapițerie (plafon, scaune) au fost identificate pete de lichid roșcat cu miros de vin, rezultând astfel că, anterior producerii accidentului, sticla conținea vin și era desfăcută, cel mai probabil inculpatul consumând alcool chiar în autoturism.
Rechizitoriul Parchetul dpl Judecătoria Medgidia:
Poliţiştii l-au întrebat pe fostul prefect dacă a băut în timp ce conducea, dar el “nici nu a confirmat, nici nu a infirmat, s-a prevalat de dreptul la tăcere”, se arată în rechizitoriu.
A vrut să facă o înţelegere cu procurorii
La locul accidentului era prezent şi un angajat de la crama Viişora care, fiind audiat ca martor, a declarat că mergea cu maşina lui în spatele Range Rover-ului condus de fiul patronului lui. El a spus că, imediat după ce a văzut accidentul, s-a dus să-l ajute pe Ioan Albu să coboare din autoturism.
În cursul anchetei, Ioan Albu n-a vrut să dea nicio declarație, nici cu privire la dinamica accidentului, dar nici cu privire la consumul de alcool, a spus doar că recunoaște acuzaţiile ce i se aduc şi că e de acord să presteze muncă neremunerată în folosul comunității.
Albu a solicitat şi încheierea unui acord de recunoaștere a vinovăției, în care îşi putea negocia pedeapsa, dar procurorii i-au respins cererea.
I-a dat soţiei victimei 50.000 de euro
La expertiza tehnică auto care a urmat, fostul prefect şi-a angajat un expert care a descoperit că „mortu e de vină” şi că el a fost proiectat din autoturism pentru că nu purta centură de siguranţă şi pentru că sistemul de securitate ABS al maşinii nu funcționa.
După ce dosarul a fost trimis la Judecătoria Medgidia, Albu a mers pe procedura simplificată a recunoaşterii faptei, care reduce cu o treime limitele pedepselor. În plus, pentru că a plătit înmormântarea victimei și i-a dat văduvei 50.000 de euro, instanţa a considerat că el poate beneficia şi de circumstanţe atenuante, care reduc cu încă o treime limitele pedepselor.
După ce adunat procentele rămase din pedepsele pentru ucidere din culpă şi conducerea unui vehicul sub influența alcoolului, iar suma a fost de 3 ani de închisoare, judecătorul Andrei Gabriel a introdus în ecuaţie şi “circumstanțele personale ale inculpatului”, pentru a stabili modalitatea de executare a pedepsei.
Referitor la circumstanțele personale ale inculpatului, se reține că acesta este în vârstă de 38 de ani, căsătorit, are doi copii minori, nu are antecedente penale, inginer agronom, doctor în științe agricole, angajat la societatea NOSTALGIC SRL, ancorat în societate (multiple caracterizări).
Sentinţa Penală nr. 1759/2020 a Judecătoriei Medgidia:
La NOSTALGIC SRL acţionar unic este tatăl fostului prefect, Gheorghe Albu, iar firma deţine, printre altele, şi crama de la Viişoara.
Procurorii au atacat decizia
Având în vedere “natura faptei săvârșite și persoana inculpatului”, instanța a decis că “scopul pedepsei poate fi atins și fără executarea acesteia în regim de detenție”, iar fostul prefect a primit 3 ani cu suspendare.
Instanţa i-a impus să frecventeze programe de reintegrare socială şi să presteze 120 de zile de muncă în folosul comunității la primăriile din comunele Cobadin sau Ciocârlia.
Decizia a fost atacată de procurori, de rudele celui decedat, de firma de asigurări care trebuie să le plătească acestora despăgubiri totale de 85.000 de euro, dar şi de Ioan Albu. Decizia finală în acest dosar va fi dată de Curtea de Apel Constanța.
Proiectul de lege, blocat la Camera Deputaţilor
1.509 şoferi aflaţi sub influenţa alcoolului au fost implicaţi, anul trecut, în accidente în care una sau mai multe persoane au fost omorâte sau rănite, arată un raport al Institutului Naţional de Statistică.
Conform ultimului Buletin al Siguranţei Rutiere publicat de Poliţia Română, consumul de alcool este a doua cauză a producerii accidentelor rutiere, după neadaptarea vitezei la trafic.
Însă practica instanţelor din România este ca şoferii care conduc băuţi şi omoară alţi oameni în trafic să fie condamnaţi cu suspendarea executării pedepsei. Adică, ei scapă fără ca să facă nici măcar o zi de închisoare.
În toamna anului trecut, senatorul PSD Robert Cazanciuc a iniţiat un proiect de lege pentru ca şoferii trimişi în judecată pentru ucidere din culpă să nu mai poată fi condamnaţi cu suspendare, dacă ei se aflau la volan sub influenţa alcoolului, a drogurilor sau fără permis de conducere.
În decembrie 2019, proiectul a fost adoptat de Senat, însă el a rămas apoi blocat în comisiile de la Camera Deputaţilor.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro