Noile fotografii prezintă teste care au ajuns în școli din județele Iași, Neamț și Botoșani. Este vorba despre componente trimise în cutii, din care se pot asambla câte 20 sau 30 de teste.

Teste chinezești, vrac

„Se vede că e un produs ieftin, adus din China. Sunt, spre exemplu, unele cutii din care au lipsit și 10 fiole de soluție în care trebuia pusă salivă. În alte seturi am găsit «păhărele» de colectat saliva în plus, patru, chiar cinci”, a spus o profesoară de la o școală din Neamț, unde testele se fac la sediul unității de învățământ.

Asta, în continuarea imaginilor publicate recent de senatorul USR Ștefan Pălărie și preluate de Libertatea

Ce firme au câștigat primul lot de 9 milioane de teste

Oficiul Național pentru Achiziții Centralizate (ONAC) a anunțat, luna trecută, firmele care livrează primele teste de salivă către școlile din România, adică fac parte din primul lot:

  • Medpark BV (Olanda) – 3 milioane de teste (livrare în 5 zile)
  • Viggo Fashion International (România) – 5 milioane de teste (livrare în 5 zile)
  • Eva Healthcare (România) – 1 milion de teste (livrare într-o zi)

Viggo Fashion, așa cum Libertatea a scris încă de anul trecut, este o firmă controlată de Cătălin Botezatu, care a mai câștigat licitații cu ONAC. Despre cealaltă, Eva Healthcare, RISE Project a scris, anul trecut, că e deținută de ginerele lui Sile Cămătaru. 

„Ești obligat de bunul-simț și legislație să nu livrezi la sac”

Pentru că primele două loturi însumează peste 20 de milioane de teste, livrarea n-a ajuns încă la firmele din lotul 3. Criteriul stabilit de către ONAC a fost cel al timpului de livrare a testelor de la momentul semnării contractelor de garanție cu fiecare furnizor.

Așa arată certificatul de conformitate care însoțește testele chinezești

De aceea, spre exemplu, singurul producător de teste de salivă românești – Camp Medica Distribution, care s-a înscris la licitație alături de firma Self Care Medical SRL, a depus ofertă doar pentru lotul al III-lea, unde timpul de livrare era de 15 zile. 

Camp Medica este producătorul testelor: importă materia primă, realizează ambalarea, instrucțiunile de folosire și etichetarea, produsele finale fiind livrate către Inspectoratul General pentru Situații de Urgență. Primele cutii au ieșit la începutul săptămânii din fabrică, iar Libertatea vă prezintă imagini în exclusivitate cu acestea.

Testele românești

Ioana Robu, manager al Self Care Medical SRL, a explicat pentru Libertatea faptul că s-a format o asociere cu Camp Medica Distribution SRL pentru a se înscrie la licitația de furnizare a testelor de salivă către Ministerul Educației cu scopul de a livra „un produs realizat în România”. 

Au și câștigat lotul al III-lea, având, conform declarației asociatei, cea mai bună ofertă de furnizare a unui milion de teste de salivă, în 15 zile de la semnarea contractului, cu cel mai mic preț: 5,90 de lei.

Libertatea a cerut toate ofertele de la ONAC de peste o săptămână, însă nu a primit deocamdată vreun răspuns. 

Întrebată ce părere are despre fotografiile apărute în mass-media cu privire la testele de salivă livrate în saci, pe componente, la vrac, Ioana Robu a spus că nu vrea să comenteze situația companiilor respective, dar „ești obligat nu doar de regulile bunului-simț, ci și de proceduri și legislație, să nu iasă de la tine din producție un produs în sac”.

Alte teste chinezești furnizate în școlile din județele din Moldova

Termenul de predare, mult decalat

„Nu exista posibilitatea să te înscrii pe mai multe loturi și noi ne-am înscris pe lotul trei, unde am luat locul I, fiindcă Camp Medica are înregistrat un produs la Asociația Națională a Medicamentelor și Dispozitivelor Medicale (ANMDM), care presupune o anumită formă de ambalare. Ne-am înscris în lotul trei, fiindcă termenul de livrare acolo era de 15 zile și atât ar fi durat, lucrând cu producători, să importăm și să asamblăm pentru livrare testele alături de partenerul nostru”, a completat șefa companiei medicale.

De altfel, în final, termenul de livrare a fost mult decalat și la primul lot: deși licitația pentru lotul I a fost finalizată în 3 noiembrie, primele teste au ajuns în școli la aproape o lună distanță, după finalizarea tuturor proceselor birocratice.

Un produs înregistrat la ANMDM înseamnă că trebuie să respecte o formă de ambalare. „Nu poate fi livrat în saci”, explică Ioana Robu, ci respectând legislația europeană și mai multe proceduri ISO pentru asigurarea calității.

„Din depozitul tău, în urma procesului de fabricație, nu poate să iasă orice, trebuie să fie un produs conform, etichetat, ambalat într-un anumit fel. Trebuie să se specifice condițiile de păstrare, cu lot, cu data expirării, cu instrucțiuni de utilizare în limba română, fiindcă așa cere legislația și așa procedăm și noi”, a explicat Ioana Robu.

Instrucțiuni în limba română

Compania din România a propus furnizarea testelor în cutii de carton cu componentele necesare realizării a câte 20 de teste și instrucțiuni în limba română.

Teste cu instrucțiuni în limba română

Ioana Robu recunoaște că firma pe care o reprezintă nu poate intra în competiție ca volum furnizat cu „marii producători din China”, dar că au furnizori peste tot în lume pentru tot ce înseamnă teste rapide: de gripă, de sarcină etc., fiind activitatea companiei de peste 20 de ani.

Întrebată dacă a lucrat cu firme din China și dacă este adevărată afirmația furnizorilor care au spus că „așa lucrează firmele de acolo” cu privire la livrările la sac, Ioana Robu a explicat că unele firme așa livrează, ca furnizori, dar legislația din România te obligă să le treci măcar, ca producător, printr-un proces de ambalare.

 „China livrează în felul aceasta în toată lumea, dar în fiecare țară, produsele trebuie să intre într-un proces de ambalare, așa ar fi firesc, de bun-simț și legal, există inclusiv legislație europeană în sensul acesta. Inclusiv cutia în care comercializezi testele trebuie să figureze într-o notificare către ANMDM în care să le spui: ăsta este produsul meu. Dosarul tehnic trebuie să includă și forma de comercializare. Sunt normate lucrurile acestea, nu au apărut peste noapte și nu sunt reguli de azi sau de ieri. Sunt dintotdeauna, pentru a putea monitoriza circuitul produselor și tot traseul lor în piață. Poate companiile care au intrat în această licitație nu au știut foarte bine legislația”, a mai precizat Ioana Robu pentru Libertatea.

 
 

Urmărește-ne pe Google News