După lansarea oficială făcută de primarul general, Nicușor Dan, bucureștenii au putut circula de sâmbătă cu noile tramvaie Imperio. Doar 15 la număr în primă fază. „Din 1989 până azi, în București au fost puse în circulație doar 17 tramvaie noi, produse de URAC”, susține Nicușor Dan.
„Sper să nu facem colecție de gumă de mestecat pe ele”
„Le-am așteptat de parcă nu mai veneau. M-am suit ca o cucoană și m-am dus cu un model de ăsta nou la piața. Domne, îmi plac scaunele astea tapițate, dar dacă n-avem grijă de ele… Se alege praful. Sper să nu facem colecție de gumă de mestecat pe ele”, spune Alexandrina, o doamnă în vârstă de 67 de ani.
Teama că tramvaiele nu vor mai arăta așa bine în mai puțin de jumătate de an e împărtășită de cei mai mulți dintre călători.
„Acum sunt curate și îngrijite. Treaba e să vedem cum o să fie peste două, trei, cinci luni. Vine iarna, vin înghețurile, zăpada. La capăt de linie să fie cineva responsabil de curățenie. Că dacă facem apăraie în ele și nu le îngrijim, degeaba le avem. Oricum, frumoase rău. Și călduroase, mai ales pe vremea asta”, completează un bărbat ce coboară la Piața Crângași.
Mai lungi, dar mai înguste
Noile tramvaie Imperio Metropolitan sunt mai lungi decât cele cu care bucureștenii erau obișnuiți, dar mult mai înghesuite în interior. Iar oamenii au observat imediat asta.
„Când am auzit că măresc refuziile mă așteptam să fie mai spațioase în interior. Sunt mult mai înghesuite, dar frumoase și călduroase. Oricum, aranjamentul locurilor e altfel decât la cele clasice. Dacă nu avem grijă de ele. Au căldură, nu mai stăm în frig ca în mogâldețele alea aduse de prin Cehia acum 50 de ani”, ne mai spune unul dintre călători.
Noutățile din tramvaie
Noile tramvaie au o capacitate de 322 călători, dintre care 56 locuri pe scaune. Pentru prima dată există locuri exclusiv dedicate persoanelor cu dizabilități, care nu pot fi ocupate de alte persoane pe timpul călătoriei.
Există un loc special pentru cărucioarele copiilor, dar și un acces mult mai ușor, fără scări, podeaua fiind mereu la nivel cu refugiul.
Mai mult, toate scaunele sunt tapitațe, tramvaiele sunt dotate cu sistem de supraveghere video în interior şi exterior, sistem de climatizare, monitoare informative pentru traseu, dar și pentru reclame, dar și sisteme moderne de validare a cardurilor de călătorie.
care în ultimele luni au făcut probe pe noile tramvaie Imperio Metropolitan și care sunt validați să iasă pe traseu.
Control fix în fiecare tramvai
Este una dintre noutățile pe care STB a introdus-o odată cu scoaterea pe traseu a noilor tramvaie. Ce presupune asta? În fiecare tramvai Imperio Metropolitan, pe toată durata călătoriei, va exista un control STB ce va purta vestă albastră. Acesta se va ocupa ca și până acum de verificarea cardurilor de călătorie a celor care utilizează tramvaiul, dar și va monitoriza călătorii. Chiar dacă există camere de supraveghere în interior, oficialii STB și-au luat o măsură suplimentară de siguranță pentru ca cei care circulă cu noile mijloace de transport să respecte toate regulile impuse.
În noile tramvaie e interzis mâncatul
Dacă până acum călătorii putea mânca în mijloacele de transport în comun, pe noile tramvaie 41, acest lucru este interzis. Le este specificat asta, precum și faptul că fumatul este interzis, din momentul urcării în tramvai. Tot pe cele cinci uși duble pe care se face accesul, sunt indicații clare de urcare și coborâre.
USB acum, wi-fi pe viitor
Potrivit STB achiziţia celor 100 de tramvaie noi aduce o serie de avantaje şi premiere pentru călători. Tramvaiele sunt echipate cu prize USB pentru alimentarea dispozitivelor mobile şi vin cu sisteme de informare audio-video vizibile din orice loc al salonului, inclusiv Wi-Fi gratuit, care momentan nu funcționează. În plus, „consumul energetic este mult mai redus faţă de tramvaiele aflate în exploatare. Astfel, consumul energetic specific este de doar jumătate din cel al unui vagon V3A, respectiv doar o treime din valoarea unui tramvai Tatra”, spun cei de la STB.
În afară de cele 100 de tramvaie, mai avem în ultima fază a achiziţiei 100 de autobuze electrice, bani europeni, ca tramvaiele, 100 de troleibuze, bani din Fondul de mediu
Nicuşor Dan, primar general București: