Prin comuna Drăgăneşti trece trenul din 1910, când a fost dată în folosinţă linia de cale ferată Ploieşti – Urziceni – Slobozia.

Clădirea actuală a gării din satul care dă numele comunei există din perioada interbelică. Despre când a fost ultima dată vopsită şi văruită sala de aşteptare, nu există date certe. Ochiometric, judecând după straturile geologice de pe pereţi, asta s-a întâmplat foarte demult.

La şcoală, la serviciu, la cumpărături

FOTOREPORTAJ. Gara din România pe care o evită și oamenii, și câinii. „Să le vedeţi pe celelalte de pe traseu”

„Pe vremea comuniştilor, asta era gară-gară, treceau marfarele cu sfeclă, cu petrol, era circulaţie multă”, îşi aminteşte Elena, o femeie de vreo 50 de ani, care aşteaptă un tren de după-amiază. Singura problemă era, precizează ea, că nu circulau trenuri seara, iar fiica ei n-avea cu ce să se întoarcă acasă de la şcoală. „A stat la internat, cât a făcut liceul la Ploieşti, venea la săptămână”. Ploieştiul e la 25 de kilometri distanţă, iar Bucureştiul – la 70 de kilometri. 

Guvernul Ciolacu 2, învestit după audieri fulger. Puterea a tremurat până în ultimul moment. Ce nu s-a văzut la televizor
Recomandări
Guvernul Ciolacu 2, învestit după audieri fulger. Puterea a tremurat până în ultimul moment. Ce nu s-a văzut la televizor
FOTOREPORTAJ. Gara din România pe care o evită și oamenii, și câinii. „Să le vedeţi pe celelalte de pe traseu”

Drăgăneştiul are şapte sate şi în jur de 5.000 de locuitori. Trenurile care trec prin gările şi haltele comunei duc şi aduc navetişti şi elevi, dar şi gospodine, ca Elena, care îşi fac aprovizionarea cu cele necesare de la Ploieşti: „Noi avem în sat, la Bărăitaru, un magazin mic, are marfă puţină şi sunt scumpe. Mai bine mă duc la oraş şi cumpăr”. 

Pe aici se trece

În ciuda frigului şi a burniţei, cei câţiva călători preferă să stea afară decât în sala de aşteptare. Şi câinii gării, deşi nu fac mofturi prin definiţie şi par obişnuiţi cu vitregiile, aleg să se ghemuiască lângă pereţi exteriori decât înăuntru. 

FOTOREPORTAJ. Gara din România pe care o evită și oamenii, și câinii. „Să le vedeţi pe celelalte de pe traseu”
Călătorii preferă să aștepte pe peron decât în gară
Vlad Pascu riscă o pedeapsă mai mare, după ce Judecătoria Mangalia a decis să îi schimbe încadrarea juridică în dosarul accidentului de la 2 Mai
Recomandări
Vlad Pascu riscă o pedeapsă mai mare, după ce Judecătoria Mangalia a decis să îi schimbe încadrarea juridică în dosarul accidentului de la 2 Mai

Sala de aşteptare nu are uşi, e drept. Te trage curentul ca în tunelul groazei sau în gaura de vierme. Dacă ai curajul vieţii să călătoreşti până la Ploieşti sau Urziceni, e bine să tragi căciula peste urechi şi să strângi geaca peste şale. 

În sala asta, nimeni nu mai aşteaptă nimic, reciproca fiind valabilă. De fapt, pe aici se trece. Spre peron sau spre altceva. Spre altă epocă, cu altă abordare a designului interior. O trecere cât mai rapidă, să nu te ajungă mirosul şi să nu te urmărească imaginea ruinei încrustate cu tot felul de strămoşi ai emoticoanelor. FCSB nu e Steaua. Anna Karenina plus Vronski egal Love. Dacă cei doi se întâlneau aici, la Drăgăneşti, în gara de pe malul Teleajenului, romanul lui Tolstoi era mult mai scurt. Nici nu mai era roman, era moment şi schiţă. Cădea tencuiala peste personajele principale. 

Ministerul pasează gările către autoritățile locale

18 trenuri de persoane trec zilnic prin Gara Drăgăneşti. Din şi înspre Ploieşti sau Urziceni. Cursele sunt efectuate de garniturile operatorului privat Regio Călători. 

20221207121630Icon photoVEZI GALERIA  FOTOPOZA 1 / 8
Coșul de cumpărături, mai ieftin în Ungaria decât în România | Experiment Libertatea
Recomandări
Coșul de cumpărături, mai ieftin în Ungaria decât în România | Experiment Libertatea

Clădirea gării este, ca majoritatea clădirilor de acest fel, parte din patrimoniul SNCFR SA. În aprilie, ministrul transporturilor, Sorin Grindeanu, a anunţat că „se lucrează la cadrul legal”, pentru ca gările să fie date în administrarea primăriilor, tocmai pe motiv că „arată ca după război”, potrivit clubferoviar.ro.

În 30 iunie, Guvernul a dat OUG 107 din 2022, prin care modifică OUG 12 din 1998, privind transportul pe căile ferate române. În urma modificării, autorităţile locale se pot implica financiar în renovarea şi modernizarea gărilor, vor putea avea propriile lor proiecte de transport feroviar de călători, vor putea încheia parteneriate cu CFR. Nu e o obligaţie, e o opţiune. 

Vieţi pe un peron

Într-o Europă care finanţează campanii pentru încurajarea mersului cu trenul, responsabil de doar 1 la sută din poluarea generată pe continent de mijloacele de transport, românii încă meditează la coada bidinelei. Cine zugrăveşte gara? Cine investeşte în apă curentă la grupurile sanitare din gări? E nevoie de grupuri sanitare în gări? Este, pentru că trenurile noastre au obiceiul să întârzie. 

Gara din Drăgăneşti nu are grupuri sanitare. Femeia de serviciu umblă încoace şi încolo, cu o găleată în mână, când plină cu apă, când goală. Spală în biroul de mişcare. Câinii gării o urmăresc plini de speranţă. Deschide o uşă cu urme de vopsea verde, pe care stă scris, cu briceagul, „Bianca, Vlad”, lângă o inimioară. 

FOTOREPORTAJ. Gara din România pe care o evită și oamenii, și câinii. „Să le vedeţi pe celelalte de pe traseu”

Casa de bilete e închisă, zăbrelită, cu perdeluţa de nailon trasă. Un autocolant anunţă că locul este supravegheat video, dar nu se vede nici o cameră. Doar patrupedele ghemuite grămadă, la dos, după un tufiş, scanează leneş trecătorii. 

FOTOREPORTAJ. Gara din România pe care o evită și oamenii, și câinii. „Să le vedeţi pe celelalte de pe traseu”
Casa de bilete

Afişe cu măsuri de protecţie anti-COVID sunt încă lipite pe pereţi. Şeful de gară, mustăcios, cu chipiu şi uniformă, iese ca un cuc din ceas, din biroul lui cu sobă şi milieuri, să salute scurt intrarea trenului. Apoi dispare rapid în mica fortăreaţă de cărămidă roşie. 

Halta gunoaielor

„Gara asta arată bine, să le vedeţi pe celelalte, de pe traseu. Unele nici nu mai există”, comentează un bărbat cu şapcă, aruncând o ultimă privire spre abisul dărăpănat al sălii de aşteptare, înainte de a se urca în tren. Biletele, explică el, le taie conductorul. 

FOTOREPORTAJ. Gara din România pe care o evită și oamenii, și câinii. „Să le vedeţi pe celelalte de pe traseu”
Halta Cornurile

La Halta Cornurile, într-adevăr, lucrurile stau mai decrepit. O clădire fără geamuri, fără uşi, fără cercevele, fără nimic, cu excepţia gunoaielor din interior. Nu există panou cu numele haltei, doar o inscripţie în var: „H. Cornurile”. Câţiva călători aşteaptă aşezaţi pe lângă linii, pe pietre sau în picioare, sosirea trenului de Ploieşti. Halta se numeşte Cornurile, pentru că sunt două Cornuri, satul Cornu de Sus şi satul Cornu de Jos, amândouă legate de lume prin calea ferată care le desparte.

FOTOREPORTAJ. Gara din România pe care o evită și oamenii, și câinii. „Să le vedeţi pe celelalte de pe traseu”

Cornu de Jos e în comuna Drăgăneşti, iar Cornu de Sus, în comuna Cornu. Halta, cu toată OUG 107 din 2022 şi cu toate trenurile care opresc aici şi de pe urma cărora statul român încasează bani, în numele unui contract de serviciu public, e a nimănui. 

FOTOREPORTAJ. Gara din România pe care o evită și oamenii, și câinii. „Să le vedeţi pe celelalte de pe traseu”

Nici SN CFR SA, nici Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor nu au răspuns, până în prezent, întrebărilor adresate în scris de către Libertatea.

Fotografii: Maria Andrieș

   

Urmărește cel mai nou VIDEO

Google News Urmărește-ne pe Google News


Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro

Comentează

Loghează-te în contul tău pentru a adăuga comentarii și a te alătura dialogului.

Imagini din noua vilă în care Andreea Bănică s-a mutat cu familia. Cum a decis să amenajeze / FOTO
Unica.ro
Imagini din noua vilă în care Andreea Bănică s-a mutat cu familia. Cum a decis să amenajeze / FOTO
Dani Oțil și Ștefan Bănică, schimb de replici acide în direct, la TV: „În 18 ani, unii au devenit de mai multe ori părinți, alții sunt la a treia nevastă… La vârsta ta mai asculți de-o...?„
Viva.ro
Dani Oțil și Ștefan Bănică, schimb de replici acide în direct, la TV: „În 18 ani, unii au devenit de mai multe ori părinți, alții sunt la a treia nevastă… La vârsta ta mai asculți de-o...?„
De ce câștigă numai Tudor Chirilă "Vocea României". Are 7 trofee, iar ultimele 4, consecutive. Mutările geniale pe care le-a făcut în finale
Libertateapentrufemei.ro
De ce câștigă numai Tudor Chirilă "Vocea României". Are 7 trofee, iar ultimele 4, consecutive. Mutările geniale pe care le-a făcut în finale
Cele 2 condimente pe care să le pui pe carnea de porc dacă vrei să-ți iasă o friptură delicioasă pentru masa de Crăciun. Vei mânca pe săturate
FANATIK.RO
Cele 2 condimente pe care să le pui pe carnea de porc dacă vrei să-ți iasă o friptură delicioasă pentru masa de Crăciun. Vei mânca pe săturate
Ce părere are Raluca Bădulescu despre prima poza cu ea care a apărut în presă în urmă cu mulți ani: „Foarte multă lume își imaginează
Elle.ro
Ce părere are Raluca Bădulescu despre prima poza cu ea care a apărut în presă în urmă cu mulți ani: „Foarte multă lume își imaginează
Imagini din apartamentul de lux al Andreei Tonciu. L-a cumpărat mobilat și utilat, dar a aruncat tot din el! Cum arată acum / FOTO
Unica.ro
Imagini din apartamentul de lux al Andreei Tonciu. L-a cumpărat mobilat și utilat, dar a aruncat tot din el! Cum arată acum / FOTO
Bucureştenii care ar putea plăti impozite de 6 ori mai mari în 2025. Sechestru pe locuinţa celor care nu dau banii
Observatornews.ro
Bucureştenii care ar putea plăti impozite de 6 ori mai mari în 2025. Sechestru pe locuinţa celor care nu dau banii
Horoscop 24 decembrie 2024. Capricornii trebuie să limiteze interacțiunile cu cei din anturajul apropiat, ca să nu își strice singuri ziua
HOROSCOP
Horoscop 24 decembrie 2024. Capricornii trebuie să limiteze interacțiunile cu cei din anturajul apropiat, ca să nu își strice singuri ziua

Știri mondene

Știri România

RECOMANDĂRI