Cei mai mulți dintre șoferi au auzit de ea, dar nu știu cum și când să o folosească și cât de eficientă este ea, indiferent de anotimp.
De aceea, în acest articol îți vom spune tot ceea ce trebuie să știi despre frâna de motor și de ce este indicat să o folosești cât mai des.
Cuprins:
Ce este frâna de motor?
Frâna de motor este efectul de frânare pe care motorul îl imprimă mașinii atunci când cutia de viteze este cuplată, dar pedala de accelerația nu mai este acționată.
Altfel spus, motorul nu mai produce energie de mișcare, ci consumă din energia de mișcare a mașinii reducându-i viteza, efectul fiind similar cu cel de la frânarea obișnuită.
Practic, această metodă de frânare constă în reducerea vitezei de deplasare prin retrogradarea succesivă a treptelor de viteză, fără a se depăși regimul de turații acceptabil al motorului.
În clipa în care iei piciorul din „gaz”, clapeta de accelerație se închide, iar fluxul de aer transmis către galeria de admisie este oprit, dar nu în totalitate. Deoarece nu mai accelerezi, se mai oprește și alimentarea cu carburant și, astfel, se produce în admisie un efect de vacuum.
Acest lucru se întâmplă datorită pistoanelor care „luptă” cu o presiune mai mare, ceea ce duce la fenomenul de „frână de motor”. Cu cât turația motorului este mai mare, cu atât efectul este mai pronunțat.
Când trebuie să folosești frâna de motor?
De obicei sunt două situații în care este recomandat să folosești frâna de motor. În primul rând atunci când aderența pneu-suprafață de rulare este redusă, și anume pe zăpadă, polei, pe ploaie torențială și pe drumuri cu nisip, praf sau mâzgă. De asemenea, frâna de motor este indicată și atunci când circuli în oraș și vrei să oprești la semafor, pentru a economisi carburant.
Există însă și câteva situații particulare în care frâna de motor te poate ajuta și, uneori, chiar te poate salva.
La drum întins (autostradă)
Sunt multe situații când ești nevoit să reduci viteza. În aceste cazuri, este suficient să iei piciorul de pe pedala de accelerație, iar viteza va începe să scadă. Dacă vrei ca frânarea să fie mai eficientă, atunci schimbi într-o treaptă de viteză inferioară.
Pe drum virajat (serpentine)
Chiar și în condiții meteo prielnice, acest tip de drum se parcurge în condiții deosebite, mai ales la coborâre. Frâna de motor este mult mai eficientă și mai sigură decât cea clasică și, în plus, vei proteja discurile, plăcuțele de frână, dar și cauciucurile. Dacă vei încerca să păstrezi o viteză redusă la coborâre folosind frâna de picior, poți supraîncălzi frânele, ceea ce poate deveni extrem de periculos.
În situații de urgență
În situații de forță majoră, frâna de motor trebuie folosită în același timp cu frâna de picior. Spre exemplu, dacă mașina din fața ta frânează brusc sau îți apare în față un pieton sau un animal trebuie să apeși simultan atât pedala de ambreiaj, cât și pedala de frână, în timp ce schimbi succesiv una sau chiar două trepte de viteză inferioare. Acestă tehnică de frânare este folosită mai ales de șoferii cu experiență, deoarece necesită un plus de atenție, dar și de o sincronizare perfectă din partea celui aflat la volan.
Care sunt avantajele folosirii frânei de motor?
Principalul avantaj al folosirii frânei de motor o reprezintă reducerea uzurii sistemului de frânare. Dacă vei folosi în mod frecvent frâna de motor vei prelungi durata de viață a discurilor, a plăcuțelor de frână, dar și a cauciucurilor.
Totodată, frâna de motor este mai sigură pe suprafețele cu aderență redusă deoarece împiedică blocarea roților. Totuși, o retrogradare brutală a treptelor de viteză poate duce la ruperea aderenței și, implicit, la pierderea controlului asupra mașinii. Deci, reducerea vitezei trebuie să o faci gradual.
Nu în ultimul rând, frâna de motor reduce consumul de carburant. Dacă vei lăsa levierul schimbătorului de viteze în poziția neutră sau vei ține apăsat ambreiajului, vei provoca o uzură mai mare a frânelor, dar și un consum mai ridicat de combustibil. Mersul în gol necesită o anumită cantitate de combustibil.
Frâna de motor la mașinile cu cutie automată
Frâna de motor poate fi folosită și la mașinile cu transmisie automată. Aceasta este însă mai puțin eficientă, mai ales la mașinile diesel, care nu depind de un flux de aer constant, iar aprinderea are loc prin comprimare.
Dacă mașina ta este echipată cu transmisie automată, vei putea folosi frâna de motor în două moduri:
- Mută levierul schimbătorului de viteze în modul „manual” și retrogradează până când ajungi în treapta întâi de viteză;
- În cazul mașinilor care sunt prevăzute cu padele la volan este mai simplu. Pentru asta va trebui să acționezi padela din stânga, adică cea pentru trepte inferioare, iar apoi vei retrograda până în treapta întâi de viteză.