„Cea mai credibilă versiune este cea a responsabilităţii Forţelor Aeriene Franceze, cu complicitatea americanilor şi a celor care au participat la războiul aerian de pe cerul nostru în acea noapte de 27 iunie”, a susţinut Amato.

Tragedia de la Ustica, una dintre cele mai mari enigme ale aviaţiei italiene, este încă învăluită în mister la peste patru decenii de la evenimente, deoarece, deşi investigaţiile ulterioare au sugerat că avionul a fost doborât, motivele nu au fost niciodată dezvăluite, notează agenția spaniolă de știri EFE.

„Planul era să-l «jupoaie» pe Gaddafi”

„Planul era să-l «jupoaie» pe Gaddafi, care zbura într-un MIG aparţinând forţele sale aeriene. Şi planul era să simuleze un exerciţiu NATO, cu multe avioane în acţiune, în timpul căruia să fie trasă o rachetă asupra liderului libian: exerciţiul era un simulacru care să permită ca atacul să fie considerat un «accident involuntar»”, a explicat cel care a fost de două ori şeful guvernului italian, ministru şi ex-preşedinte al Curţii Constituţionale.

Cu toate acestea, lucrurile nu s-au întâmplat aşa, deoarece „Gaddafi a fost avertizat de pericol (de către defunctul lider socialist italian şi fost premier Bettino) Craxi şi nu s-a mai urcat în avion. Iar racheta lansată împotriva MIG-ului libian a ajuns să lovească Itavia DC9, care s-a prăbuşit în mare cu 81 de oameni nevinovaţi la bord”, a continuat Amato.

„Cea mai credibilă ipoteză este că această rachetă a fost lansată de un avion de vânătoare francez de pe un portavion din largul coastei de sud a Corsicăi sau de la baza militară Solenzara, care a fost foarte aglomerată în acea noapte”, a adăugat el.

Acum „aştept ceva de la Franţa şi ca guvernul italian să acţioneze pentru a primi un răspuns. Nu este corect ca aliaţii noştri să ne trateze aşa”, a adăugat Amato, pentru agenţia italiană de presă ANSA.

„O crimă din raţiuni de stat”

Amato, un politician şi jurist de prestigiu cu o lungă carieră, deplânge în interviu că Franţa şi NATO nu „au făcut lumină” asupra celor întâmplate.

„O crimă din raţiuni de stat”, a insistat el.

„După patruzeci de ani, victimelor nevinovate de la Ustica nu li s-a făcut dreptate. De ce se continuă ascunderea adevărului? A sosit momentul să facem lumină asupra unui teribil secret de stat – sau mai bine zis – secret de state. Preşedintele francez (Emmanuel) Macron (…) ar putea face asta. Şi NATO, care a acoperit cu tenacitate ceea ce s-a întâmplat pe cerul italian în toţi aceşti ani, ar putea face acest lucru”, a insistat Amato.

Fostul premier italian consideră totodată că a sosit momentul ca „cei care ştiu, să vorbească: ar conta foarte mult pentru familiile victimelor şi pentru istorie”. Totodată, Amato i-a cerut lui Macron să facă un pas înainte.

Preşedinta asociaţiei rudelor victimelor, Daria Bonfietti, a dat asigurări că declaraţiile lui Amato „sunt foarte importante şi o reconstituire corectă a tot ceea ce este înscris în documente, a tot ceea ce ştim de ani de zile”.

Dezastrul aviatic, cunoscut sub numele de „măcelul de la Ustica”, în care şi-au pierdut viaţa şi 13 copii, a făcut obiectul a numeroase investigaţii, acţiuni judiciare şi acuzaţii, dar şi teoriilor conspiraţiei.

Foto: Profimedia Images

 
 

Urmărește-ne pe Google News