Clement Beaune, ministrul francez al transporturilor, a salutat acest decret.
„Acesta este un pas esențial și un simbol puternic în politica de reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră”, a declarat Beaune, într-un comunicat de presă.
„În timp ce luptăm fără încetare pentru decarbonizarea stilului nostru de viață, cum putem justifica utilizarea avionului între marile orașe care beneficiază de legături regulate, rapide și eficiente cu trenul?”, a adăugat ministrul francez.
Doar trei rute aeriene au fost desființate: cele care leagă aeroportul Paris-Orly de orașele Bordeaux, Nantes și Lyon. Zborurile de legătură nu vor fi afectate.
Pentru ca interdicția să se aplice, UE a insistat asupra faptului că ruta aeriană în cauză trebuie să dispună de o alternativă feroviară de mare viteză care să facă posibilă călătoria între cele două orașe în mai puțin de două ore și jumătate. De asemenea, trebuie să existe un număr suficient de trenuri care să circule dimineața și seara târziu, astfel încât călătorii să petreacă cel puțin opt ore la destinație.
Unii contestatari ai măsurii l-au criticat pe președintele francez Emmanuel Macron pentru că a „diluat” propunerile propriului său grup de mediu, care recomandase interzicerea zborurilor în cazul în care o călătorie cu trenul ar dura mai puțin de patru ore.
Criticii au subliniat că liniile de trenuri de mare viteză deja „furau” pasagerii de la companiile aeriene și că interdicția aduce un răspuns „de formă” la îngrijorările legate de climă fără a face cu adevărat ceva în acest sens.
„Nimeni nu se va lăsa păcălit de această măsură: pasagerii se îndepărtează în mod natural de a lua avionul pe aceste rute”, a scris Guillaume Schmid, fost vicepreședinte al sindicatului piloților de la compania aeriană Air France, într-un mesaj publicat pe Twitter.
„Interzicerea zborurilor în Franța este o măsură simbolică, dar va avea un impact foarte mic asupra reducerii emisiilor” de carbon, a afirmat Jo Dardenne, director de aviație în cadrul grupului de campanie pentru un transport mai curat „Transport & Environment” (T&E).
Acest grup estimează că cele trei rute vizate de interdicție reprezintă doar 0,3% din emisiile produse de zborurile care decolează din Franța continentală și 3% din emisiile generate de zborurile interne ale țării (luând în calcul doar zborurile interne continentale).
Foto: Profimedia Images