Decizia de a impune noi reguli prin lege a venit după ce, timp de mai multe luni, ministrul francez al economiei, Bruno Le Maire, a atras atenția asupra escrocheriilor și reclamelor înșelătoare promovate de numeroase vedete pe rețelele de socializare.
Acum, un acord politic pe această temă, între partidul președintelui Emmanuel Macron (Renaissance) și socialiștii din parlament, promite să reglementeze sectorul în primăvară.
„Influencerii au foarte multă putere, deci au multă responsabilitate. Regulile nu sunt suficient respectate și trebuie întărite”, a declarat Le Maire, săptămâna aceasta. „Sunt propuneri interesante venite de la parlamentari, vom încerca să cădem de acord asupra unui text comun”.
Scandalurile din industrie
Regulile vin într-o perioadă în care industria influencerilor din mediul online este în plină expansiune la nivel mondial, iar companii transferă bani de la bugetele pentru promovare pe TV către așa-numiții creatori de conținut cunoscuți ca influenceri, care promovează produse și servicii pentru milioane de tineri urmăritori pe platforme precum Instagram, YouTube, TikTok și Snap. Numai în Franța, această industrie valorează câteva sute de milioane de euro.
Alături de bunurile tradiționale de lux, cum ar fi mașinile și hainele, influencerii promovează și o serie de produse îndoielnice, cum ar fi pastilele de slăbit, chirurgia plastică și criptomonede.
Printre controversele care au lovit industria se numără un scandal de proporții între influencerul Magali Berdah și controversatul rapper Booba din cauza acuzațiilor de înșelătorie. De asemenea, vedeta de televiziune Nabilla Benattia-Vergara – supranumită versiunea franceză a lui Kim Kardashian – a fost amendată cu 20.000 de euro pentru promovarea de bitcoin fără a dezvălui celor 3,6 milioane de urmăritori de pe Snap că o platformă de tranzacționare a plătit-o pentru a face acest lucru.
Ce reguli vor fi introduse
Controversele repetate au determinat grupuri din zona politică să facă eforturi separate pentru reguli de transparență mai stricte, o limitare a reclamelor care promovează produse riscante și mai multă diligență și obligații pentru platformele online.
Miercuri, deputatul Renaissance Stéphane Vojetta și deputatul socialist Arthur Delaporte, care au prezentat inițial două proiecte de lege concurente, au anunțat că vor lucra împreună la o propunere comună susținută de guvern. Textul urmează să fie prezentat în Adunarea Națională la jumătatea lunii martie și va cuprinde rezultatele unei consultări lansate de Le Maire în ianuarie, care a adunat deja 12.000 de contribuții.
Potrivit unui document văzut de Politico, textul comun va include prevederi pentru a defini statutul juridic al influencerilor și le va solicita celor care locuiesc în străinătate să aibă reprezentare legală în Franța (mai mulți influenceri francezi locuiesc în Dubai din motive fiscale).
Cei doi parlamentari vor, de asemenea, să impună mai multe obligații pe platformele online – cum ar fi instrumente pentru utilizatori pentru a semnala escrocherii. Ei s-au angajat ca prevederile să fie în conformitate cu Legea privind serviciile digitale a UE.
De săptămâna viitoare, parlamentarii vor analiza și un text separat, inițiat de Delaporte, care vizează interzicerea promovării chirurgiei plastice și a medicamentelor, precum și a investițiilor financiare riscante, inclusiv criptomonede.
La începutul acestei săptămâni, Direcția Generală Franceză pentru Concurență, Consumatori și Controlul Fraudelor (DGCCRF) a declarat că majoritatea influencerilor francezi asupra cărora a efectuat controale au încălcat legile din țară privind protecția consumatorilor și publicitatea.