Mesajele se răspândesc prin intermediul aplicației de chat WhatsApp.

Potrivit eMag, însă, acestea nu sunt adevărate. ”ATENȚIE! Am primit sesizări din partea voastră cu privire la o aplicație care s-a răspândit rapid și care pretinde că desfășoară o campanie cu vouchere eMAG. Nu are nicio legătură cu eMAG, așa că vă recomandăm să NU dați click pe niciun link și nici să NU vă trimiteți datele personale. Mulțumim!”, au postat reprezentanții eMag pe pagina de Facebook a companiei.

De asemenea, și Kaufland avertizează în privința fraudei. ” ATENŢIE! NU PARTICIPAŢI LA ASTFEL DE CONCURSURI!


Concursul care circulă pe rețelele sociale: „Câștigă un cupon în valoare de 250 RON acum! Participă la concursul oferit de Kaufland acum și poți câstiga un cupon în valoare de 250 ron. Grăbește-te, au mai rămas 219 cupoane disponibile” și care trimite către site-uri diverse, nu ne aparţine şi vă îndemnăm să nu participați la astfel de concursuri. De asemenea, vă reamintim să utilizați întotdeauna ca surse de informare site-ul companiei www.kaufland.ro sau pagina noastră oficială de Facebook”, arată grupul german pe pagina proprie.

La ora aceasta, site-ul menționat pe ”cupoane” nu mai era activ.

Iată cum arată promoția falsă de care să vă păziți.


Ce recomandă Centrul Național de Securitate Cibernetică

Centrul Național de Răspuns la Incidente de Securitate Cibernetică (CERT-RO) avertizează utilizatorii să nu dea clic pe linkurile respective, să nu completeze date personale și să fie suspicioși față de astfel de mesaje:

”Recent, CERT-RO a fost alertată de către diferiți utilizatori din România despre existența mai multor campanii de tip SCAM (înșelătorii), care se propagă asemănător, prin intermediul aplicațiilor de mesagerie extrem de populare, cum ar fi WhatsApp sau Facebook Messenger. De această dată, atacatorii speculează mirajul câștigurilor rapide, fără risc.

Utilizatorii primesc inițial un mesaj de la o persoană din agenda de contacte, ceea ce oferă un anumit grad de încredere cu privire la legitimitatea sursei. Mesajul în sine este formulat ca un concurs ce se desfășoară online.

Atrași de posibilitatea unor câștiguri imediate, utilizatorii apasă pe link-ul din mesaj și sunt redirectați de obicei către o pagină care arată ca un chestionar online. Aici utilizatorii sunt încurajați să răspundă la câteva întrebări.

În funcție de campanie, atacatorii își propun obiective diferite:

Colectează cât mai multe date despre utilizator (nume, prenume, adresa de e-mail, adresa de domiciliu etc.). Ulterior, aceste date pot fi vândute mai departe pentru răspândirea altor campanii de acest tip, sau chiar pentru unele legitime.
Încearcă să obțină bani de la aceștia, determinându-i să se aboneze la diferite servicii pentru care se plătește o taxă lunară. De obicei, dezabonarea ulterioară de la aceste servicii este un proces extrem de complicat.
Posibilitatea de a răspândi malware, prin convingerea utilizatorilor să instaleze diferite programe/aplicații malițioase.
Propagarea mesajului mai departe, către alți utilizatori, prin partajarea link-ului pe conturile de social media (Facebook, Twitter) sau prin intermediul aplicațiilor de mesagerie.
În acest moment există două tipuri de campanii scam care s-au răspândit printre utilizatorii din România: cele care oferă cupoane/vouchere cu anumite sume de bani ce pot fi folosite la cumpărături în magazin (Kaufland, Emag) sau altele, care oferă posibilitatea câștigării a două bilete de avion (Tarom, KLM, Lufthansa).

Așa cum puteți observa în imaginea de mai jos, companiile atrag deja atenția clienților să nu cadă în capcana furnizării de date. Sursele pentru astfel de concursuri pot fi doar cele oficiale (site-ul companiei sau conturile de social media).

CERT-RO vă recomandă să:

Fiţi suspicios dacă primiţi un SMS sau un apel telefonic de la o companie care vă solicită informaţii personale. Puteţi verifica dacă mesajul/apelul este legitim prin apelarea directă a companiei la numărul lor oficial.

Atunci când navigaţi pe web de pe dispozitivul dvs., asiguraţi-vă că această conexiune este securizată prin HTTPS. Puteţi verifica întotdeauna acest lucru la începutul adresei URL. Ex: https://cert.ro

Nu faceţi niciodată clic pe un link/o anexă dintr-un e-mail sau SMS nesolicitat. Verificați adresa de pe care v-a fost transmis mesajul. De multe ori aceasta provine de la un domeniu care nu are legătură cu acea companie (exemplu@gmail.com, exemplu@domeniu.edu etc.)

Aveţi grijă dacă accesaţi o pagină web care conţine greşeli gramaticale, greşeli de ortografie sau cu rezoluţie mică.

Dacă este disponibilă, instalaţi o soluție antivirus. Astfel, în multe dintre cazuri vă va alerta cu privire la activităţi suspicioase.”

 
 

Urmărește-ne pe Google News