Cuprins:
Campania SiguranțaOnline oferă utilizatorilor informații clare și utile despre cele mai comune tipuri de fraudă, dar și cum pot fi prevenite.
Tipologiile periculoase de fraude online
1. Frauda „Reduceri false”
În acest caz este vorba despre reducerile exagerate sau ofertele care par „prea bune pentru a fi adevărate”.
Prin accesarea link-urilor sau efectuarea plăților prin aceste platforme se poate ajunge la furtul datelor personale și financiare.
Recomandarea autorităților în acest caz este acela de a acorda o atenție sporită asupra site-urilor de cumpărături.
2. Frauda de tip „Investiții miraculoase”
În acest caz, dacă cineva oferă o oportunitate unică de investiție, care are „zero riscuri, dar și „venituri garantate, aceasta este, de fapt, o fraudă.
Recomandarea autorităților este aceea de a nu instala aplicații legate de investiții la cererea unor consultanți financiari. De asemenea, înainte de a investi, trebuie să se verifice dacă oferta este reală.
3. Frauda de tip Spoofing (preluarea identității altei instituții/persoane)
Niciun angajat al Băncii, Poliției sau al altei autorități nu va cere efectuarea unui transfer, accesarea unui credit sau oferirea datelui cardului bancar, indiferent de numărul sau denumirea instituției care se afișează pe ecranul telefonului.
Recomandarea autorităților este aceea de a nu vă lăsa manipulați. De asemenea, trebuie evitată orice plată sub presiune. Infractorii pot folosi diverse pretexte. Înainte de a acționa, trebuie să se verifice informațiile. În acest caz, este recomandat să se sune la bancă, apelând numărul de telefon de pe site-ul băncii, în cazul în care primiți un telefon suspect legat de conturile bancare.
4. Frauda „Phishing” (e-mailuri sau mesaje suspecte)
Un exemplu concret în acest caz sunt mesajele care solicită actualizarea urgentă a datelor contului sau confirmarea plății prin link-uri suspecte și îi pot redirecționa pe utilizatori către pagini false, care colectează informații sensibile.
Recomandarea autorităților este aceea de a actualiza datele personale prin canale oficiale, puse la dispoziție de banca la care aveți cont. De asemenea, nu trebuie furnizate datele de conectat la Internet/Mobile Banking, dar nici datele de pe fața și spatele cardului.
Datele de card se utilizează doar de utilizatorul acestuia, atunci când efectuează plăți pe site-uri securizate și nu atunci când este conectat la o rețea WI-FI public, ci trebuie să fie securizată.
5. Frauda „Social Media Giveaway”
Un exemplu concret în acest sens sunt concursurile false de pe rețelele sociale, care solicită date personale sau plăți „pentru revendicarea premiului”. Ele pot fi capcane pentru furtul identității sau accesarea conturilor financiare.
Alte recomandări ale autorităților
„Folosiți metode sigure de plată prin platforme recunoscute. Protejați-vă dispozitivele cu software actualizat și cu soluții antivirus. Nu partajați niciodată datele sensibile, cum ar fi PIN-ul cardului sau parolele, prin e-mail sau telefon. Fiți vigilenți la orice ofertă prea bună pentru a fi adevărată”, au avertizat autoritățile.