Mai multe surse ucrainene au anunțat vineri că fregata Amiral Makarov ar fi fost lovită de rachete și avariată, cu o zi înainte, dar aceste afirmații, scrie Forbes, nu au fost confirmate și susținute de dovezi clare, iar Kievul nu a făcut încă declarații oficiale pe această temă.
Agenția ucraineană de știri Unian, care citează un site din Odessa, a scris că nava ar fi fost lovită în apropiere de Insula Șerpilor și că mai multe nave de salvare ar fi ajuns la fața locului. Un parlamentar ucrainean, Oleksii Goncearenko, a susținut și el că nava lovită ar fi chiar Amiral Makarov.
Răspunzând unei întrebări a jurnaliștilor, purtătorul de cuvânt al Kremlinului Dmitri Peskov a declarat că nu are nicio informație despre un atac asupra navei, a scris și agenția rusească de știri Ria Novosti. „Nu avem astfel de informații”, a spus Peskov.
După scufundarea crucișătorului Moskva, pe 14 aprilie, flota rusă din Marea Neagră mai are doar trei nave de suprafață importante în regiune. Cea mai bună dintre ele este noua fregată Amiral Makarov, scrie Forbes. Asta înseamnă că nava, cu o lungime de 124 de metri, este probabil cea mai valoroasă țintă pentru rachetele ucrainene.
Este neclar în acest moment câte rachete anti-navă Neptun mai are Marina ucraineană sau dacă dronele TB-2 ale Kievului vânează fregata și celelalte nave rusești din Marea Neagră.
În orice caz, este evident că comandanții flotei rusești înțeleg pericolul. Și există dovezi, scrie Forbes, că fregata Amiral Makarov a făcut eforturi să nu se apropie de coasta ucraineană.
Distanța ar putea contribui la protejarea navei. Dar în același timp, această precauție împiedică fregata să-și facă treaba, aceea de a proteja celelalte nave ale flotei de la Marea Neagră de atacurile ucrainene.
Fregata Amiral Makarov, o navă modernă
Intrată în serviciu în 2017, Amiral Makarov este a treia, ultima și cea mai modernă navă din clasa sa. Toate cele trei fregate din clasa Amiral Grigorovici aparțin Flotei Mării Negre. Înarmate cu 24 de rachete sol-aer cu rază medie de acțiune Buk și opt rachete de croazieră Kalibr, fregatele pot escorta alte nave și, de asemenea, pot ataca ținte pe uscat.
Amiral Makarov nu este o navă mare. Cu un echipaj de 200 de oameni, ea este de două ori mai mică decât principalele nave de luptă de suprafață ale Marinei SUA, distrugătoarele din clasa Arleigh Burke.
Acest lucru are legătură inclusiv cu conflictul actual. În perioada sovietică și timp de ani de zile după prăbușirea URSS, Rusia și-a achiziționat motoarele navale de dimensiuni mari din Ucraina.
După ce, în 2014, Rusia a invadat și anexat peninsula ucraineană Crimeea – inclusiv portul Sevastopol, unde Amiral Makarov își are sediul – Kievul a interzis anumite exporturi către Rusia, inclusiv cel de motoare navale de care Rusia are nevoie pentru orice navă rapidă, convențională, cu un deplasament mai mare de aproximativ 5.000 de tone.
Ceea ce înseamnă că, după 2014, marina rusă a întâmpinat greutăți în efortul de a construi nave de război mari. Acest lucru a făcut imposibilă înlocuirea celor mai mari nave din epoca sovietică, cum ar fi Moskva, care avea un deplasament de 12.000 de tone.
Moskva a fost nava amiral a Flotei Mării Negre. Era bătrână și nu beneficiase de prea multe modernizări majore de-a lungul serviciului său îndelungat, care a început în 1983. Dar era plină de rachete: 16 rachete anti-navă Vulkan, 64 de rachete sol-aer cu rază lungă de acțiune S-300 și 40 de rachete Osa pentru apărarea aeriană cu rază scurtă de acțiune.
Toate aceste rachete nu au putut salva Moskva atunci când o baterie ucraineană de pe uscat, probabil din apropierea Odessei, a lovit nava cu două rachete Neptun. Crucișătorul a luat foc, apoi s-a scufundat în timp ce era remorcat spre port.
Efectul scufundării crucișătorului Moskva
Scufundarea Moskva, care a venit după distrugerea navei Saratov, i-a speriat pe comandanții flotei ruse. Așa că aceștia au retras navele de suprafață departe de coastele ucrainene, scrie Forbes.
Multe, inclusiv o fregată din clasa Amiral Grigorovici, erau ancorate în Sevastopol joi. Atunci când navele de război pleacă din Crimeea, acestea tind să rămână la aproximativ 160 de kilometri de coasta ucraineană, ceea ce le menține potențial în afara razei de acțiune a rachetelor Neptun.
Menținerea unei distanțe sigure a însemnat că, aparent, fregatele nu s-au aflat în poziția de a interveni atunci când marina ucraineană a organizat săptămâna trecută un asalt furibund cu drone asupra garnizoanei rusești de pe Insula Șerpilor.
Micuța insulă, aflată la 25 de mile în largul coastei din sud-vestul Ucrainei, ajuta Kievul să își impună un oarecare control asupra părții vestice a Mării Negre – până când rușii au capturat-o la începutul războiului.
Forbes scrie că dronele ucrainene TB-2 au lovit apărarea anti-aeriană rusă de pe insulă, apoi au plecat la vânătoare mai adânc în mare. Luni, o dronă a lovit două nave de patrulare rusești din clasa Raptor cu rachete ghidate cu laser, avariind puternic ambele ambarcațiuni în timp ce se îndreptau spre Insula Șerpilor.
Fără protecția unei fregate, navele Raptor au fost ținte sigure. În acest sens, scufundarea Moskva a avut un efect puternic și de durată. Nu contează că Rusia are încă trei nave de război puternice în Marea Neagră dacă aceste nave nu pot să se apropie de coasta ucraineană, concluzionează Forbes.
Urmărește pe Libertatea LIVETEXT cu cele mai noi informații despre războiul din Ucraina, declanșat de Rusia